Sida 1 av 1
Tändningsfråga JLO Piano
Postat: 12 jun 2012, 09:36
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gubben har varit här med monarpeden igen. Dels för lite efterjusteringar, montera choke m.m. Sedan är det ett annat bekymmer som jag märker på mitt sätt och han på sitt. Problemet för hans del är att den helt enkelt inte startar ibland och då ofta i samband med körning då han stannat motorn och ska igång efter en stund.
Jag själv har inte kört någon längre sträcka med mopeden men jag märker den missar på tändningen när den är kall. Det yttrar sig som man trycker på dödarknappen när man gasar till, det är inte så att den stryps p.g.a. bränslebrist utan det låter som den inte tänder. Samma är med tomgången vid kall motor och då missar den på tändningen och vill stanna. När jag har kört runt kvarteret då den blivit lite varm går den däremot riktigt.
Tändning ska vara 110% vad man ser och riktigt justerat, dock är abriss några mm för stort. Bra magneter i svänghjulet och gnistan är blå och kraftig. Med motorn igång finns ingensomhelst gnista mellan brytarna, ej heller när man ger gas eller den går på tomgång.
Vad ska man misstänka för fel här?
Fel på tändstiftet kanske???

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 jun 2012, 10:47
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har han alla orginalkåpor kvar runt motorn?
0ch kör på vanlig 95 mackbensin?
i så fall kan man misstänka ånglås.
det blir mycket lättare ånglås på dagens bensin, än det blev på den bensin som fanns när mopeden var ny.
tändstift och abriss borde ge problem när motorn är kall före innan det ger problem vid varm motor.
kondensatorer är väl ett problem till vissa tändsystem. dom är ju ålderskänsliga. vill minnas att Classigmotor-jim skrev i nån artikel att kondingar hade ett bäst före datum på 40-50 år. och samma sak med dom gamla tändspolarna. dom som ser ut som dom är lindade med gasbinda.
det var vist isolermaterialet som bryts ned.
du får ge honom ett testtändstift där du brytit isär till ca 3 mm avstånd som han kan stoppa i tändhatten och testa med, när det krånglar. slår gnistan över tre mm så borde det räcka att starta en otrimmad ilo.
att man inte ser någon gnista alls mellan brytarna är ju lite ovanligt. har du tittat när det är mörkt ute? då synns ju minsta lilla lilla gnista.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 jun 2012, 11:37
av ZVEZDA M50
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Symptomen stämmer in ganska väl på de jag hade på en ILO.
Av nyfikenhet mätte jag tändspänningen med ett oscilloskop, för att göra en historia kort... "den var något lägre än vad man skulle ha önskat sig".
Samtliga (nya) tändningskompoenter, inkl högspänningskabel och anslutningen till tändstiftet lades fram och jakten började...
Efter varje byte gjordes en liten mätning, i korthet; samtliga komponenter utom "tändhatten" (i torrt tillstånd) befanns sekunda. Allteftersom "gammal skit" böts ut blev tändspänningens maxvärde/stigtid, brinnspänning och brinntid bättre.
Så, när allt var bytt så var motorn lättstartad, gick lugnt på tomgång och utan ryck (misständningar). Motorn varvade också lite mer, förut så började den bluddra när varvtalet kom uppemot 6000 rpm.
Jag förespråkar "byt hele skiten"! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 jun 2012, 21:09
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tusen tack, jag läser och suger i mej. De här råden låter fackmässiga.
Det börjar mörkna nu och jag ska ta mej en fika sedan går jag ut och tar några bilder på tändningen när motorn snurrar.
Ska bli intressant att se hur kameran och bilden visar det snurrande svänghjulet....
Återkommer om en stund....

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 jun 2012, 00:25
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag var ute vid halvelvatiden och körde motorn och fotade brytarspetsarna men där finns inga gnistor alls.
Hur ska jag tolka det?
Tidigare idag bytte jag tändstift från Bosch Super W8någonting... till NGK B5HS och det var ett gammalt nedslitet och rostigt tändstift som jag fixade till och ikväll misstände inte motorn alls. Om tändstiftet var felet vej jag ej.

Motorn går på tomgång 1000-1300 r/m

Motorn går på tomgång 1000-1300 r/m

Har gasat på lite, ett par tusen varv här kanske...

Gasat på mer, 3000-4000 varv nu skulle jag tro.... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 jun 2012, 06:19
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Precis som min FP50
Den går bara bra med ett gammalt rostigt bosch 175 stift
Har provat nya av olika fabrikat och hårdhet men då går den som du beskriver
Missar och rycker hela tiden sen sätter man i det gamla rostiga då går den bra igen <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 jun 2012, 10:15
av ZVEZDA M50
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Jag kör med NGK BCP6HS i standardbetonade Piano och har prövat BCP7HS i lite upphottade. Födelen med dessa stiften är att elektrodgapet är framskjutet. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 jun 2012, 11:33
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Menar du utskjutande isolatorfot som på biltändstift?
Gubben har varit här och lämnat ett litet slangfilter som han varit och köpt i en cykelaffär och nu ska jag rengöra tanken, bränslekranfilterstrumpan och den lilla, lilla filtret i flottörhuslocket.
Det lilla, lilla filtret har jag rengjort två gånger. I början kom bensinen rätt snabbt när man höll den lilla flödarknappen nedtryckt men nu senare måste man hålla den nedtryckt läääänge innan det flödar över. Detta trots att förgasaren är rengjord och bensin strömmar ur slangen. Lite svårt att avgöra om det strömmar bensin ur slangen som det borde göra.
Det är fint väder idag, kanske man kunde ta en låååång provtur för att testa om tändningen är OK vid varm motor?
Verktyg och reservtändstift medtages.
Även ett stift med 3 mm gnistgap (men jag tror jag ökar till fyra millimeter...). Tack för det tipset erlan!

