Sida 1 av 1
mekhjälp novolette
Postat: 13 jun 2012, 20:51
av vulcan*
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag får inte fram rätt förtändning. hålen i tändplattan räcker inte till? den är slö och vill inte varva upp. suger inte bensin med avgassystem på även att det är rengjort? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 jun 2012, 21:03
av HUSQVARNA SPORT
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är du säker på att det rätt tändplatta eller svänghjul,prova att ta bort pinnen på axeln så du kan ställa tändningen rätt . <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 jun 2012, 21:11
av vulcan*
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag har haft mina funderingar om svänghjulet och även om det är rätt brytare <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 jun 2012, 18:52
av vulcan*
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->om jag tar bort pinnen så borde adlissavståndet bli fel? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 jun 2012, 22:02
av HUSQVARNA SPORT
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja om delarna är rätt har för mej at arbissavståndet ska vara 7-11mm <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 jun 2012, 23:09
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
vulcan* skrev:om jag tar bort pinnen så borde adlissavståndet bli fel?
Nej, abriss påverkas inte. Det är ett inbördes förhållande beroende av magnetpolerna i svänghjulet, svänghjulets brytarnock och brytarklackens läge i tändplattans omkrets.
Det finns dock motorer som har brytarnocken direkt på vevaxeln och då kan förhållandet bli som du påstår. Jag har för mig t.ex. Cyclemaster har det ordnat så. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 jun 2012, 12:07
av ply36
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Öppnar brytarna då kolven är på väg upp? på novoletten är det lätt att pinnen som styr svänghjulet har åkt ut på fel sida och då går det inte att få tändningen i ordning då svänghjulet hamnar ett halvt varv fel. Det är något som jag har råkat ut för själv med mina novoletter. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 jun 2012, 18:31
av vulcan*
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->pinnen är nog rätt. När brytarna börjar öppna så är det 5mm till övre dödläge, men då är tändplattan maxad åt höger, ska jag komma ner till 2-2,5 mm då måste jag fila upp hålen mer så något är fel men vad?Hade jag haft kvar numret till förra ägaren så hade det varit lättast och ringa dit och fråga om han bytt ut något <!-- </EdIndex> --></div>
novolett
Postat: 16 jun 2012, 20:40
av arneby
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->minska brytaravståndet det fick jag göra på min . ca 0,20 så funkade den <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 jun 2012, 22:13
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det för mycket förtändning ska den inte kännas trött och slö. Har du kollat så motorn inte har några vevhusläckage som försämrar vevhuskompressionen för cylinderspolningen. Vevaxeln har radialtätningar som med tiden hårdnar och inte sluter tätt kring axeln. Novolette har också vevhuset öppet till motorns inre kugghjulstranmission, för smörjningens skull, så läckagen kan vara på flera ställen. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 jun 2012, 19:24
av vulcan*
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->om jag hittar ett komplett tändsystem kan jag byta från bosch till stefa då? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 jun 2012, 20:56
av HUSQVARNA SPORT
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja det går bra. <!-- </EdIndex> --></div>