Compact hackar sig fram

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
sister ray
Inlägg: 72
Blev medlem: 29 apr 2009, 23:00

Compact hackar sig fram

Inlägg av sister ray »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hallå alla!

Är en relativt ny medlem i moppeträsket och köpte mig en compact för några månader sedan. Eftersom jag inte tidigare haft nån moppe så såg jag till att köpa den med en nyrenoverad motor. Fram tills nu har den gått perfekt, men så fort det fina vädret kom så har motorn börjat hacka när jag startar den på morgonen. Lägger jag den i friläge och ger full gas varvar den inte ut, utan stannar på låga varv och hackar istället. Har prövat att pilla på bränsleventilen utan framgång, ger jag för mycket dör den, och ger jag för lite så startar den inte. Så kan jag hålla på i upp till en timme innan det lossnar och jag kan köra, och då går den utan problem... Eftersom jag inte har nån större koll på motorer så vänder jag mig till er och ser om ni kanske kan hjälpa mig.

Moppen är otrimmad och fartvindskyld. Oljeblandningen ska vara korrekt och tändstiftet är nytt, om det har någon betydelse?

Vänliga hälsningar
//Fredrik <!-- </EdIndex> --></div>
ziddan
Inlägg: 74
Blev medlem: 17 okt 2008, 23:00
Ort: Stockholm / Värmdö

Inlägg av ziddan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tja!

Första gången jag startade min Crescent 2013 så varvade inte heller motorn ur, det berodde på att den fick för mycket soppa.

Testa ge full gas å skruva åt "bränsleventilen"(tror du menar ställbart munstycke), min varvade ur när jag gjort det. <!-- </EdIndex> --></div>
sister ray
Inlägg: 72
Blev medlem: 29 apr 2009, 23:00

Inlägg av sister ray »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för svaret!

Du har så rätt i att jag menar ställbart munstycke. Dock dör bara moppen om jag skruvar åt den medan jag ger den full gas... tyvärr! <!-- </EdIndex> --></div>
Esso
Inlägg: 386
Blev medlem: 19 dec 2007, 00:00
Ort: Ö-vik

Inlägg av Esso »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla att brytaravståndet är rätt 0,4mm <!-- </EdIndex> --></div>
sister ray
Inlägg: 72
Blev medlem: 29 apr 2009, 23:00

Inlägg av sister ray »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eftersom jag inte vet vad brytaravstånd är letade jag fram compacts instruktionsbok på nätet, men fattar fortfarande inte vad bilden ska föreställa. Vart kollar jag alltså brytaravståndet? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Brytarspetsarna sitter inanför svänghjulet, om du snurrar på det så ser du ihålet på hjulet en ska som rör på sej det är bryrarspetsarna, det är dom du ska kolla avståndet på, avänd bladmått 0,4mm <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gå in på mektips här på sidan sedan klicka på tändinställning så förstår du. <!-- </EdIndex> --></div>
sister ray
Inlägg: 72
Blev medlem: 29 apr 2009, 23:00

Inlägg av sister ray »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ok, jag tror jag är med nu. Har dock inte haft tid att kika på det men ska göra det i eftermiddag. Men det känns ganska långsökt eftersom jag inte har ändrat nåt själv, men brytaravståndet kanske kan ändra sig själv?
Läste för övrigt på ett annat forum att motorn i regel går bra fast brytaravståndet är fel, dock går den svagt. Min motor går inte bra alls, bara hackar som fan! När problemet precis kommit kunde jag lösa det genom att starta den och sen stänga av den för att starta den igen. Gjorde jag så några gånger så gick den som vanligt sen, men nu funkar inte det heller. Fick ställa den i morse och ta bussen... tråkigt!

Förresten, läste nu i instruktionsboken att det ska vara 4% olja i bensinen. Jag har tidigare hört att det bara ska vara 2% så det är den blandningen jag kör på nu, kan det ha någon betydelse? <!-- </EdIndex> --></div>
turbozoo
Inlägg: 86
Blev medlem: 08 okt 2008, 23:00

Inlägg av turbozoo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nä ska nog inte ha nån större betydelse för hur den går men är rekomenderat att du tankar det i framtiden. Du borde nog ta lös förgasaren och rengöra den. <!-- </EdIndex> --></div>
Lordhelmet
Inlägg: 403
Blev medlem: 22 dec 2007, 00:00
Ort: Rundvik

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hejdu! Det du beskriver är förmodligen bara ett "skitfel" som är enkelt att åtgärda men... Det finns ett antal olika saker som gör att en motor börjar missköta sig och du kommer förmodligen att få fyratusen olika svar av oss på forumet. Som jag har förstått har du inte skruvat så mycket tidigare och då kan det ta ett bra tag för dig att kolla alla olika tips. Om du skriver var du bor så kanske det finns någon av oss som bor nära och kanske har möjlighet att titta över och hjälpa dig. Du fixar det säkert själv efter en massa petande men det kan kännas tryggare att få lite mekhjälp så man vet vad man skruvar med för att det inte ska bli mer problem.
"Man ska inte laga det som är helt"
Lycka till!
//Lorden <!-- </EdIndex> --></div>
sister ray
Inlägg: 72
Blev medlem: 29 apr 2009, 23:00

Inlägg av sister ray »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du har förmodligen helt rätt! Jag har förhållandevis bra koll på datorer och är van vid att folk bryter ihop pch skickar iväg sina maskiner på lagning när det oftast är stömsladden som inte är ipluggad... Men nu vet jag verkligen hur man kan känna sig när man inte har den blekaste aning. Eftersom jag inte haft ett finger på motorn så borde det verkligen inte vara nåt stort fel. Var i kontakt med han jag köpt den av och enlig honom så är det inte brytaravståndet (har även kollat upp det själv nu), och hade det varit kondensator eller tändspole skulle det inte vara någon gnista, vilket det är. Men det hjälper ju inte mycket i nuvarande läge. Ska se om jag inte kan få hit honom så kan ju han kika på det. Men för att svara på din fråga så bor jag i Malmö, men det verkar som de flesta här på forumet håller till uppåt landet? <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar