Sida 1 av 1

Centrumstiftstopp till Sachs, vilka finns, vad ger de?

Postat: 08 aug 2012, 21:31
av Coolvette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har sett att Roffe på VRM modifierar Sachstoppar till ett symmetriskt förbränningsrum och centralt stift, ser trevliga ut.

Finns det några alternativa toppar med liknande design?

Vad är den faktiska vinsten med en sådan topp, bortom reklamsnacket? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 08 aug 2012, 21:36
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett par kilometer... 8)

(mopedfantasterna mfl...) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 08 aug 2012, 21:50
av SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:Ett par kilometer... 8)

(mopedfantasterna mfl...)
Det har varit på tapeten förut. Zappa du nämnde väll något över 5km/h i vinst? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 aug 2012, 06:46
av selma
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På en orörd 60 cyl kommer det knappt vara märkbart,på en justerad ett måste :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 aug 2012, 16:17
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vad jag vet finns det VRM som ska vara uträknade exakt efter hur din cylinder är trimmad.
och sen mopedfantasternas variant som är "one sise fits all". den kräver dessutom packning. på min fråga varför dom nvände packning så fick jag svaret att det blev inte tätt annars :!: :? .

erlan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 aug 2012, 17:26
av <50_cc
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min kompis gör sådana, lite one fits all och jag tror han kopierade något japanskt märke för att det ska fungera tror jag att man måste kolla lite på vinklar på kolvtoppen och optimera komp och squish band till hur man vill använda moppen.
jag fick ett topplock av honom som var svetsat och han tyckte inte det blev bra (porigt) och jag hade det på en 2pet och ville se om jag kunde få ut något mer av den toppen.
när jag började var squishhöjden över 1,5 mm och kompet var väldigt lågt tyckte jag ( kommer inte ihåg siffran) så fram med filen och minskade squishhöjden till 0,6 mm och då klingade det av att kolven slog i vid höga varvtal, så jag tog till lödtenns metoden och filade med en nålfil på squishbandet till jag fick 0,8 mm avstånd och den blev urstark moppen jag har inga siffror på hur mycket fortare den gick men det var mycke tydlig skillnad kompet låg nog närmare 10,0 : 1 och jag märkte inga spikningar sen visade det sig att stiftet som satt i var ett med utstickande elektråd typ ngk bp6hs och det kom väldigt nära då jag tog ner höjden på locket men det fixade sig med dubbla tändstiftspackningar och bytte jag stift till orginal gick den sämre altså med ett stift med skymd elektråd typ ngk b6hs.
Nu såg locket inte så proffsigt ut som vrm roffes eller de andras men att principen funkar det är helt säkert.
Jag provade med ett orginallock det som har stiftet från sidan och ett oval badkarsliknande förbrännings rum, någon hade vedbotrimmat det lite hehe men jag kollade så jag fick samma komp med det och då fick jag två ytor som man kan likna vid squishbanden på det med centralt stift men dom blir som två halvmånar och ute i ändarna av "badkaret" blir det inget squish alls. men det såg rätt bra ut. jag kollade även så jag hade samma avstånd från kolven ca 0,8mm så det borde bli skitbra trodde jag men det fungerade som ett vanligt och inte alls samma ork i motorn.
Så jag är helt övertygad om att ett riktigt topplock ger mycket effekt men var effekten hammnar beror på hur man gör det och där tror jag att det är mycket väl använda pengar att gå till någon med lång erfarenhet.
så mycket jobb som jag la ner på att testa och jag lärde mig bara att det funkar så vill du få det bra på din motor snacka med roffe eller conrad dom har ju provat det mesta. jag tänker fortsätta prova mig fram bara för att det är kul och exprimentera.
Att inte få tätt mot cylindern förstår jag inte hur man lyckas med då jag filade ytan plan och det borde inte vara svårt om man har en fräsmaskin.
jag kollade planheten med märkfärg och ett fint slippaper på en planskiva.
inga problem. Det man behöver är mer kyflänsar så mitt nästa försök blir med någon fläskigare topp typ Zyndapp
:lol: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 aug 2012, 20:50
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har svarvat en massa förbränningsrum åt mig och andra. Om man försöker kopiera ett förbränningsrum och tro att det blir optimalt mot en annan cylinder, har man missat. Det har visat sig att spoltider och topp skall lira, även pipan.
Mina förbränningsrum har en tätring lika orginaltoppen. Vissa av mina går ner i cylindern och då är dom injusterade med chims, svarvade stora "brickor" och då tätar chimsen.
En del av mina har en jämn radie i kupolen andra har en klotoid. Skvitch brädd och vinkel varierar.
Oftast har jag skvitcen lite mera öppen mot centrum av kolven, för att styra värmen från kolvkanten. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 10 aug 2012, 08:49
av <50_cc
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Precis vad jag tänkte på när jag skrev, jag tror inte det finns några "bolton" topplock till Sachs gammelcyllar som gör underverk utan man får nog anpassa det man köper så det "lirar" med sin motor. Det skiljer ju massor i deckhöjd mellan olika cylindrar på samma motor. det är nog annorlunda om man kör med några av de nyare maskinerna typ minarelli då går det nog att få färdiga som passar det man vill ha.
Så är det väl med all trimmning det är svårt att få ut maximalt utan att kolla alla mått och anpassa dessa till det bästa, och där kommer erfarenheten in för det är ju massor av parametrar som samverkar.
Därför tror jag man måste vara beredd på att antingen betala för det eller lära sig själv.
Jag tyckte det var kul att kompisarna vart tvingade att köpa 60cc för att hänga med min orginalcylle moppe och det handlade bara om att fila på rätt ställen.

Jag tycker fortfarande det är roligare att få ut effekt ur skit (<50cc) än att köpa athena 80cc och storförgasare vilket inte är svårt att få effekt ur.

En massa svammel kanske men till coolvette det spelar nog ingen roll vilket du köper av näthandlarna och om du vill få det rätt snacka med Conrad eller Roffe , eller någon annan,det finns säker fler som kan det här. Roffes pris runt 1500 kr är inte dyrt det är bara mycket pengar :) det man får för dom pengarna kan nog få en själv att le varje gång man vrider på gasen. <!-- </EdIndex> --></div>