Sida 1 av 1
Brytarlös tändning
Postat: 16 aug 2012, 09:14
av Coolvette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tänkte byta till brytarlös tändning under vintern i min LFS-motor.
Har givetvis sett Kokusan som VRM-Roffe säljer men nästan 2500 känns lite sådär till en bruksmoppe.
Någon som testat dessa system och kan ge lite kritik om dom:
http://mopedspecialisten.se/brytarlost-tsystem-6v-motur-p-588-c-200.aspx
Tar gärna emot tips på andra alternativ också. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 aug 2012, 09:19
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Leta rätt på ett tändsystem ifrån Rieju Drac eller Derbi Senda. Ducati! "samma" tändsystem som kokusan och passar med lätta modifikationer. Samt att man kan köpa ett komplett begagnat system för 500kr. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 aug 2012, 10:06
av Coolvette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:Leta rätt på ett tändsystem ifrån Rieju Drac eller Derbi Senda. Ducati! "samma" tändsystem som kokusan och passar med lätta modifikationer. Samt att man kan köpa ett komplett begagnat system för 500kr.
Bra!
Det var ett bra tips, jag börjar spana med en gång...
Rotorn passar alltså direkt på Sachsens vevaxel?
Laddar det med sex eller tolv volt eller det regleras med separat regulator? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 aug 2012, 10:35
av Sura
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett prisvärt alternativ till VRM.
http://shop.textalk.se/se/article.php?id=11081&art=6397292 <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 aug 2012, 12:44
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Coolvette skrev:Rexxy skrev:Leta rätt på ett tändsystem ifrån Rieju Drac eller Derbi Senda. Ducati! "samma" tändsystem som kokusan och passar med lätta modifikationer. Samt att man kan köpa ett komplett begagnat system för 500kr.
Bra!
Det var ett bra tips, jag börjar spana med en gång...
Rotorn passar alltså direkt på Sachsens vevaxel?
Laddar det med sex eller tolv volt eller det regleras med separat regulator?
Japp, bolt on! Tändplattan måste svarvas ner ca 0,5 mm om jag minns rätt. Och borra nya hål för sachsdelningen.
Det är 12V system, precis som kokusan. Så det är bara välja regulator därefter.
Har Ducatisystem i min Ekf och Rexen.
Även i min AM6 moped, men där sitter det ju original... <!-- </EdIndex> --></div>
Re: Brytarlös tändning
Postat: 16 aug 2012, 15:25
av Skunkworkz
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Coolvette skrev:Jag tänkte byta till brytarlös tändning under vintern i min LFS-motor.
Har givetvis sett Kokusan som VRM-Roffe säljer men nästan 2500 känns lite sådär till en bruksmoppe.
Någon som testat dessa system och kan ge lite kritik om dom:
http://mopedspecialisten.se/brytarlost-tsystem-6v-motur-p-588-c-200.aspx
Tar gärna emot tips på andra alternativ också.
Köp aldrig ett t-system utan trigger (tex det du länkar till), dom ger 2 gnistor
per varv så vid 8000 v/m är det systemet lika "stressat" som ett vanligt vid
16000 v/m. <!-- </EdIndex> --></div>
Re: Brytarlös tändning
Postat: 16 aug 2012, 19:53
av Coolvette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Skunkworkz skrev:
Köp aldrig ett t-system utan trigger (tex det du länkar till), dom ger 2 gnistor
per varv så vid 8000 v/m är det systemet lika "stressat" som ett vanligt vid
16000 v/m.
Hur triggas tändpulsen om det saknas en triggerpunkt? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 aug 2012, 20:02
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vad är den lilla vita saken i mitten på dom tändsystemen?
jag har trott att det är någom form av trigger?
