Sida 1 av 1

ILO Piano 2HK

Postat: 30 jun 2012, 11:42
av Mopedersen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jeg har en ILO Piano med 2 HK. Er det noen som vet hva som er forskjellen (skilnaden) på denne og den på 0,8 HK? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 30 jun 2012, 12:02
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->cylinder, förgasare och troligen även toppen.

erland <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 30 jun 2012, 18:31
av Mopedersen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Takk for svar. Har motoren med 2HK og den med 0,8HK samme eksospotte (ljuddämpare)?
http://img707.imageshack.us/img707/2563/img122221024x683.jpg <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 30 jun 2012, 19:54
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det tror jag är lite tveksamt eftersom Monark tydligen experimenterade ut ljuddämparen själva.

Jag tror att en ljuddämpare för 2 hk bör ha större genomsläpp än en dito för 0,8 hk men å andra sidan fanns det oftast insatser i ljuddämparen som gick att ta bort. Dock gällde det inte den typiska Monark/JLO ljuddämparen som kom i slutet av 50-talet. Jag menar den med liten pip rakt bakåt och två flänsar längs manteln. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 jul 2012, 09:21
av ZVEZDA M50
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Det är samma cylinderhuvud på JLO 2 PS som på övriga. Förmen är halvklotsformad. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 jul 2012, 10:32
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ZVEZDAM50: vet du om toppen med det lilla förbränningsrummet bara satt på 1,7 hästaren i tyskland, eller fanns den i finland t.ex.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 jul 2012, 12:08
av ZVEZDA M50
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Nej, jag VET inte med säkerhet hur JLO kombinerade ihop cylinderhuvud/cylinder etc för de olika effektnivåerna.

Jag GISSAR att "lågeffektarna" (upp till o med 2 PS) hade "det vanliga hemisfäriska". 2.5 och 2.6 PS har "det lilla" förbränningsrummet.
Detta baserat på de motorer jag har/her sett. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 jul 2012, 12:21
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nej där tror jag du gissarr fel. jag har sett bilder på ett flertal tyska 1,7 hk
mofa-motorer, tillsalu, demonterade för att visa skick, och dom har haft lilla förbränningsrummet. så det är nog flera parametrar som spelade in där.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 jul 2012, 12:59
av ZVEZDA M50
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Jo, det är nog så att flera faktorer och inte bara effektnivån avgör vilket cylinderhuvud motorn blir begåvad med. Jag har en 1.7 PS som med rimlig säkerhet inte varit utsatt för mycket skruvning o i vart fall inte i modern tid, den har inte det hemisfäriska cylinderhuvudet. Vill minnas att den var köpt från Tyskland. Vet däremot inte på vilket fordon den tjänstgjort. <!-- </EdIndex> --></div>