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 jun 2012, 11:37
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snabbfråga,
Om man vill utesluta problem med kondensatorn genom att montera en sådan utvändigt på dödarkabeln måste då den gamla kondensatorn på tändplattan bortkopplas från primärkretsen

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 jun 2012, 12:00
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det låter lite som du haft problemet i själva tändstiftet! exakt som du beskriver betedde sig min packis när ja tog fram den i våras. trodde på tändningen först men gav den ett nytt stift o vips va den igång o gick rent o fint!! men som sagt de kan ju hänga på mer än stiftet!! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 jun 2012, 12:17
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, nu när du säjer det så....
Tändstiftet bytte jag inte när jag renoverade motorn eftersom det redan var bytt. Dock hade någon annan renoverat motorn innan och det vill jag helst inte beskriva. Man hade bl.a. försökt köra med för liten kolv som legat i loppet och skramlat. Det kan vara så att det "nya" tändstiftet är belagt med små, små metallpartiklar på isolatorn inuti stiftet och då vet jag att inre kortslutning ligger nära till hands. Förr blästrade jag ur stiften och petade bort sandkorn med nålar men det var då det... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 jun 2012, 12:33
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Ja, nu när du säjer det så....
Tändstiftet bytte jag inte när jag renoverade motorn eftersom det redan var bytt. Dock hade någon annan renoverat motorn innan och det vill jag helst inte beskriva. Man hade bl.a. försökt köra med för liten kolv som legat i loppet och skramlat. Det kan vara så att det "nya" tändstiftet är belagt med små, små metallpartiklar på isolatorn inuti stiftet och då vet jag att inre kortslutning ligger nära till hands. Förr blästrade jag ur stiften och petade bort sandkorn med nålar men det var då det...
Det låter som du hittat felkällan 56:an, kul att du fått den att fungera fint!! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 jun 2012, 22:05
av ilo55cc
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kör med Bosch w225 T35 i mina Ilosar, funkar perfekt <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 jun 2012, 23:41
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NiklasHögberg skrev:Det låter som du hittat felkällan 56:an, kul att du fått den att fungera fint!!
Ja tack för det du, med lite tur kan man hoppas det är så.
I kväll har jag provkört mopeden lite längre än en bit på gatan utanför. Jag har också provat min Tommyhjälm jag köpte för några år sedan på en bilskrot som hade någon form av utförsäljning och där jag såg hjälmen på en hylla. Jag ville bara ha den och riktigt varför visste jag inte då. Det var alltså innan mopedintresset kommit tillbaka.
För min del är det första gången jag kör moped med hjälm. När jag körde moped senast på allmän väg fanns inte det kravet. Dock har jag nu vänjt mig snabbt vid det. Köra är = hjälm på. Det är det riktiga och det känns också rätt.
Alla reglagekablar har nu rätta längder och ligger tajt rund styrhuvudet så dom knappt syns tack vare två bundband som är gömda under tanken. När jag var där och fixade fick jag se modellbeteckningen 349F ovan ramnumret på styrhuvudet. Själva mopeden kan man lugnt säga är en ratbike för den är så gott som helt överlackad med svart färg. Man har typ bara blåst på och sedan torkat färgen från lyktglaset efteråt. Motor och avgassystem är dock blanka.
Tittar man hastigt på mopeden är det ingen vacker syn och därför blir man förvånad när man kör den för den går verkligen bra och bromsarna är superbra nu efter rengörning, smörjning och justering. Det finns ingen hastighetsmätare men det känns som den gör 45 km/tim och dit drar den ganska kvickt och lägger sig sedan där. Lite nerför eller medvind är det på gränsen den börjar fyrtakta. Detta efter att jag ikväll hittat precis rätt munstycke. Jag hade tre att välja mellan och alla storlek 47. Jamen dom är väl lika säjer ni? Icke säger jag för är det begagnade kan det varit petat i dem mer än en gång. Det 47 som var med mopeden var för stort. Ett nytt 47 blev i magraste laget men ett annat begagnat 47 blev perfekt.
Det är ny kolv i motorn. Gubben ville jag skulle "jacka" den så mopeden gick lite fortare. Jag totalvägrade först och inte ens när jag var femton var jag pigg på sådant eftersom jag konstaterade att motorn tryckte ut färskgaserna ett ögonblick efter kolven vänt. Idag förstår jag att det nog inte är exakt så förutsatt att kolvjacket inte är för stort. Jag menar tidperspektivet gör att gasriktningen inte hinner vända. Hur som helst blev det en kompromiss. Det blev ett kolvjack men ett litet sådant och ungefär som på en original Sachskolv, alltså 3 mm eller något mer. Däremot har vi monterat ett större framdrev och det är 14 kugg nu istället för tretton som det var innan. Bak ser det ut att vara original, 34 eller vad det nu kan vara. Denna utväxling känns bra tycker jag. Insug är original, alltså 8 mm rakt igenom. Jag har inget minne från femtonårsåldern att en gammal JLO drog på det viset som den här gör. Det måste alltså vara något mer och det tror jag är kompressiontrycket. Motorn är otroligt tät. Man får nästan hoppa till på pedalen för den ska gå runt men det är ju så stor utväxling mellan tramp/vevaxel på vissa gamla mopedmotorer. Har för mig NSU också var sådan.
Jag kollade tändstiftet också efter provturen och det hade en ljus chokladbrun färg och luktade "rätt" också tyckte jag fastän inte choklad förstås...
Mopeden är nu hämtad och med en vänlig hälsning från min sida att "nu kan det räcka". <!-- </EdIndex> --></div>