Sida 1 av 2

Raket med Flinta-10 frågor!

Postat: 20 aug 2012, 14:13
av wallinwa@live.se
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej alla!
Är nybliven ägare till en Raket 1163 med handväxlad Flinta.

Hade mitt första projekt förra året då jag gjorde vid en Monark 1173-65 som jag "snyggade till" efter bästa förmåga. Putsade krom, lackade själv och bytte ut en del delar. Motorn vågade jag mig inte på.

Nu känner jag mig mogen för nästa moped som jag längtar efter att sätta tänderna i men har en hel del frågor och funderingar som jag hade varit mycket tacksam att få hjälp med.

Mopeden har gått i en familj och så det känns bra att någon tar hand om den. Har varit i valet och kvalet om jag ska låta den behålla sin patina men har nu bestämt mig för att rädda den för en lång framtid eftersom den är ganska illa åtgången (rost osv) på vissa ställen. Jag tänker därför lacka om den i "originalfärg" och byta ut en del delar. Motorn verkar ok.

Jag håller tummarna för svar på mina frågor och kör igång.
Jag blandar högt som lågt och hoppas det är ok.

Motor
1. Killen jag köpte den av sa att den är remdriven och att det är viktigt med rätt olja. Ska det vara en speciell olja för detta eller är det den vanliga SAE30 som man fyller på på "högersidan"?
2. Den går bra idag, är det någon vits att köpa ett ställbart munstycke (Bing förgasare)?
3. Om man jackar kolven behöver man då också tvunget byta förgasare?
4. Ta bort pluggen, lönt/svårt?
5. Kicken har inget motstånd vid hälften av "kickarna". Tror inte det är kopplingen, är det helt enkelt utslitet inne i motorn?

Ram och övrigt
6. Bakskärmen är riktigt illa åtgången, kan man köpa nya sådana?
7. Finns det någon förteckning så att man kan ta reda på info om mopeden via ramnumret
8. Ska sen lämna in den för blästring/lackering hos en billackerare. Förutom färgvalet, är det något som kan bli fel som har hänt någon av er?
9. Fälgarna (krom) är riktigt tråkiga (rost). Kan man fixa detta eller behöver man köpa nya hjul?
10. Om man ska ekra om, kan man prova att göra det själv eller är det mycket viktigt att det blir "helt perfekt" med lika spänning.

Mycket TACKSAM på förhand! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 aug 2012, 14:43
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Svarar på det lilla jag vet.

1. Kör med en rak SAE 30 Olja, ska Gräsklipparolja.
2. Nej, det tycke rinte jag, man ska inte ändra nåt som fungerar bra.
3. Jackar du kolven behös inget förgasarbyte, men du kan måsta byta munstycke till nåt nummer högre (och då kanske ställbart kan vara ide)
4. Lönt är det väl om man vill ha lite starkare, dock minns jag inte hur den sitter på flinta, om den är svetsat eller bara ditpressad. Och igen, munstycket behöver bytas då.
7. Njet, tyvärr verkar det inte finnas nåt sånt register.
9. Krom som rostat är kört, om det itne är väldigt ytligt bara, då kan man polera bort det. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 aug 2012, 14:53
av wallinwa@live.se
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för dessa svar, det var väl inte så lite! Skrev fel ang. fälgarna, de är vitlackade (inte krom) om man blästrar och lackar dessa som övriga detaljer så tänkte jag ev. byta ekrarna själv, därför fråga nummer 10 <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 aug 2012, 15:40
av volvomannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Att ekra är inte svårt bara man tar det lungnt. Ta gärna en bild av hjulet innan så duvet hur ekrarna ska sitta.

att ekra av är ju inget svårt lite klurigare att ekra på. Men gör gärna någon form av ställning som du kan spaänna upp hjulet i. Sedan trär du i ekrarna som ska tryckas i från utsidan sedan tar man de som ska i från insidan av navet. spänn alla lika mycket tex precis så gängan försvinner, sedan går man över det lungt och metodiskt se till så att det inte slår för jävligt åt nåt håll i såfall spänn ett kvarts varv från andra sidan släpp eventuellt på andra sidan sean går man över hela hjulet om och om igen tills man e nöjd-. glöm ej att efterkontrollera spänningen det brukar alltid ge med sig lite, dessutom blir det bara rakare och rakare eftersom.

Tänk på att om fälgen är tokskev kan du aldrig spänna bort det köp då hellre en ny fälg

Ja brukar alltid sätta ekrarna från ett annant håll i navet än de var från början slits jämnare då. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 aug 2012, 16:04
av Roos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->5. Är troligtvis kickdrevet som är slitet, här finns det sprängskisser: http://www.raketsport.com/husqvarna_2vxl_hand_luft.htm (2vxl Flintamotor).
6. Skärmar brukar dyka upp på tradera med jämna mellanrum, säkert att den inte går att rädda?
8. Lämnar du in det hos en billackerare så borde det ju bli bra, så länge denne vet vad han/hon håller på med. Lackerar man själv så är det ju mer att tänka på... :)

Lägg upp en bild så blir det enklare (och roligare) att hjälpa till :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 aug 2012, 16:23
av tompas11
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om du ska ekra om själv så byt en eker i taget tills alla ekrar är utbytta. Det blir lite enklare på det viset. :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 aug 2012, 17:04
av volvomannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tompas11 skrev:Om du ska ekra om själv så byt en eker i taget tills alla ekrar är utbytta. Det blir lite enklare på det viset. :)
Skulle inte hålla med där. En förutsättning för att få i eller ur ekrarna som sticks från utsidan är att de från insidan är väck annars står man där med ett gäng krokiga ekrar till slut. Men det är bara min åsikt.

Fan jag e nog överhettad tvärtom menar jag <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 aug 2012, 18:30
av wallinwa@live.se
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej och tack för era svar!
Försöker också förtvivlat lägga upp bilder så ni ser vad jag menar men utan att lyckas, men.. skam den som ger sig.

Edit
Tror jag får till det nu. Lägger upp några bilder snart på moppen men också på skärmen som jag inte vet om det finns något hopp för <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 aug 2012, 19:12
av wallinwa@live.se
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så här kommer några bilder.

Som ni ser är det en hel del ytrost men tror inte detta kommer att vara något större problem. Värre är bakskärmen, dels har den tidigare ägaren borrat ett hål för att få igenom ett lås.... syns vid "stötdämparen" men det verkar som om det också har stegrats med den så bakdelen är illa åtgången.

Frågan är om detta går att fixa till eller tror ni jag helt enkelt får säga adjö till den och försöker hitta en ersättningskärm? Vill helst komma igång snart och inte behöva hoppas på att det dyker upp någon, någongång...är lite otålig :wink:

Bild

Bild

Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 aug 2012, 19:39
av Coolvette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är det ju din moped men jag framhäver ändå charmen med orenoverade moppar.

Om du inte tvunget måste lackera om den, kör ett tag med den och känn efter innan du går loss och tar bort originalet ur den för alltid. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 aug 2012, 19:51
av wallinwa@live.se
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej Coolvette
Ja jag måste erkänna att jag håller med dig på ett sätt, tycker själv att allting inte måste vara så nytt och perfekt utan det lite kantstötta har sin charm helt klart.

Efter en inre strid
:lol: leder dock tanken på att om jag gör vid denna så kommer den kanske att leva i många, många år till och att jag därmed har "räddat" en Raketare från att gå till de sälla jaktmarkerna för tidigt. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 aug 2012, 11:24
av 60 cc
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om den har levt så här länge, lär den leva ett bra tag till. Jag tycker att om ingen kluddat dit en massa ful färg under tidens gång är det absolut värt att bevara originallacken. Det finns bra polermedel för att ge gammal lack ny lyster. Och om det finns skavmärken eller rostfläckar spelar det ingen roll. Det gör den bara mer intressant och vacker. Jag gör helrenoveringar enbart om det absolut nödvändigt, och även om man sliter och lyckas ganska bra är ändå charmen borta för alltid.
Micke <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 aug 2012, 16:20
av Levve
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Årsmodellen kan du se enkelt om du tittar på försäkringsdekalen nere på högersidan bakom ramgummit. Backa 5 år, om det står 1969 så är det en
64-a, om det står 1970 på den så är det en 65-a. Klart som fasen att du ska spara den i det skicket.. Däremot kan du absolut göra en riktig makeover.
Som t.ex rengöring av allting+ genomgång av bromsar och hjullager osv.
Angående motorn så är den väldigt lätt att renovera om man vill göra det.
Om den slirar på kicken i bland, tycker jag absolut att du ska skaffa nya lameller. Kopplingen är en liten historia för sej själv på flinta... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 aug 2012, 20:21
av wallinwa@live.se
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för era svar och kloka tankar

Jag håller på att tippa över till att låta den vara och köra ett år eller två innan jag gör något som inte går att ångra.

Kommer nog nu istället att polera upp den så gott det går och satsa på att byta lite delar i motorn som kanske behöver en uppdatering.

Att utan speciell erfarenhet ge sig in i motorn känns helt klart läskigt men provar man inte lär man sig ju inget heller....Får hoppas på någon vänlig själ här om man skulle köra fast <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 aug 2012, 21:14
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->4. Dra inte pluggen. Det finns inga nya originalcylindrar att få tag på (som har pluggen kvar). Hittar man en på Tradera är den dyr.
Köp istället en nytillverkad utan plugg. De har precis kommit och är inte så dyra heller. Ca 900 med kolv har jag sett. <!-- </EdIndex> --></div>