Olja till Puch M 50 Racing

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Korpliraren
Inlägg: 17
Blev medlem: 29 jun 2012, 23:00
Ort: Stockholm men bor sen 14 år i Gävle

Olja till Puch M 50 Racing

Inlägg av Korpliraren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej.

Har fått en fin Puch M50 Racing årsmodell-78 som det ska bli kul att åka på så här på äldre dar :) Har försökt letat lite info om just den modellen men inte hittat nåt bra så tänkte ställa en fråga här som någon kanske kan svara på.

Vad ska jag slå i för olja i pluggen på motorns vänstar sida samt hur mycket ska det va ? Antar att det ska vara växelådsolja om jag inte är helt ute o cyklar.

Mvh Korpliraren <!-- </EdIndex> --></div>
Korpliraren
Inlägg: 17
Blev medlem: 29 jun 2012, 23:00
Ort: Stockholm men bor sen 14 år i Gävle

Inlägg av Korpliraren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Höger sida så klart <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Använder OK:s raka 50-olja i Puch racingmotorn som sitter på min KTM, kostar ett par kr men den är bra. Kopplingen mattas inte av som den gjorde på rak 30-olja
Den mängd du ska ha är 2,5 dl, ett bra riktmärke är att skruva loss den näst nedersta pluggen när du fyller på, när det börjar rinna därur har du rätt nivå med olja <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5008
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Olja till Puch M 50 Racing

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Korpliraren skrev:Hej.

Har fått en fin Puch M50 Racing årsmodell-78 som det ska bli kul att åka på så här på äldre dar :)

Hej !


Trevlig moped de där, såldes dock bara under tre årsmodeller i Sverige:

............................1974...............................................................1975...........................................1976
Bild

mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Korpliraren
Inlägg: 17
Blev medlem: 29 jun 2012, 23:00
Ort: Stockholm men bor sen 14 år i Gävle

Inlägg av Korpliraren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hittade typbeteckningen nu och det är en 75a.

Ja ska bli kul att ut och åka på den när jag fått till tändningen på den till 100 %. Eftersom den är orginal så vill jag göra så lite som möjligt på den vad gäller bättringsfärg men det finns lite rost som jag vill få bort på ett skonsamt sätt ändå om någon har nåt tips.



Mvh Korpliraren <!-- </EdIndex> --></div>
Korpliraren
Inlägg: 17
Blev medlem: 29 jun 2012, 23:00
Ort: Stockholm men bor sen 14 år i Gävle

Inlägg av Korpliraren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Får fan inte till tändningen på den så att den startar :evil:

Nån som har något tips att förklara på ett enkelt sätt hur jag ska göra för att få igång den. <!-- </EdIndex> --></div>
Norman
Inlägg: 568
Blev medlem: 25 jan 2009, 00:00
Ort: Gotland

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du gnista? Om svaret är ja; knacka ihop stiftet till minimal öppning - startar den då har du en dålig tändspole.
Det kan också vara att förtändningen står helt galet, men jag skulle kolla ovanstående först. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Brytaravståndet brukar jag lägga på 0,35-0,38 mm på puch, då går dom som bäst. <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Korpliraren
Inlägg: 17
Blev medlem: 29 jun 2012, 23:00
Ort: Stockholm men bor sen 14 år i Gävle

Inlägg av Korpliraren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag får ju gnista på stiftet och har provat att ha lite olika avstånd mellan brytarspetsarna men har även vridit tändplattan åt båda hållen för att se om den vill men icke. Så jag kanske har strulat till det med förtändningen ? <!-- </EdIndex> --></div>
Norman
Inlägg: 568
Blev medlem: 25 jan 2009, 00:00
Ort: Gotland

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Igen: Knacka ihop STIFTET. Om den startar med mindre gap på tändstiftet har du dålig tändspole och behöver byta denna. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 691
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Inlägg av ZVEZDA M50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Jag tror så här, ta en kopp kaffe bredvid mopeden!
Sedan tar du och ställer allt enligt std specifikation, noga! Med dubbelkoll!
Färsk bensin, tillse att det inte är nå't probs med förgasaren (vatten eller smuts) Färskt ( i den mån man kan prata om färska tändstift) tändstift, en kopp kaffe till...

Öppna kranen, flöda, sätt dig på moppen o kicka till! Njut av motorsången, förhoppningsvis!

Eller, i korthet; moppen kan vara behäftade med fel som tillkommit innan din tid och eller så är du oraken... DÄRFÖR, är det bra att ta-t lugnt o ställa allt enligt ursprungsspec. Det är lätt hänt att skruva bort sig!
Det är trots allt en gammal moped, tändsystemet kan vara svagt, du kan se gnista, men den klarar inte att antända bränsle-luftblandningen. Tipset att knacka i hop gapet till "några tiondelar" är ett bra tips. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Inlägg av tompas11 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dessutom så skadar det aldrig att riva isär och göra rent förgasaren samt tillse så att det inte är stopp i bränslekranen.

Och skulle det vara så jävligt att du har tingen mot dig så kan svänghjulet ha vridit sig på vevaxeln och då kan du hålla på och justera brytaravstånd och tändläge tills fan löser av dig. Då hjälper det inte att du har världens gnista eftersom den kommer vid fel tidpunkt. <!-- </EdIndex> --></div>
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
Korpliraren
Inlägg: 17
Blev medlem: 29 jun 2012, 23:00
Ort: Stockholm men bor sen 14 år i Gävle

Inlägg av Korpliraren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Pust stånk stön :D mycket kaffe blir det.

Har lokaliserat ett fel på svänghjulet nämligen att en magnet släppt inne i hjulet.

Kan jag sätta dit den på nåt sätt (LIM ?)

Kan ju inte va så att man ska behöva köpa ett nytt svänghjul för att en magnet släpper :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Inlägg av tompas11 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Prova med tvåkomponents epoxy. Viktigt dock med rengöring innan limning. Slipa gärna med lite slippapper också så ruggas ytan upp och limmet fäster bättre. <!-- </EdIndex> --></div>
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
Norman
Inlägg: 568
Blev medlem: 25 jan 2009, 00:00
Ort: Gotland

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Svänghjul finns det gott om på begagnatmarknaden. Har du otur och den limmade magneten lossnar kan den slå sönder saker för större kostnader. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar