<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min kompis gör sådana, lite one fits all och jag tror han kopierade något japanskt märke för att det ska fungera tror jag att man måste kolla lite på vinklar på kolvtoppen och optimera komp och squish band till hur man vill använda moppen.
jag fick ett topplock av honom som var svetsat och han tyckte inte det blev bra (porigt) och jag hade det på en 2pet och ville se om jag kunde få ut något mer av den toppen.
när jag började var squishhöjden över 1,5 mm och kompet var väldigt lågt tyckte jag ( kommer inte ihåg siffran) så fram med filen och minskade squishhöjden till 0,6 mm och då klingade det av att kolven slog i vid höga varvtal, så jag tog till lödtenns metoden och filade med en nålfil på squishbandet till jag fick 0,8 mm avstånd och den blev urstark moppen jag har inga siffror på hur mycket fortare den gick men det var mycke tydlig skillnad kompet låg nog närmare 10,0 : 1 och jag märkte inga spikningar sen visade det sig att stiftet som satt i var ett med utstickande elektråd typ ngk bp6hs och det kom väldigt nära då jag tog ner höjden på locket men det fixade sig med dubbla tändstiftspackningar och bytte jag stift till orginal gick den sämre altså med ett stift med skymd elektråd typ ngk b6hs.
Nu såg locket inte så proffsigt ut som vrm roffes eller de andras men att principen funkar det är helt säkert.
Jag provade med ett orginallock det som har stiftet från sidan och ett oval badkarsliknande förbrännings rum, någon hade vedbotrimmat det lite hehe men jag kollade så jag fick samma komp med det och då fick jag två ytor som man kan likna vid squishbanden på det med centralt stift men dom blir som två halvmånar och ute i ändarna av "badkaret" blir det inget squish alls. men det såg rätt bra ut. jag kollade även så jag hade samma avstånd från kolven ca 0,8mm så det borde bli skitbra trodde jag men det fungerade som ett vanligt och inte alls samma ork i motorn.
Så jag är helt övertygad om att ett riktigt topplock ger mycket effekt men var effekten hammnar beror på hur man gör det och där tror jag att det är mycket väl använda pengar att gå till någon med lång erfarenhet.
så mycket jobb som jag la ner på att testa och jag lärde mig bara att det funkar så vill du få det bra på din motor snacka med roffe eller conrad dom har ju provat det mesta. jag tänker fortsätta prova mig fram bara för att det är kul och exprimentera.
Att inte få tätt mot cylindern förstår jag inte hur man lyckas med då jag filade ytan plan och det borde inte vara svårt om man har en fräsmaskin.
jag kollade planheten med märkfärg och ett fint slippaper på en planskiva.
inga problem. Det man behöver är mer kyflänsar så mitt nästa försök blir med någon fläskigare topp typ Zyndapp

<!-- </EdIndex> --></div>