Crescent 40tal, grå däck?

Tips, frågor och allmänt snack.
cll05002
Inlägg: 52
Blev medlem: 11 sep 2011, 23:00
Ort: Eskilstuna

Crescent 40tal, grå däck?

Inlägg av cll05002 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Undrar vilken färg en Crescent 40tals herrcykel hade när den såldes. Har sett en renoverad cykel i rostfria serien på cykelhistoriska sidan, den hade grå däck. På min sitter ett grått trelleborg t-nabb och ett svart L&G, båda tyvärr i bedrövligt skick då cykeln stått väldigt länge. Eftersom jag strävar efter att allt ska vara helt original på cykeln så vill jag åtminstone ha rätt färg på däcken när jag ska köpa nya.

Kan någon med koll berätta hur det förhöll sig med svarta respektive grå däck på den gamla goda tiden?

//Christian <!-- </EdIndex> --></div>
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Svår och intressant fråga!
När det gäller Crescent var de oftast utrustade med däck av fabrikat "L&G". vilket förmodligen står för Lindblads Gummi, då det var Lindblads som ursprungligen ägde märket innan nymans tog över.

I de broschyrer jag har från före 1939 nämns inte färg (tecknade bilder), men i Hermes katalogen från 1940 med tecknade bilder är däcken gråa. Crescent kataloger med foto från 1939-40 visar gråa, 1941 och 1943 finns både svarta och gråa. Katalogen från 1946 visar endast svarta.

Jag har två cyklar vars däck aldrig lämnat fälgen: en Rambler dam från 1947 samt en Crescent från 1940 med Tiger resp L&G däck, båda svarta! Se bilder i tidigare tråd om Nymans cyklar. Men den behöver inte betyda att de alltid var svarta eller gråa, de personer jag pratat med säger att svart var förmodligen det vanligaste, åtminstone på 40-talet. Dessutom är kataloger inte alltid att lita på. Om man ska dra någon slutsats så verkar det som att det blir mer och mer svart in på 40-talet. Inbillar mig att grått blev poppis igen i början av 50-talet.

Utsikterna att hitta nya L&G däck är i princip noll, har aldrig sett några oanvända. I mina ögon är moderna däck, oavsett färg, grymt fula, dessutom obekväma, Jag brukar använda Trelleborg T-nabb, gråa, om man kan hitta några, de börjar bli sällsynta. Personligen tycker jag att en 30-40-talare gör sig bäst med gråa däck. Eftersom du ändå inte kommer hitta några originaldäck, och det inte verkar 100% entydigt om vilken färg de hade, så kan du med gott samvete sätta på vilken färg du vill, tycker jag. Men för guds skull, inga Biltema!! :cry: <!-- </EdIndex> --></div>
cll05002
Inlägg: 52
Blev medlem: 11 sep 2011, 23:00
Ort: Eskilstuna

Inlägg av cll05002 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tusen tack för en grym redogörelse!

Jag tänker försöka få tag i några vettiga däck. En butik här i stan har grå däck visade det sig. Men om nu L&G var originalet, och min har ett svart L&G så ska jag ju ha svarta däck. Nu står jag inför ett svårt val. Grått är snyggt...

//Christian <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För det första vill jag fråga vilken dimension det är på däcken. Om det är 28'' som jag antar, så skulle jag säga att det är något svårare att hitta svarta Trelleborg än gråa då de slopade svarta mellan 50-60-talet och ej tillverkade dem förrens på 80-talet.
Här har du http://www.tradera.com/2-st-oanvanda-cykeldack-trelleborg-t-nabb-28-x-1-5-8-x-1-3-4-auktion_302473_160859699 <!-- </EdIndex> --></div>
cll05002
Inlägg: 52
Blev medlem: 11 sep 2011, 23:00
Ort: Eskilstuna

Inlägg av cll05002 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är 28x1 5/8x1½ alltså dagens 44-635. Som jag tolkar det passar inte de i auktionen då de har diameter 622 ist. <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
cll05002 skrev:Det är 28x1 5/8x1½ alltså dagens 44-635. Som jag tolkar det passar inte de i auktionen då de har diameter 622 ist.
Nu är jag inte inne på cykeldäck och vet inte vad beteckningarna står för, men det låter konstigt om ett bredare/högre däck skulle ha mindre diameter.

28" är ju fälgdimensionen, 1 5/8 måste ju vara höjd, 1 3/4 måste ju vara bredd, så det i auktionen är ju bredare än ditt däck isåfall då det är 28 x 1 5/8 x 1 3/4. Men diameter borde vara samma.

Edit, eller fanns det alltså två 28" dimensioner? Isåfall är det ju bara o bortse från mitt inlägg :) <!-- </EdIndex> --></div>
cll05002
Inlägg: 52
Blev medlem: 11 sep 2011, 23:00
Ort: Eskilstuna

Inlägg av cll05002 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nja, jag skulle gärna vilja ha en förklaring för hur man tolkar den gamla tum standarden. Se nedan varför det inte passar bara för att det är ett 28" däck.

