Sida 1 av 1

Smatterbloggen

Postat: 24 jun 2012, 21:16
av Smatter
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild

Bild

Bild

Köpte en moped som jag faktiskt åker med, men jag tycker inte den går riktigt bra än,
eller ja, den går dåligt just nu, den fyrtaktar, och det enda som går att göra är att smattra fram på tomgång,
vilket iofs e grymt nice, men jag vill ge den kärlek och jag undrar om ni har några tips och sådär.

Frågor:

Vad kan det vara för årsmodell?
Vanliga problem med motorn?
Finns det inget munstycke "en lätt justering" på förgasaren? Edit: mer http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=11188&mforum=raketsport
Värde? jag gav 3 tusen.

Får räcka så för idag (nu iaf). staff_36-1 <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 24 jun 2012, 21:25
av Smatter
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Luftfiltret finns, men jag har fått för mig att den mår bäst av fet (0,25%) blandning och mycket luft nu när den går som den går, glömde jag att säga. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 24 jun 2012, 21:32
av umekille
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kolla så den inte flödar över/flottörnålen inte stänger.
stäng bensinkanen och kör gasaren tom/öppna o kolla hur
den går sen.(går den som tusan just innan bränslet e slut
får den för mycket) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 24 jun 2012, 22:08
av Roos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ser ju ut att vara en "Monarped med Pilotmotor".
Bild


Här finns lite att läsa om den :) http://mo-ped.se/monark/m54pil0.htm <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 jul 2012, 23:22
av Smatter
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
umekille skrev:kolla så den inte flödar över/flottörnålen inte stänger.
stäng bensinkanen och kör gasaren tom/öppna o kolla hur
den går sen.(går den som tusan just innan bränslet e slut
får den för mycket)
Flottörnålen är fast, flottören glider på nålen, och den fyrtaktar på alla varv, men smattrar fram ok på tomgång. Testade att köra slut, men den bara dog.

Har inte sett detta förut, nålen brukar sitta i trotteln.
Det går inte justera heller märkte jag, tänkte skruva in helt och släppa några varv,men då tog "nålen" emot i "bottenlocket".

Bild

Sen lurar jag på om något fattas här i trottellocket, förstår inte vad den svarta packningen har där att göra annars,
kanske skulle prova att täppa igen det hålet och se om det gör någon skillnad?

Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 jul 2012, 08:11
av reggaefisken
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har en sån, fast med kedjedrift, m32 heter min.

Satte dit en puch förgasare på min med ställbart munstycke... då gick den bättre =P <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 08 jul 2012, 22:22
av Smatter
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
reggaefisken skrev:Satte dit en puch förgasare på min med ställbart munstycke... då gick den bättre =P
Eftersom mopeden för övrigt är i originalskick vill jag inte sätta dit en puchförgasare/annan förgasare i första hand, utan vill försöka få moppen att gå så bra som möjligt med det som sitter på.

Nu har jag varit på och skruvat lite på tändplattan, men trots att jag ställde plattan (två urfrästa spår) både åt höger, vänster och mitten utan märkbar skillnad, börjar jag fundera på om det går att få den att gå bättre öht. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 jul 2012, 07:05
av patricw
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vet inte om detta kan vara till hjälp ( om det är rätt modell ? )

http://rosebackenscykelomotor.se/wrom/_pilotFM504.htm <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 jul 2012, 11:33
av mbc
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nålventilen?
saknas den eller sitter den fast kanske.
Nr 19 på länken som patric skickade. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 jul 2012, 11:48
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den där förgasaren är mer invecklad än den ser ut. Hålet uppepå är för chokespjäll därför luft passerar både under och genom trotteln längs med spridarröret.

Spridarröret ska vara fastskruvat i botten. Om den fyrtaktar kan det bero på att huvudmunstycket (i botten av spridarröret) kan ha rensats så många gånger att hålet blivit förstorat.

Leta rätt på ett NOS munstycke och prova! :wink:


En annan viktig grej är flottörnivån och den kan du föreställa dig med koppen avtagen och förgasaren upp-och-ned. Ringflottören brukar vara parallell med flottörhuset när ventilen är stängd. <!-- </EdIndex> --></div>