Sida 1 av 1
Maraton -62
Postat: 25 jun 2012, 15:59
av Motardus
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej
Jag är ny här på forumet och har precis köpt mig en (Nymanbolagen) Maraton -62 med två/handvxl och kickstartad Sachs.
Moppen är i patinerat bruksskick och jag tänker behålla den så till utseendet men göra vid allt det mekaniska så den fungerar perfekt.
Motorn ska få nya lager, tätningar/packboxar/packningar, eldelar och övrigt som kan tänkas bytas. Ngt särskilt jag bör tänka på här?
Eftersom jag inte ska återmontera original cylinder, kolv, förgasare, avgassystem utan har tänkt mig att viktkompensera har jag också frågor om det...
Har sett att bl a Trimbutiken, Norscand, Ettans, har färdiga 60cc-kit. Ngt att ha? Erfarenheter?
Eller är det bättre att "plocka ihop" enskilda delar för ett bättre resultat?
Hur dreva efter ex vis en 60cc-kompensering?
Har läst trådarna om just 60cc men blir inte mycket klokare eftersom jag inte vet vad som menas med NTS mm???
Har också ställt fråga om detta i en tråd men kände att jag "behövde"

en egen tråd om mina funderingar...
Om jag lyckats hoppas jag att bildlänkarna kanske kan ge den samlade expertisen vägledning om vad jag köpt på mig...
http://imageshack.us/photo/my-images/525/imag0102yo.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/36/imag0101l.jpg/
Tacksam för alla svar <!-- </EdIndex> --></div>
Re: Maraton -62
Postat: 25 jun 2012, 17:04
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej och välkommen till forumet!
Motardus skrev:
Har läst trådarna om just 60cc men blir inte mycket klokare eftersom jag inte vet vad som menas med NTS mm???
NTS är Norscands egentillverkade cylinder som är den som sälja hos de allra flest mopedhandlare idag.
Jag har själv testat 50cc trimmet (5,5hk) + drevning och det har funkat bra på mina treväxlade i alla fall.
Personligen fördrar jag 50cc trimmet (5,5hk) då man där endast har mindre kolv än på 60cc trimkit men kan att gå upp till överdimensioner på kolven om man själv vill vid senare tillfälle.
Tänk också på att bromsarna ska vara tillräckligt bra för den ökade topphastigheten och att du inte har ojämn verkan på framgaffelns gummidämpning, vilket kan ge en dålig väghållning.
Bra att tänka på:
När du renoverar motorn välj bra lager till vevaxeln. Jag köper alltid NSK lager och är nöjd med dom.
Om kopplingslagret är bra behåll det istället för att köpa ett nytt av sämre kvalité.
Var även noga med shimsning av axlar.
Om du ska köpa ny tändspole och kondensator försök hitta dyrare Bosch-fabrikat, de håller bättre än lågpris märken. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 25 jun 2012, 17:56
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu blev jag nyfiken, du har inte bild på själva mopeden?
Dyker ju upp Crescenter som är Maratondekalade ibland (alla jag sett har sett ut som Apollon), så det är roligt att se hur dom ser ut. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 25 jun 2012, 18:33
av Motardus
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
http://imageshack.us/photo/my-images/4/1452875542.jpg/
(Hoppas det inte är ett ap-ollon!?)
Tack för svaren Josefine! Om jag istället ska gå på 5,5 hkr - 50cc vilken setup ska man köpa/köra? Cyl, kolv, förg., avgas mm?
Nåt färdigt kit som kan rekommenderas?
Och framför allt, passar det på min gamla -62a?
Dessutom är jag inne på att ha en ljuddämpare som påminner om original, m a o en "cigarrtyp". För och emot? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 25 jun 2012, 20:13
av fatchance
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skitsnygg moppe!
Med det här "kittet" kan du köra med original ljuddämparen, fast du förlorar lite effekt.
http://shop.textalk.se/se/article.php?id=11081&art=9936524
Nu är jag osäker på om stora cylindern får plats bakom kåporna, fast det vet säkert ngn annan.
Men du måste lova att sänka ner sadeln, stolpen får ej synas!
(oskriven regel..

) <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 25 jun 2012, 20:23
av Vegge
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Går relativt enkelt att få snurr på orginalcylinder om man vill ha lite mera orginalutseende. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 25 jun 2012, 23:37
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
fatchance skrev:
Nu är jag osäker på om stora cylindern får plats bakom kåporna, fast det vet säkert ngn annan.
På en Crescent Raket så får inte stora cylindern plats om man inte lägger till distanser för att hålla ut kåporna, men Maraton (Apollo modell) har mer utrymme mellan kåporna så jag tror inte att det ska vara några problem. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 25 jun 2012, 23:59
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Motardus- På 5hk kittet kan du mycket väl kör med originalsystem (28mm) med reduceringsmutter för att passa cylindern.
Kittet som Fatchance länkade till måste vara det billigaste på marknaden just nu.
Det kan vara värt att köpa ett större framdrev. 1-2 kuggar extra är lämpligt, men 15 kugg är nästan för stort för att få plats med innanför kåpan men det går. När det gäller bakdrev kan du ha originalet kvar.
Förresten... Snygg moppe!

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 jun 2012, 22:37
av Motardus
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kollade tipset från fatchance och såg att firman turligt nog har sommar-rea på 5,5, så lämpligt

Där får man ju med hela fy faan, ju... inkl ett kugg större framdrev, kalas!
Utrymme för cylinder finns i överflöd bakom dessa kåpor så det kommer garanterat inte bli något problem...
(Cigarrdämp får bli en senare investering)
Ett "problem" med att sitta å kolla grejer på firmornas sajter är ju att man inser att det är såååå mycket man behöver. Det blir ju inte bara de nödvändiga lagren och packningarna om jag säger så
@ Amarace: kommentar om moppens ursprung?
@ fatchance: nådde knappt ner till fotpinnarna när jag provkörde i samband med köpet! Vinglig första färd...
Sadelsänkning är av nöden, både för estetiken och för "handlingen"... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 jun 2012, 23:07
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kommentaren är att det mycket riktigt är en Apollo (inte ap-ollon

).
Trodde det kanske var nån annan, men det var den "vanliga" (fast vanlig är den ju absolut inte som Maraton). <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 27 jun 2012, 15:27
av fatchance
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Motardus skrev:
Sadelsänkning är av nöden, både för estetiken och för "handlingen"...

<!-- </EdIndex> --></div>