44-635 28x1 5/8x1½ --> 635 mm innerdiameter

37-622 28x1 5/8 x 1 3/8" 700 x 35C --> 622 mm innerdiameter <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Där går jag bet :) Men i Auktionen är det 28 x 1 5/8 x 1 3/4, inte 28x1 5/8 x 1 3/8 <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Med tiden följer nya standardiseringar och när nytt blandas med gammalt kan det bli rörigt. Tidigare i år köpte jag ett par NOS Värmano 20x2½ däck på Tradera som annonserades som transportdäck, dvs. för cykelkärra och vissa 3-hjul transportcyklar. När däcken väl kom var det ett par sprillans nya Värnamo NOS däck till en Crescent 2000 eller en monarscoot och jag blev inte ledsen för det...
  • :mutt:
<!-- </EdIndex> --></div>
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->28 x 1 5/8 x 1 1/2= 635 mm.
28 x 1 3/8 x 1 1/2 = 635 mm.
28 x 1 5/8 x 1 1/8= 622 mm.
28 x 1 5/8 x x 3/4= 622 mm.
Många har försökt förstå logiken utan att lyckas... Tanken med systemet är iaf att 28 x 1 5/8 fälg är 622 mm och 28 1 1/2 fälg är 635 mm. Det har även funnits 642 och 647 mm fälg. 28" anger däckets diameter i pumpat skick, inte fälgen. Dessutom vänds ibland de två sista siffergrupperna, vilket bidrar till förvirringen. 622 mm var vanligt fram till 20- talet då 635 mm blev vanligast lång tid framöver. Tack vare asiencyklar har det blivit vanligt med. 622 mm igen. Nu är snarare 635 mm ovanligt... <!-- </EdIndex> --></div>
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->28 x 1 5/8 x 1 1/2= 635 mm.
28 x 1 3/8 x 1 1/2 = 635 mm.
28 x 1 5/8 x 1 1/8= 622 mm.
28 x 1 5/8 x x 3/4= 622 mm.
Många har försökt förstå logiken utan att lyckas... Tanken med systemet är iaf att 28 x 1 5/8 fälg är 622 mm och 28 1 1/2 fälg är 635 mm. Det har även funnits 642 och 647 mm fälg. 28" anger däckets diameter i pumpat skick, inte fälgen. Dessutom vänds ibland de två sista siffergrupperna, vilket bidrar till förvirringen. 622 mm var vanligt fram till 20- talet då 635 mm blev vanligast lång tid framöver. Tack vare asiencyklar har det blivit vanligt med. 622 mm igen. Nu är snarare 635 mm ovanligt... <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->28 x 1 5/8 x 1 1/2 = Däckets ytterdiam x däckshöjd x däcksbredd
Samma däck har ETRTO beteckning 44 - 635 vilket anger däckshöjd och däckets innerdiameter.
Sedan finns det ett par dimensioner till som passar på samma fälg men dom är något lägre eller smalare eller bådeoch.

Står det 28 x 1 5/8 och inget mera på ett mycket gammalt däck är däckets innerdiameter mindre och 622 mm istället, dvs. samma dimension som moderna cyklar. På den tiden fanns ingen ETRTO standard men om den funnits hade däcket haft beteckningen 44 - 622.

För mig är det här inget konstigheter alls men det blir knepigare när man jämför däckdimensioner mellan olika typer av veteranfordon och då kan innerdiametern skilja beroende på om däcket är avsett för cykel eller moped och transportdäcken får man i det fallet hänföra till cykel. Jag säger kan skilja för 24x2 i gammal beteckning är samma storlek oavsett om det är på en transportcykel eller en hängselmoped. Sedan kan det också finnas nationella avvikelser. Jag har ett par NOS norska 20x2 däck och om passar inte någonstans på dom fälgar jag har. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
andybee skrev:.... Det har även funnits 642 ..... mm fälg....
Är inte det en dimension på gamla och halvgamla halvracers och sportcyklar :?:
andybee skrev:.... Dessutom vänds ibland de två sista siffergrupperna, vilket bidrar till förvirringen.....
Det där har jag också fått en känsla av ibland men om det verkligen är så vågar jag inte uttala mig om för det måste man väl ändå ha någon form av bekräftelse på :?:

Jag har förlorat ett par auktioner på gammalt däckskatalogmaterial på Tradera och där kan man kanske få svar på sådant. <!-- </EdIndex> --></div>
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tror det var däck av märket Semperit som var vänt i märkningen. Italienska och tyska firmoe på nätet har jag sett med omvänd märkning. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På det gamla sättet att mäta cykeldäck kan dom väl skriva hur dom vill idag för det gäller ju ändå inte längre. I dag är det ETRTO standarden som ska gälla överallt, i.a.f. inom Europa.

http://www.etrto.org/page.asp?id=1594

Det går tydligen att beställa, här är en indexsida

http://www.etrto.org/files/files/2012_INDEX_PUBLICATIONS/2012_standards_manual_cycle_and_motorcycle_tyres.pdf

Verkar rätt så omfattande tycker jag... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar