Sida 1 av 1

Motorproblem - byta växellåda?

Postat: 26 jul 2012, 18:46
av ahslund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var ute och finåkte min MCB 1155, stannade i en korsning och tänkte glatt köra vidare ... "snack crackle pop" lät det från motorn och jag kom ungefär en halvmeter. Sedan var det bara att cykla hem (länge leve trampmoppen!).

Motorn går som den ska, men när jag släpper kopplingen händer inget (bör kanske nämna att kopplingsvajern fungerar som den ska).

Således: mopeden går inte och jag har några frågor som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

1) Vad är felet?

2) Själv utgår jag ifrån att det är växellådan som har dött och vad gör man då? Försöker man som glad amatör själv laga eller köper man en ny motor?

Jag hoppas att det finns någon enkel lösning (t ex har du testat att pusta tanklocket eller bytt trampor), men det känns inte så.

Tack på förhand! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 jul 2012, 19:05
av disktant
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla remmen <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 jul 2012, 19:51
av ahslund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ehrm ... remmen ... kan jag få en något fylligare förklaring. Är verkligen inte bra på att skruva och har faktiskt ingen aning om vilken rem du talar om. :oops: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 jul 2012, 20:11
av ahslund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Efter lite letande på nätet undrar jag om min automat med trampor verkligen har rem. Någon som vet? Motorn är en husqvarna. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 jul 2012, 20:32
av disktant
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok automat, då har jag inga idéer tyvärr <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 jul 2012, 20:38
av volvomannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har tittat på sprängskissarna för din motor. Om det är så att du kan sarta den och den går men vill inte driva skulle jag säga att det är något med slirkopplingen som är paj.

Alt 1
fjädrarna till slirbackaran har gått av vanligt på hva 258 militärmotorcykel.
alla eller en eller två kanske den driver med bakhjulet uppe från backen?

alt 2
fel olja så det slirar för mycket ej troligt men man vet aldrig

alt 2
Kugghjulet på utsidan av kopplingstrumman har lossnat så det snurrar inte med resten av transmissionen <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 jul 2012, 20:42
av volvomannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kan också vara krysskilen på axeln som går från det stora kugghjulet som gått av <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 jul 2012, 21:26
av ahslund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för tipsen! :D

Volvomannen: jag sitter och studerar sprängskisserna som finns på raketsport.com. Skulle man kunna få lite nummer? T ex krysskilen - är det samma sak som en woodruffkil (och i så fall nummer 20 sida 8 )? Är det fjäder nr 1 (sida 7) till slitbrickan? osv.

Slutligen - hur svårt är sakerna att byta?

Återigen, tack! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 jul 2012, 21:32
av volvomannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->fjädrarna är nummer 6 ppå sid tio woddruffkilen krysskilen (kärt barn har många namn) är nummer 20 på axeln nummer 19 hjulet är nummer 27 på sid 9

Svårt tja inte vet jag har aldrig provat men det är väl bara at köra igång nån gång måste den ju fixas eller hur :D <!-- </EdIndex> --></div>