Sida 1 av 2
planade toppar
Postat: 05 jun 2012, 21:18
av reggaefisken
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu vill jag veta varför folk plågar sina toppar!
När jag var 15 slipa jag ner en puch topp. När min pappa kom på det så skratta han och fråga om jag vill ha sönder motorn.
Så klart gick den dåligt efter.
Nu några år senare undrar jag varför folk tjatar om planade toppar när det inte fungerar?
Blev sugen på ett test. För någon månad sen köpte jag 4nsu toppar på tradera för 50kr med frakt. En av dem är var nos, resten i varierad kvalité.
Såg efter ett tag att de var planade olika mycket med ca 1mm skillnad mellan de tre
Så till testet. Mopeden är original men utan plugg i insuget. Så lite trimmad.
Tvätta och såg till att alla toppar var plana. Där efter montera jag och prövade jag nos toppen en dag. Sen den som är lite slipad, sen ..... till den som inte ens har kanten kvar.
Resultatet jag fick var att nos toppen fungerade allt som det ska.
Den som är slipad en mm fungerar men sämre tomgång, svårare att starta, sämre ax. Och de som var mer planade var det samma problem fast de blev värre desto mer metal som saknades
Så varför? Eller är det något jag missat? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 05 jun 2012, 21:19
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Justerade du förgasaren under toppbytena? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 05 jun 2012, 21:26
av reggaefisken
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Stälbart munstycke, upptäckte också att de behövde lite mer bränsle.
Men sen fick jag ofta förgasarsmällar.
Så det tyder väll på att man bor ändra tändningen? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 05 jun 2012, 21:30
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja nåt måste du ju göra fel, har själv testat detta både i min ungdom och nu, och det som är i nutid är på Ilo, har en topp som är planad nästan hela vägen, en som är planad till hälften, och så original förståss, och det blir en jäkla skillnad i styrka mellan original och den som är planad mest. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 jun 2012, 07:52
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om man höjer kompresion, minskar man bränsleåtgången !
Om man har ett sfäriskt förbränningsrum, vilket är att föredra, fungerar det bäst från strax efter tomgång och upp till maxvarv. För att få bra tomgång skall förbränningsrummet vara asymetriskt, lika en Sachstopp. Men vem kör på tomgång ?
Sedan är förbränningsrummet beroende av en massa olika vinklar, skvitc.
Skvitcen är till för att styra förbränningsgaserna mot centrum av kolven. Men också för spolningen i förbränningsrummet. Detta för att minska värmen vid utblåsningskanten av kolven.
Om man endast planar en topp, så sticker toppen in i förbränningsrummet, liksom ett tak över kolven, som stör flödet. Om man slipar eller svarvar den kanten pararell med övrkanten på kolven, får man en skvitc och bätter spolning.
Brädden på skvitcen, avgör var på varvet man har bästa vridet i motorn.
Toppens utseende är också beroende av överströmmares tider och vinklar, även avgastider och avgaspipa. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 jun 2012, 09:38
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Där fick ni en lektion grabbar, och försök er inte på något annat

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 jun 2012, 09:43
av Patrik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
alf-johan skrev:Där fick ni en lektion grabbar, och försök er inte på något annat

Fast jag undrade vad ett ord var tills jag kom på att det var detta som menades: squish/squishband.
Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 jun 2012, 13:23
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Patrik skrev:alf-johan skrev:Där fick ni en lektion grabbar, och försök er inte på något annat

Fast jag undrade vad ett ord var tills jag kom på att det var detta som menades: squish/squishband.
Mvh Patrik
Patrik, du kan ju stava, det kan inte jag.

Skvitch- Squish.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 jun 2012, 17:35
av Patrik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:
Patrik, du kan ju stava, det kan inte jag.

Skvitch- Squish.

Huvudsaken är att man förstår vad som menas sedan så stavningen få vara lite som den vill.
Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 jun 2012, 17:40
av reggaefisken
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Menar conard att Man måste slipa ner korven lika mycket som toppen för att det ska bli bra? Men då ökar inte kompet? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 jun 2012, 19:21
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror Conrad menar att i skarven mellan cylinder och topp bör det inte finnas någon "kant" som stör flödet vid spolningstakten då kolven går ned och portarnas öppnas.
Tackar också för Conrads utläggning i problemet det var mycket intressant och lärorikt där....
Gustav Flink på sin tid gjorde högkompressionstoppar till Silverpilen och de var ungefär desamma som de högkompressionstoppar som görs idag, bl.a. med centrumtändstift men de var inte sfäriska utan plana och en öppen kona upp till stiftet men Silverpilens originaltopp var helt sfärisk och kolven helt plan. Någonstans läste jag det skulle vara bra med helt plan kolv men jag vet inte alls själv. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 jun 2012, 20:29
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
reggaefisken skrev:Menar conard att Man måste slipa ner korven lika mycket som toppen för att det ska bli bra? Men då ökar inte kompet?
Nej inte slipa på kolven, utan på toppen. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 jun 2012, 20:48
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
reggaefisken skrev:Menar conard att Man måste slipa ner korven lika mycket som toppen för att det ska bli bra? Men då ökar inte kompet?
Jag brukar inte slipa av, utan jag biter av korven

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 jun 2012, 22:30
av Mats T
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om man tänker lite logiskt, så om man har en klämmspalt ytterst i färbrännings utrymmet ,ett rackarns trång utrymme på några tiondelars utrymme mellan kolv och topp
Så klämms färskgaserna in mot stiftet som sitter mitt i topplocket och förbränner det i stället för att det ska vara kvar i ytterkanten, och inte hinna bli anntänt innan processen är över och kan i värsta fall bli ett problem i stället, när förbränningstrycket blir så högt och värmen stiger och anntänds för sent och orsakar en spikning i stället.Vilket är döden för maskinen.Därefter handlar det om att ha ett bränsle som klarar av så högt cylinder tryck som möjligt ,Racer soppa i någon form,E85,Nitro,eller oktan höjande medel som Toluen bland annat.
En orginal Sachs topp jublar man inte direkt över
Sedan är som Conrad säger mycket saker som blir påverkade av, klämmspalt
bredd,vinkel,tollerans mellan kolv och topp.Toppens utformning är en av dom viktigaste sakerna i motorn när man börjar få flås i maskineriet och för att få flås i den.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 jun 2012, 23:00
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tusen tack för intressant läsning. När jag läste kom jag genast att tänka på gamla speedwaymotorer och det var säkert åt det hållet tankarna gick bland konstruktörerna och motormännen. Har för mig de motorerna alltid hade sfäriska förbränningsrum och att bränslet var metanol.
På lördag är det veteranmarknad i Målilla hembygdspark och där finns också ett speedwaymuseum men motorcyklar och motorer. Ibland startar dom någon gammal speedwayhoj och dom smäller och dånar som bara f-n....

<!-- </EdIndex> --></div>