Sida 1 av 2
Fila Sachs original cylinder
Postat: 26 jul 2012, 12:56
av sueco
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ni som har "bonntrimmat" Sachs cylinder och förgasare, vad har ni fått för fart i dom? Vilken drevning kör ni med? Tycker det är rätt kul att se hur bra snurr det går att få i Svenska originalprylar!
M.v.h Thomas <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 jul 2012, 15:22
av volvomannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->sachs är inte det tyskt

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 jul 2012, 15:54
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
volvomannen skrev:sachs är inte det tyskt

nej det är tyskt

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 jul 2012, 16:18
av volvomannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
alf-johan skrev:volvomannen skrev:sachs är inte det tyskt

nej det är tyskt

Jaha jag som trodde det var tyskt <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 jul 2012, 16:46
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
volvomannen skrev:alf-johan skrev:volvomannen skrev:sachs är inte det tyskt

nej det är tyskt

Jaha jag som trodde det var tyskt
Det är tyckt! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 aug 2012, 12:31
av sueco
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaja, Sachs är Tyskt! Mätte upp toppfatren med GPS:en, 52km/h! Rätt okey för en Crescent flakmoppe! Det enda jag har bytt ut är framdrevet till 13 kuggar och en ljudämpare med större volym än original. Hmm, lite sugen på en 60cc...

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 aug 2012, 12:59
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har filat lite

Men bonntrimmat tror jag inte. Det fins bilder på Hallsta moppers .se Forumet under moppar 1126
Den har cylinder som var orginal 1 hp på Cresent F 50 glx och Champion.
Numera åker jag 90 km /tim med den. Motorn treväxlar samma som flakamotorn men utan fläckt.
Kolvdiameter 41 mm slaglängd 42. Topplock från Sachs EKF med hemmbyggt förbränningsrum och extra kylfläns, förgasare Tillottson, tändsystem Kokusan, avgas en vanlig Jamarcoldämpare 32 mm Som annpassats mor 28 mm röret. Varvar 11500 på trean. Porttidetna slipade för det varvet. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 aug 2012, 13:52
av nissebro1
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Jag har filat lite

Men bonntrimmat tror jag inte. Det fins bilder på Hallsta moppers .se Forumet under moppar 1126
Den har cylinder som var orginal 1 hp på Cresent F 50 glx och Champion.
Numera åker jag 90 km /tim med den. Motorn treväxlar samma som flakamotorn men utan fläckt.
Kolvdiameter 41 mm slaglängd 42. Topplock från Sachs EKF med hemmbyggt förbränningsrum och extra kylfläns, förgasare Tillottson, tändsystem Kokusan, avgas en vanlig Jamarcoldämpare 32 mm Som annpassats mor 28 mm röret. Varvar 11500 på trean. Porttidetna slipade för det varvet.
Varför? Måste vara bättre att köpa motorcykel. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 aug 2012, 15:16
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vissa saker är omöjliga att förklara för dom som inte redan fattar.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 aug 2012, 15:30
av Levve
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
nissebro1 skrev:Conrad Engström skrev:Jag har filat lite

Men bonntrimmat tror jag inte. Det fins bilder på Hallsta moppers .se Forumet under moppar 1126
Den har cylinder som var orginal 1 hp på Cresent F 50 glx och Champion.
Numera åker jag 90 km /tim med den. Motorn treväxlar samma som flakamotorn men utan fläckt.
Kolvdiameter 41 mm slaglängd 42. Topplock från Sachs EKF med hemmbyggt förbränningsrum och extra kylfläns, förgasare Tillottson, tändsystem Kokusan, avgas en vanlig Jamarcoldämpare 32 mm Som annpassats mor 28 mm röret. Varvar 11500 på trean. Porttidetna slipade för det varvet.
Varför? Måste vara bättre att köpa motorcykel.

Att ställa den frågan till en av dom skickligaste sachstrimmarna är det samma som att fråga te.x en bergsbestigare:
Varför köper du inte en helikopter? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 aug 2012, 16:00
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En bil går iofs MYCKET fortare än en motorcykel trots allt <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 aug 2012, 16:41
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
nissebro1 skrev:Varför? Måste vara bättre att köpa motorcykel.
Han har redan en motorcykel.

men ändå trimmar han och kör moppe!

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 aug 2012, 21:55
av <50_cc
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ni är för roliga..........

jag blev mycket nyfiken på Conrads setup någon skrev här att inte ens Conrad fick fart på en sådan cylle och så sägar han själv att han åker 90 km med den.........

Undrar hur en cylle som han får fart på går då

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 aug 2012, 12:07
av reggaefisken
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det roliga är inte att köra i 90 utan vägen dit

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 aug 2012, 12:12
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om du kolla lite på operationen av cylindern, så ser du hur jag gjorde. Dessutom är det 2 till här på forumet som har var cylinder som jag "kollat" på. Hur dom går vet jag inte. Dom är inte lika extremt filade.
Hur min går vet jag. Den går att köra i 30 på trean, men inte vrida på. Då är man tvungen att peta i tvåan och då sticker den iväg riktigt bra. Jag brukar växle vid ca 10000 varv och då ligger pipan kvar och hjälper till när belastningen kommer.

<!-- </EdIndex> --></div>