marknadsfynd

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
HillBilly
Forumsponsor
Inlägg: 639
Blev medlem: 16 feb 2009, 00:00
Ort: Karlstad Värmland Sverige

marknadsfynd

Inlägg av HillBilly »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I dag var jag till Nossebro på mmarknad.
Där fyndade jag en st komplett förgasare 8.5 mm
till sachs.
fick även tassarna på nos lameller till sachs obs inga taiwan prylar
utan äkta tysk kvalitet, det stog tillochmed achtung innhallt asbestos på asken.
mvh HillBilly :D :D <!-- </EdIndex> --></div>
Glad skit
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var också i Nossebro och letade bla efter delar till min Flinta. Men enligt mig var det lilla jag hittade antingen svindyrt eller kass. En trampflinta i bruksskick för 3500:-! Det var vad jag gav för HELA moppen (och då funkade motorn...)! Eller cyllar med djupa fåror och rost eller en borrad och honad med kolv men med tveksamt utfört arbete för 850 kr...
Höll däremot på att falla för en ashäftig Erlan som var kömplett med rostpatina och allt fast förgasaren saknades. 1200 skulle snubben ha och jag tänkte att om den var kvar nästa gång jag gick förbi så... men det var den inte cocos_acc.gif
Så i lite desperation slängde jag in ett bud - och blev ägare till en Bull-Dog! Vad är detta nu då? Ja, inte vet jag mer än att det är en svensktillverkad kompressor från 1951 som stått i ett bussgarage och sedan pajade elmotorn och de bytte den och skulle "bara" koppla ihop det hela... :roll: När tiden gått köpte de en ny kompressor och denna blev över.
Någon som vet något om denna mackapär?
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
HillBilly
Forumsponsor
Inlägg: 639
Blev medlem: 16 feb 2009, 00:00
Ort: Karlstad Värmland Sverige

re

Inlägg av HillBilly »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja spanade in den där kompressorn
ang priserna så tyckte jag dom var humana jag gav en hundring förförgasaren .och 120 för lamellerna
mvh HillBilly <!-- </EdIndex> --></div>
Glad skit
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, det låter humant men Sachsutbudet var ju stort också. Men 3500kr för en bruksflinta tycker i alla fall jag är i saftigaste laget. Så brukar det inte ens bli på Tradera. Den där Erlan däremot var ju betydligt mer rätt i pris... Jaja, ingen idé att gråta över spilld mjölk... :crockedsmile: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->janne . denna Erland, var det Erland Johansson från Engelsberg, i så fall är han mycket human :D <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad jag vet så är Erlan en moppe :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ärlan är en fågel :D <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu börjar det till och med bli så roligt att en Göteborgare börjar skratta.
Mera sådant............ <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Detta är erlan den 3 hjuliga

http://www.kannjack.se/images/Nyarsvandan%202008/004.jpg <!-- </EdIndex> --></div>
vodka
Inlägg: 245
Blev medlem: 07 mar 2009, 00:00
Ort: Skellefteå

Inlägg av vodka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tompa skrev:Detta är erlan den 3 hjuliga

http://www.kannjack.se/images/Nyarsvandan%202008/004.jpg
Monark senior heter den också, för dom som inte visste <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
alf-johan skrev:janne . denna Erland, var det Erland Johansson från Engelsberg, i så fall är han mycket human :D
Jag vet faktiskt inte om Erland sålde sig själv - jag var i alla fall inte spekulant... :wink:
Tittade lite närmare på kompressorn idag, men har inte lyckats klura ut vem som gjort den. Kompressorblocket kommer från inte helt okända Ingersoll-Rand, men på resten står bara en typskylt med data. Inte heller på Bull-Dog-dekalen står något, fast den är å andra sidan lite skamfilad.
Började klura på hur jag ska koppla den ofärdiga elen på den också och när jag tittade på tryckvakten hittade jag en lustig liten abrovinsch på sidan (se bild). Någon som vet hur den ska funka? Det satt en snörbit i den som jag tog bort för bilden och an annan snörbit satt i gallret över remmen så jag antar att de hängt ihop.
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hurm, var Erland till salu :whistel: <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag trodde det var det roliga i missförståndet, ett litet d gör all skillnad i världen... Som en norrman jag träffade som bor i Sverige: Han heter Halvdan och började bli ganska trött på att hans kolleger skrattande frågade honom "Vill du ha kaffe, Halv(d)an?!" :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ursäkta Janne men jag såg nu att du skrivit Erlan, ännu ett resultat av pensionering ,(alltid bråttom) :sorry: <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Affe.. :!: :!: stäng nu av dataorn, å ta en tur på moppen, så skallen klarnar lite. det är inte lätt att bli gammal :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar