Sida 1 av 5
volvo pv 544. Projektet igång
Postat: 19 jun 2012, 21:02
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->skall hämta mig en Pv till helgen om allt går som planerat. den stora frågan är nu att det är en 60:a som egentligen skall ha B16 men dem har monterat en B20 i den, vad skapar detta för problem?? behöver jag ändra något ytterligare på bilen? den är ej registrerad med denna motor. hoppas någon av er alla kunniga kan svara på min fundering!! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 jun 2012, 21:08
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är lur på du behöver skivbromsar

(från en nyare & även framvagnsbryggan från dito, B18) <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 jun 2012, 21:21
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:Är lur på du behöver skivbromsar

(från en nyare & även framvagnsbryggan från dito, B18)
jo tankarna har slagit mig men skulle de bli strul så får man väl leta fram en B16 o hänga i under huven. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 jun 2012, 21:52
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Med framvagn från en PV med B18 får du ha en B20, skivbromsar krävs om du ska ha över 100hk (har för mig max med skivbromsar är 110hk).
Skivbromsar tar man från en Amazon om man vill ha det, lite pyssel med att knäcka bulten för stöddämparen och flytta den, i övrigt bult on i princip.
Sen lär dom inte ens tänka på att det sitter en B20 istället för en B16, är bara det äldre gardet som brukar ha sånt i huvudet. Och inte ens dom lär bry sig om dom inte är paragrafryttare. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 jun 2012, 21:56
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:Med framvagn från en PV med B18 får du ha en B20, skivbromsar krävs om du ska ha över 100hk (har för mig max med skivbromsar är 110hk).
Skivbromsar tar man från en Amazon om man vill ha det, lite pyssel med att knäcka bulten för stöddämparen och flytta den, i övrigt bult on i princip.
Sen lär dom inte ens tänka på att det sitter en B20 istället för en B16, är bara det äldre gardet som brukar ha sånt i huvudet. Och inte ens dom lär bry sig om dom inte är paragrafryttare.
Precis just ditt svar ja väntat på amarace!! ja lägger me en bild på ad som skall hämtas!
Uploaded with
ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 jun 2012, 21:59
av NRoos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är ju ingen utmaning om man ska använda sig av b20 och 12 volt. Nä b16 och 6 volt, då blir det
spännande.

Årsmodell 1960 är den sista med b16 om nån nu skulle undra över det.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 jun 2012, 21:59
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:Sen lär dom inte ens tänka på att det sitter en B20 istället för en B16, är bara det äldre gardet som brukar ha sånt i huvudet. Och inte ens dom lär bry sig om dom inte är paragrafryttare.
Ja eller så får du en glad överraskning när dom upptäcker det....

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 jun 2012, 21:59
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm är den blanksvart eller halvmatt? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 jun 2012, 22:01
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev:Hmm är den blanksvart eller halvmatt?
den är lackad i blanksvart men skall visst va skitig som skam <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 jun 2012, 22:02
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NRoos skrev:Det är ju ingen utmaning om man ska använda sig av b20 och 12 volt. Nä b16 och 6 volt, då blir det
spännande.

Årsmodell 1960 är den sista med b16 om nån nu skulle undra över det.

ne nu e du väl lite fel ute. B16 va att me till närmare 62 vill ja minnas. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 jun 2012, 22:05
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NiklasHögberg skrev:Pälle skrev:Hmm är den blanksvart eller halvmatt?
den är lackad i blanksvart men skall visst va skitig som skam
Kan tro det. Fråga gubben om den är lackad med kederlisterna på plats. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 jun 2012, 22:08
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev:NiklasHögberg skrev:Pälle skrev:Hmm är den blanksvart eller halvmatt?
den är lackad i blanksvart men skall visst va skitig som skam
Kan tro det. Fråga gubben om den är lackad med kederlisterna på plats.
får göra det. men hur som helst så gör de inte mig så mkt. den skall byggas klar på med samtliga lister. finare hjul sen bes efter att den stått sen 1986. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 jun 2012, 22:14
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NRoos skrev:Det är ju ingen utmaning om man ska använda sig av b20 och 12 volt. Nä b16 och 6 volt, då blir det
spännande.
Årsmodell 1960 är den sista med b16 om nån nu skulle undra över det. 
1961 är sista med B16, B18 kom till årsmodell -62
B16 fungerar ju att åka med, men nog är B18 bra mycket trevligare

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 jun 2012, 01:47
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har för mig B18 motorn kom redan -61 men de PV544 med B18 kallades 61/62:or.
Jag hade själv en sådan vid 18-års åldern, har för mig regnumret var GEU425. I de här trakterna hade Volvo ofta ett "G" som första bokstav och ett "U" som sista bokstav i regnumret. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 jun 2012, 07:18
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:NRoos skrev:Det är ju ingen utmaning om man ska använda sig av b20 och 12 volt. Nä b16 och 6 volt, då blir det
spännande.
Årsmodell 1960 är den sista med b16 om nån nu skulle undra över det. 
1961 är sista med B16, B18 kom till årsmodell -62
B16 fungerar ju att åka med, men nog är B18 bra mycket trevligare

jo B18 e inte dumt o samtidigt 12 volt. ´men denna har ju till o me B20 under huven. får kolla lite vad som gjorts vid motorbytet. <!-- </EdIndex> --></div>