Hjulinställning 1189

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Jesse
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 maj 2012, 23:00
Kontakt:

Hjulinställning 1189

Inlägg av Jesse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej alla veteranare,
Jag har nyligen införskaffat mig en Crescent 1189 flakmoped.
Jag tycker att den vibrerar/vobblar lite i högre farter, behöver man se över hjulinställningen fram och hur görs isåfall detta?
Tacksam för tips då jag är bättre på att köra än att meka :wink:
/nybörjaren <!-- </EdIndex> --></div>
Levve
Inlägg: 1224
Blev medlem: 20 apr 2009, 23:00
Ort: Norrbyn Kilafors. Hanebo socken

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du kan ju börja med att kolla styrpindlarna på flakan. Om det har varit mycket "tvåhjulskörning" med den tidigare brukar dom kunna vara förstörda.
Hjullagren i dom där är inte mycket att hurra för,tyvärr.... <!-- </EdIndex> --></div>
sachs
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2011, 00:00

Inlägg av sachs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kolla vad den har för to in ska vara ca 0,5-1mm

kolla alla busningar i styringen

och kolla lite almänt så inget är glapt <!-- </EdIndex> --></div>
Jesse
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 maj 2012, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Jesse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok, stort tack för tipsen.

Tanken är att jag och polarna skall försöka åka vättern runt på flakmopeder i sommar och då vill man ju ha en fin gång på maskinen så att man orkar runt hela vägen :wink:

/Nybörjaren <!-- </EdIndex> --></div>
bigge
Inlägg: 1183
Blev medlem: 09 jan 2011, 00:00
Ort: kungälv

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det där med att ställa hjulen rakt har jag tänkt å göra på min med men inte orkat sen hur vet man att de e rakt :O ska man mäta mellan fälg å fälg framför axen å bakom axen :S

min är sån att släpper man styret så hoppar framvangen håller man i det så är det lungt hehe <!-- </EdIndex> --></div>
HSE
Inlägg: 5548
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Inlägg av HSE »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För att mäta to-in står man på en plan yta, markerar mätpunkterna på fälgen och mäter, rullar fram och mäter igen på samma mätställen. På så sätt inverkar inte ev skevhet på fälgarna. Mvh HSE. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man använder ett stickmått. Affe vet vad det är. <!-- </EdIndex> --></div>
Jesse
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 maj 2012, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Jesse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad/hur gör man om man konstaterar att hjulen inte står riktigt rakt. Jag upplever också att moppen jobbar om man inte håller ordentligt i styret.
Man vill ju kunna släppa vänsterhanden då & då och justera munstycket;) <!-- </EdIndex> --></div>
Jesse
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 maj 2012, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Jesse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->"Upplever också att moppen vobblar" skall det vara naturligtvis. <!-- </EdIndex> --></div>
HSE
Inlägg: 5548
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Inlägg av HSE »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har man ställt in rätt To-Inn så behövar man sedan bara justera styret så det står rakt vid förd rakt framm. Vobbel brukar bero på glapp någonstans så börja med att känna på alla lagringar och styrleder, får inte finnas minsta glapp någonstans om flakan skall vara fin att köra. Sedan kan det givetvis blivit skevt någonstans i ramen och det är jobbigare att mäta och åtgärda. Fast jag är egentligen Bilmek och inte cykelreperatör...Mvh HSE. <!-- </EdIndex> --></div>
flora
Inlägg: 998
Blev medlem: 13 sep 2009, 23:00
Ort: Linköping

Inlägg av flora »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla kvaliten på däcken också så att däcken verkligen krupit ner på plats, har varit ute för att det har varit svårt att få ner däcket ordentligt när man bytt däck då får man lite "Kalle Anka"bil <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
Skriv svar