Sida 1 av 3

Kontroll av kondensator

Postat: 11 jul 2012, 08:50
av NickStone
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finns det något bra sätt att kontrollera om kondensatorn fungerar som den ska ? Jag har en fuchs fm 40 motor som jag håller på att felsöka varför jag inte har någon gnista.... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 jul 2012, 09:09
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På med 6 volt och därefter kortslut den. Om det blir en gnista vid kortslutningen är den hel. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 jul 2012, 11:54
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Varför inte 12 volt det borde dom väll palla för?? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 jul 2012, 13:08
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja den pallar för 12 volt. När man kör är det ca 200 volt över kondingen.
Det kan man känna när det är fel på kortisknappen och man får spänningen i fingret. :cry: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 jul 2012, 15:01
av NickStone
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo jag läste om det när jag googlade lite och att man skulle lägga nått mellan brytarspetsarna stämmer det ? aldrig gjort nått sånt förrut <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 jul 2012, 15:45
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Ja den pallar för 12 volt. När man kör är det ca 200 volt över kondingen.
Det kan man känna när det är fel på kortisknappen och man får spänningen i fingret. :cry:
Mycket bra klokskap där Conrad! thumb_up

Jag lyssnar och tar åt mej....

För länge sedan fanns inte alltid kortisknapp på alla ljusomkopplare och på någon crossmoppe kunde man ibland koppla dödarkabeln på signalhornknappen istället... Men si... det gick inte alls för var det minsta fuktigt ute kunde man få en rejäl stöt i fingern när man skulle stoppa motorn och jag undrade då varför men nu förstår jag orsaken. Jag hade nämligen ingen aning om att spänningen kunde bli så hög som upp till 200 Volt på primärsidan.

Tack för det du Conrad... thankyou_blue <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 jul 2012, 16:19
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NickStone skrev:Jo jag läste om det när jag googlade lite och att man skulle lägga nått mellan brytarspetsarna stämmer det ? aldrig gjort nått sånt förrut
Kondingen måste vara fri från brytare och spole.. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 jul 2012, 17:07
av f50glx
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det finns ju kapastansmätare i dom fästa mutimätare det ska vara 150-250nf <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 jul 2012, 18:00
av ZVEZDA M50
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Ett tillägg, jag vill påstå att det är mycket svårt att kontrollera att kondensatorn är felfri. Det är lättare konstatera att den är defekt. Problemet är att felet kan vara (är inte sällan) både temperatur och eller spänningsberoende.
En kontroll med lågspänning kan sortera ut de grova felen, men är ingen garanti för att den är felfri.

Att mäta kapacitansen med en billig multimeter, eller som i mitt fall med en "riktig" Marconibrygga ger inte heller en tydlig bild av hurvida kondingen är OK eller NOK. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 jul 2012, 18:48
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
f50glx skrev:det finns ju kapastansmätare i dom fästa mutimätare det ska vara 150-250nf
Menar du nanofarad???

Jag hittade snabbt en omvandlare....

http://www.convertworld.com/sv/kapacitans/Microfarad.html


Intressant alltihop skulle gärna vilja ha fler synpunkter om kapacitansen hos brytartändningskondensatorer gäller liknande värden överlag, jag menar mopeder, gräsklippare, bilar etc. :?: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 jul 2012, 20:28
av f50glx
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag menar nanofarad
det är sant att det inte är någon exakt vetenskap att mäta kondigen men om du mäter 10st och det felar en gång så har du ju 90% rätt och det underlätar 9av 10 gånger och det är ju inte dåligt :roll: <!-- </EdIndex> --></div>

En pekpinne...

Postat: 11 jul 2012, 22:05
av ZVEZDA M50
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Inte för att jag vill vara dum, men att mäta/kontrollera en konding är en tämligen exakt vetenskap. Har man bara rätt utrustning så blir det rätt och tillförlitligt. Har man det inte så kan det bli mest snömos...

Misstänker att det är ungefär så du menar, för gemene man så ter det sig som lite flummigt o suspekt, det däringa med att kolla kondingar.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 jul 2012, 22:16
av f50glx
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det jag menade är att om du mäter 10st som visar att dom är ok så felar fortfarande 1st vid belastnig elle värme
säger som conrad det är inte lätt att skriva när man är dyslektiker
man behöver inte det bästa av instrument bara det funkar så ser man avikelser :lol: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 jul 2012, 22:41
av ZVEZDA M50
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Jo, den delen förstod jag. Det var bara biten om vetenskap jag hängde upp mig på. Men, nu kanske vi förstår varandra? :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 jul 2012, 22:51
av Levve
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->undrar om Nickstone blev klokare av det där... :whistel: <!-- </EdIndex> --></div>