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 aug 2012, 20:26
av JanneL
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:vad är den lilla vita saken i mitten på dom tändsystemen?
jag har trott att det är någom form av trigger?
erlan
har funderat på skillnaden på vrm:s och dom andra??
det skiljer ju 1000-1500:- det kan väl inte vara så att Roffe "roffar"
det måste väl skilja nå´t mer än bara priset eller
Janne <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 aug 2012, 21:16
av jorhul
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En sak som skiljer är nog den personliga servicen man ibland vill ha som köpare. Roffe kan man prata med och han vet vad han pratar om. En annan kan man inte prata med. När han sålt sin vara är du en före detta kund som han inte har tid eller lust att diskutera med. Dessutom okunnig. Nämner inte vem, då vi inte ska göra det här... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 aug 2012, 22:12
av JanneL
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
jorhul skrev:En sak som skiljer är nog den personliga servicen man ibland vill ha som köpare. Roffe kan man prata med och han vet vad han pratar om. En annan kan man inte prata med. När han sålt sin vara är du en före detta kund som han inte har tid eller lust att diskutera med. Dessutom okunnig. Nämner inte vem, då vi inte ska göra det här...
hmmm undrar vem det kan vara

<!-- </EdIndex> --></div>
Re: Brytarlös tändning
Postat: 17 aug 2012, 08:13
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Coolvette skrev:Skunkworkz skrev:
Köp aldrig ett t-system utan trigger (tex det du länkar till), dom ger 2 gnistor
per varv så vid 8000 v/m är det systemet lika "stressat" som ett vanligt vid
16000 v/m.
Hur triggas tändpulsen om det saknas en triggerpunkt?
Man kan använda växelströmmen från spolen som matar tändningen till att trigga den också, nånstans hittade jag ett kopplingsschema till någon gammal YZ80 CDI där man laddade upp tändsystemet till några hundra volt med den positiva halvperioden, och sedan triggade det när den negativa halvperioden nått upp till några tiondels volt - ganska omgående efter att den perioden påbörjats alltså, och därmed en ganska stabil tidpunkt som duger att trigga tändningen med.
Sedan kan det kanske vara värt att tillägga att det inte är den separata "triggerns" vara eller icke vara som bestämmer om det blir en eller två gnistor per varv, det handlar också om vad som triggar triggern. Gamla hederliga Honda MT5/MB5 och Yamaha DT50MX har en trigger på tändplattan som passeras av alla fyra magneterna och därför ger gnista två gånger per varv (den triggas när en N-magnet försvinner och en S-magnet dyker upp vid triggern, eller vice versa - det händer två gånger per varv).
Ducatisystemet har sex magnetpoler till strömgenereringen, men ingen av dom påverkar triggningen - den sköts av en egen magnet djupare in i svänghjulet (triggern sitter ju en bra bit ovanför de bitar som ger ström så den jobbar inte med samma magneter).
Sedan, om man ska undvika tändsystem med dubbelgnista... Jag drar inte alla över en kam, om man t.ex. tittar på DT50MX så har dom ett av de mest pålitliga moppetändsystem jag känner till. Ska man varva mycket är det ju inte optimalt, men så länge man inte siktar på femsiffriga varvtal är dubbelgnista ingen orsak att välja bort tändsystem som i övrigt är lämpliga. Körde själv ett antal MB5 på upp till 12000rpm med originaltändning en gång i tiden, fungerade bra även om ett vassare tändsystem säkert kunde ha gett lite bättre prestanda - andra som försökte varva ännu mer fick dock problem så gränsen ligger väl strax över 12000 på det systemet. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 aug 2012, 08:38
av Coolvette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Två gnistor per varv på en tvåtaktare är knappast något problem i den meningen, det finns ju många fyrtaktare som tänder varje varv också, utan problem eller bieffekter, det kan det röra sig om andra varvtal.
På en tvåtaktare blir ju två gnistor per varv det dubbla mot en gnista per varv på en fyrtaktare vilket rimligen stressar systemet mer.
Jag kollar vidare och ser vad jag hittar för passande tändsystem.
Tack för tipsen. <!-- </EdIndex> --></div>