Dubbelbajaj!

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Prova med olika mängder bensin i tanken :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, det låter ju som en möjlig förklaring.
Nåväl, det blir ändå kranbyte. När jag kom ut i morse droppade det åter glatt från kranen. :cry: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:Prova med olika mängder bensin i tanken :D
Kranen är inte av den traditionella sorten utan det går två slangar från tanken och in i kranen. Tänkte för enkelhetens skull köpa en vanlig kulventil att sätta på slangen och sedan ansluta till reserven och plugga det andra utloppet. Sedan kan jag i lugn och ro leta efter en passande tätning till originalkranen. 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->gräsklippar/snöslungereparatörer har universal bensinkranar för slangmontage. 2 såna och ett t-rör efter dom borde funka.

annars finns det trevägs kulventiler men om det finns så små vet jag inte.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, funderade på en vanlig för vattenledning, men tål de bensin? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Suck, skickade efter grejer i tisdags morse med hopp om att det skulle varit framme nu. Men firman som levererade snabbt förra gången har jag inte hört ett pip ifrån, trots att jag mailat och frågat.
Jaja, min fru tyckte ändå att fix med hemmet skulle prioriteras denna helg, så moppefirman har i alla fall räddat husfriden... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men nu är grejerna på väg! :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Igår tog jag mig tid att byta ut den läckande kramen. Slangkran monterad på ett spikbeslag och med en del av vredet avsågat så sticker den ut lagom genom originalhålet. Perfekt, bara att hälla i bensin och .... den nya kranen läcker också!! :o :evil: :x :cry:
Jaja, har ju beställt två kranar, byter till nummer två.... som läcker den med!!
Väntar en god stund i bägge fallen, ifall packingen behövde svälla men nix!
:evil: :evil: :evil:
Plockar isär kranen, klipper till en gummipackning jag har liggandes och... äntligen tätt! :) Nackdelen är att kranen nu går så trögt att med det avsågade vredet krävs det tång för att öppna och stänga. Fast då blir den ju mer svårstulen... :roll:
Nu står den på långtidstest av tätheten och om det utfaller väl åker alla kåpor tillbaks. Men innan dess ska det bli ett telefonsamtal till en viss moppefirma... :twisted:
Bild
Kran :evil: !! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Alltså, nu har det gått troll (eller mucklor?) i moppen!! :(
Skulle bara fylla mer bensin för att kolla tätheten i det pluggade utloppet, lyfter på dynan och  - tanklocket är borta!! :shock:
Letar överallt på golvet och utanför där jag provstartade. Går tom gatan upp och ner, alltså hela provkörningsträckan. Ingenting! :wtf:
Måste ju ha glömt att sätta tillbaka det när jag fyllde bensin efter kranbytet i söndags men VART HAR DET TAGIT VÄGEN?????  Räknade ut att om jag lagt det på balken som tanken sitter upphängd i så skulle locket klämmas fast av min tyngd. Alltså måste det ha trillat av i verkstaden eller precis utanför. Alternativt la jag ifrån mig det på det välkända "ett bra ställe"... Eller så är det mucklorna lika för:evil:
Jaja, bästa sättet att hitta något är att sluta leta, så en dunk spolarvätska fick släppa till ett nödtanklock.
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det ser ut som en makalös manick men det kanske det inte är? :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dedär känner jag igen, man lägger ifrån sig någon pryl och någon minut senare skall man ha prylen men hittar den inte :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Det ser ut som en makalös manick men det kanske det inte är? :D
Jovisst, det är en evighetsmaskin! 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fick besked av moppefirman att två bensinkranar av annat fabrikat är på väg. Heders! <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror du har blaskig soppa som rinner genom allt. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Testa med 4% oljeblandning :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar