Sida 1 av 1

Volvo 245 V8:a musköchrister

Postat: 27 jun 2012, 20:58
av tture
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tro att det är en kille på detta forum som har byggt denna volvo :wink:

Bild

Uploaded with ImageShack.us
Bild

Uploaded with ImageShack.us

Christer Erikssons Volvo lurade ganska många i början när den kom ut på gatan . Endast fälgarna bak fick en att reagera . Men med en Chevrolet 350 cu in Motor under huven !! Nedfrästa Stroker kolvar ger 10,9:1 i kompression , Stakarna är BRC 585 , Brownfield aluminium Topplock med 2,02 " / 1,60 " Ventiler , med jessel vippor , Crower kam med runt 0,600 tums lyft , Morosos 5liters Torrsump , och dubbla Holley 1050 cfm förgasare . Bakaxeln är en Chrysler 8 3/4 " med utväxling 5,38:1 . Med förare så väger inte bilen mer än 1200 kg . Det gör 9,3 sekunder på kvartsmilen och 232 km/tim . Det är omkring 500 Hästar !

Bilder Ur Wheels 1984 <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 jun 2012, 21:35
av musköchrister
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->skyldig,men motorn som näms kom senare när den blev röd och urspårad <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 jun 2012, 21:53
av tture
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->he he här grabbar har ni en bild på Muskö o med ett grymt skägg :D

Bild

Uploaded with ImageShack.us
Bild

Uploaded with ImageShack.us
Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 jun 2012, 22:09
av bodda
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->gilla :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 jun 2012, 22:14
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Superballt!

Den första artikeln läste jag många gånger eftersom den fanns i en av de första Wheels jag köpte som 10-åring.

Minns att bakdäcken fascinerade mig nåt oerhört :D

Gällande det röda utförandet så funderar jag på varför såna enormt höga framdäck? Känns mer traktor än race.... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 jun 2012, 15:09
av musköchrister
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ang däcken så var det de som gällde på race-bilar moroso frontrunners, dom var lätta inte så många lager,så dom var oxå not for highway use liksom bakdäcken. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 jun 2012, 15:36
av Sura
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Christer, jag hörde att du och Mathias Stenström hade en del att snacka om när han köpte YZ prylar av dig.
Du körde väl med 245:an samtidigt som vi sladdade runt med den gamla "Metall Volvon" ? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 jun 2012, 17:10
av cobra karlsson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har för mig att Crister var med och körde på Nyckelmyra flygfält i Ludvika mitten 80talet samtidigt med Yvonne i rosa camaron samt dom galna Norskarna i rosa Opeln med v8 <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 jun 2012, 21:14
av musköchrister
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->stämmer nog bra det, man kuskade runt både i sverige och santa pod england. mora var man nära gånger, åkte tow-bar efter 245:a. blev ju stoppad några gånger,det var ju inte så vanligt då på tidigt 80-tal.fick aldrig nå böter för det.men dom sa att det gick nog alldeles för fort,men dom visste inte om det räknades som bogsering.i första skedet när den var röd satt det dragkrok på den. då åkte man till mantorp med husvagn efter,och ibland vart det lastbil hem,men kul hade vi <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 jun 2012, 22:29
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->1980 släppte jag ned en 351c i en >Toyota Celica -72:a tog 2½ vecka att svetsa vänster grenrör/hedder :oops: fick även dit lilla rugglådan till Ford...
Men ack va det slirade på bakhjulen !! Å int ville de se den på SBP heller cocos_acc.gif ... Busbygge :D <!-- </EdIndex> --></div>