Byta hjullager på flakmoped

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Jesse
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 maj 2012, 23:00
Kontakt:

Byta hjullager på flakmoped

Inlägg av Jesse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har ett skrapande ljud från vänster framhjul på min flakmoped.
Finns det någon som kan guida mig steg för steg till hur man byter hjullager på en flakmoped (1189).

Jag är nybliven ägare till denna flakmoped och uppskattar om ni har överseende med mina bristande mekkunskaper :wink:

/Jesse <!-- </EdIndex> --></div>
Södåb
Inlägg: 154
Blev medlem: 15 jun 2009, 23:00
Ort: Långsele

Inlägg av Södåb »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det finns två vad jag vet olika sorter av lager till framhjulen på dem.
En modell som det sitter vanliga rullager i och det brukar vara en låsring längs ut som låser hela hjulet.
Ta bara bort koppen som sitter i mitten av hjulet så ser du om det sitter en låsring på hjulaxeln. Ta bort låsringen ta av hjulet så sitter lagren i det.

Om det är den andra modellen så ta bort koppen i mitten av hjulet och där är det en låsmutter och en kona som man ska skruva av men tänk på att på en sida är det vänstergäng kommer inte på vilken nu. Innanför konan så sitter ett kulringslager när du tagit bort det yttre lagret är det bara att ta lös fälgen från axeln och där inne är det andra lagret ett på utsidan och ett på insidan alltså.
Den modellen med kona så finns det bara lagret att köpa inte konan
Så kolla vilken sort du har innan du köper lagren.

Hur skrapande är ljudet då det kan vara nåt annat än lagren allt från lös bromsback till att bromsskölden tar i nånstans. <!-- </EdIndex> --></div>
Feggelito
Inlägg: 1
Blev medlem: 09 aug 2023, 12:34

Re: Byta hjullager på flakmoped

Inlägg av Feggelito »

Hej,

Jag har ett tips om du har den gamla flakan med delade lager och gänga.
Då min saknade kulbanor och någon satt i endast ett lager längst ut så gick lagret sönder.
Jag letade i forum efter lösningar och det såg ut som att jag var tvungen att byta allt stag, fälg mm för att kunna använda de nya lagren.

Jag gick ut och mätte fälg och lagerstag.
Inre lagret har måtten 20x47x14
och det ytte har 17x40x12

Dessa finns på biltema för 55 kr styck.
De passar som en smäck :-)
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000050557
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000050556
Bilagor
1189.jpg
Skriv svar