Ringklocka?

Tips, frågor och allmänt snack.
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Denna klocka är ju Crescents. Det röda på dessa klockor är emalj. Mycket beständigare än den lackvariant som finns på Hermes klockor. De hermes klockor jag sett har samma symbol som på ditt loppisfynd, dvs guden Hermes springande med en fackla i handen.

Ang vingen på klockan användes den på Lindblads märken, bla Crescent och Drott.
Vingen förekom som grön dekal på sadelramröret och bakskärmen samt då ringklockan och som underdel i skärmmascoten. Detta gällde iaf på 30-talet. Senare kom vingsymbolen i olika utföranden. Antar att man slutade med vingsymboler nån gång på 60-talet. 1928 fanns den iaf, jag har en broschyr med denna symbol.
Då jag är crescent fanatiker och tycker vinglogga är ursnygg funderade jag i onyktert tillstånd på att tatuera in den på armen! :D. Men än har jag inte gjort det..... <!-- </EdIndex> --></div>
Fenderz
Inlägg: 35
Blev medlem: 06 maj 2012, 23:00
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Fenderz »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för all info.Min hermes logga är i brons eller koppar.
Vad beträffar tatueringen så bara våga gadda!! :D <!-- </EdIndex> --></div>
Federico
Inlägg: 32
Blev medlem: 24 aug 2012, 23:00

Inlägg av Federico »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej. Jag har en liknande klocka (bilden i trådens första inlägg). Den sitter på en Hermes damcykel från 20-talet, ska kolla om jag har någon bild. Vill minnas att mitten är silvermetall. <!-- </EdIndex> --></div>
Fenderz
Inlägg: 35
Blev medlem: 06 maj 2012, 23:00
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Fenderz »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Federico skrev:Hej. Jag har en liknande klocka (bilden i trådens första inlägg). Den sitter på en Hermes damcykel från 20-talet, ska kolla om jag har någon bild. Vill minnas att mitten är silvermetall.
Kul!Låter spännande,vet någon historia om dom? :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Federico
Inlägg: 32
Blev medlem: 24 aug 2012, 23:00

Inlägg av Federico »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Fenderz skrev: Kul!Låter spännande,vet någon historia om dom? :wink:
Ingen koll alls, cykeln är nästan identisk med denna (se länk), skillnaden är att min har förlängd framskärm (en kort bit framför gaffelkronan, som en modern cykel men väldigt kort)

http://www.cykelhistoriska.se/hermes1915.html <!-- </EdIndex> --></div>
Fenderz
Inlägg: 35
Blev medlem: 06 maj 2012, 23:00
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Fenderz »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Federico skrev:
Fenderz skrev: Kul!Låter spännande,vet någon historia om dom? :wink:
Ingen koll alls, cykeln är nästan identisk med denna (se länk), skillnaden är att min har förlängd framskärm (en kort bit framför gaffelkronan, som en modern cykel men väldigt kort)

http://www.cykelhistoriska.se/hermes1915.html
den e fin! kan du inte lägga ut bilder? :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Federico
Inlägg: 32
Blev medlem: 24 aug 2012, 23:00

Inlägg av Federico »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Fenderz skrev:kan du inte lägga ut bilder? :wink:
Här kommer en bild på min klocka! Lite sliten, men jag tror att den är likadan som din.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
andybee skrev:Antar att man slutade med vingsymboler nån gång på 60-talet.
Nja, inte riktigt. Vingsymbolen och texten "lättgångslager" försvann tidigt -74. Detta var den slutgiltiga spiken i Nymans och Lindblads kista; frontmärket med Lindblad försvann -73. <!-- </EdIndex> --></div>
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Intressant rolle! Frågan är bara när man började med vingsymbolen? Den äldsta användningen jag sett är från 1928 års Crescent broschyr. <!-- </EdIndex> --></div>
Fenderz
Inlägg: 35
Blev medlem: 06 maj 2012, 23:00
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Fenderz »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Federico skrev:
Fenderz skrev:kan du inte lägga ut bilder? :wink:
Här kommer en bild på min klocka! Lite sliten, men jag tror att den är likadan som din.

Bild
Är loggan brons eller koppar så e det kanske det;) <!-- </EdIndex> --></div>
Federico
Inlägg: 32
Blev medlem: 24 aug 2012, 23:00

Inlägg av Federico »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Fenderz skrev:Är loggan brons eller koppar så e det kanske det;)
En gissning är väl att din klocka också var försilvrad från början och att det slitits eller polerats bort. <!-- </EdIndex> --></div>
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Federico skrev:
Fenderz skrev:Är loggan brons eller koppar så e det kanske det;)
En gissning är väl att din klocka också var försilvrad från början och att det slitits eller polerats bort.
Klockan är säkert förnicklad. Troligen är den gjuten i mässing som sedan ytbehandlas med koppar och sedan ytterst nickel. Det som ser ut som koppar är då det underliggande kopparskiktet som kommer fram då nickeln slitits bort. Förkromning infördes i Sverige 1929 av ett märke som hette OK Lyx. <!-- </EdIndex> --></div>
Federico
Inlägg: 32
Blev medlem: 24 aug 2012, 23:00

Inlägg av Federico »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
andybee skrev:
Federico skrev:
Fenderz skrev:Är loggan brons eller koppar så e det kanske det;)
En gissning är väl att din klocka också var försilvrad från början och att det slitits eller polerats bort.
Klockan är säkert förnicklad. Troligen är den gjuten i mässing som sedan ytbehandlas med koppar och sedan ytterst nickel. Det som ser ut som koppar är då det underliggande kopparskiktet som kommer fram då nickeln slitits bort. Förkromning infördes i Sverige 1929 av ett märke som hette OK Lyx.
Ja själva klockskålen är förnicklad, men den Hermespräglade mittdelen är inte samma material som klockskålen utan mer "vit" och matt på ytan. <!-- </EdIndex> --></div>
Federico
Inlägg: 32
Blev medlem: 24 aug 2012, 23:00

Inlägg av Federico »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hittade en till Hermes klocka och den här har ett centrumemblem som ser ut att vara i koppar. Även om min mobilbild är helkass så ser man ändå skillnaden mot den andra både i storlek och material (metallen i mitten)

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Fenderz
Inlägg: 35
Blev medlem: 06 maj 2012, 23:00
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Fenderz »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Federico skrev:Hittade en till Hermes klocka och den här har ett centrumemblem som ser ut att vara i koppar. Även om min mobilbild är helkass så ser man ändå skillnaden mot den andra både i storlek och material (metallen i mitten)

Bild
Den ser ut vara samma som min,var har du fått den ifrån?
Vet du något om den? <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar