<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Och så här ser den ut. Sadeln som satt på när jag fick hem den var från en Honda XL eller nåt sånt men jag tror att den tidiga från Sport Combinett borde gå att få dit. Den ligger bara löst på nu, och färgen på ramen blir nog åt det där gråblåa som själva sittdelen är i. Motorn blir fyrväxlad och 60cc.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sorry men det finns bara en snygg Alabamamodell och det är åm 61-63.
De andra ser anskrämliga ur. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kvällen idag ägnades åt att konstruera ett gångjärn i framkant av sadeln och åt att tillverka ett nytt lås undertill. Jag använde ett sånt där som sitter i dörrarna till elev- eller omklädningskåp och med ett par tunna gummidistanser under så blev det sugpassning. <!-- </EdIndex> --></div>
Lolalola skrev:Och så här ser den ut. Sadeln som satt på när jag fick hem den var från en Honda XL eller nåt sånt men jag tror att den tidiga från Sport Combinett borde gå att få dit. Den ligger bara löst på nu, och färgen på ramen blir nog åt det där gråblåa som själva sittdelen är i. Motorn blir fyrväxlad och 60cc.
Kan nog bli bra. Glöm inte att byta yt klädplåten från Dakota bara, ser väldigt myko ut annars. Och hur man lyckats byta ut kedjeskyddet är en gåta för mig. Sadeln påminner om de som utländska DS50 är utrustade med. Den lär vara skön att sitta på <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo plåten får bytas ut sen när jag får tag på en sån där lång. Men kedjeskyddet är ett mysterium. Jag har grejat lite med en annan sving som jag fick tag på idag och den på moppen verkar aldrig ha haft nåt kedjeskydd innan någon bockade till ett eget. Det finns inte ett spår av gamla bortslipade svetsar och den långa strängen i framkant ser ut att vara gjord av samma robot (?) som på fabriken. <!-- </EdIndex> --></div>
Lolalola skrev:Jo plåten får bytas ut sen när jag får tag på en sån där lång. Men kedjeskyddet är ett mysterium. Jag har grejat lite med en annan sving som jag fick tag på idag och den på moppen verkar aldrig ha haft nåt kedjeskydd innan någon bockade till ett eget. Men finns inte ett spår av gamla bortslipade svetsar och den långa strängen i framkant ser ut att vara gjord av samma robot (?) som på fabriken.
Jag ser att svingen har två stag med anslagsgummin i underkant. På mina Alabamor har svingarna bara ett stag med gummi i mitten. Puch Lyx har däremot två stag. Jag vet ej om detta är hard fact som alltid stämmer. Oavsett det så borde din sving haft kedjeskydd från början, kan vara så, om min teori håller, att man bytt någon gång och att svingen från lyxen ej passade rakt av och man var tvungen att rippa av skyddet. Jag har faktiskt en sving till Alabama med avklippt skydd på hyllan - måste ha tagit timmar att ta av det <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Svingen jag fått tag på visade sig vara alldeles för genomröten och eftersom jag ändå saknade biten baktill så modifierade jag det som satt på. Ett skydd från en importerad 517 fick sätta livet till.
Fyrväxlade motorn med snygga fläktgallret på. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu börjar den se klart äldre och trevligare ut. Den visade sig ju vara en senare röd modell där under allt det dakotablåa. Fast den tjockare böjen passar ju inte på Alabama... åtminstone inte ifall man vill ha fotbroms. Jag får kapa och svetsa.
Ingen som har en hastighetsmätare liggande förresten? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sådär, nu har jag varit ute och premiäråkt och den gick förvånansvärt bra. Men den varvar lite väl mycket tycker jag... Det visade sig att 15-drevet, eller om det kanske var 14, som satt på originalmotorn inte passade på den fyrväxlade. Det fick helt enkelt inte plats med kedjan på så jag fick gå ner en kugg. Kanske finns det jättesmå bakdrev till Alabama?