Sida 1 av 2

Blöt lägga lameller ??

Postat: 27 aug 2012, 13:35
av Smeden
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej Har köpt en ny lamell sats till min sachs. Jag skulle höra med er om man skall blöt lägga lamellerna i olje bad innan man monterar .. Kan vara lite olika så därför jag frågar.

Mvh Fredrik <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 aug 2012, 15:35
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu finns det många åsikter om det här :)

Men jag tycker det är en torrkoppling, därför ska du inte blötlägga.

(torr för att den inte går i ett oljebad, oljan ligger under lamellnivån)

Men jag brukar vara ganska ensam om den åsikten :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 aug 2012, 16:23
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Onödigt att blötlägga innan. Har aldrig gjort det undet mina 6 år som sachs
Mek. Och jag har aldrig haft problem med det! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 aug 2012, 16:46
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Frågan är ju om man vinner på det vid FÖRSTA start att slippa slita hårt då, sen blir ju skillnaden nada <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 aug 2012, 17:46
av volvomannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:Nu finns det många åsikter om det här :)

Men jag tycker det är en torrkoppling, därför ska du inte blötlägga.

(torr för att den inte går i ett oljebad, oljan ligger under lamellnivån)

Men jag brukar vara ganska ensam om den åsikten :)
Står ju till och med i reklabladet för e type eller nån sån att det är en koppling som går i oljebad. en torrkoppling är det aldrig så tillvida att kopplingen inte är HELT avskild från oljan som på en bumse eller en gammal ducati tex <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 aug 2012, 18:00
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är nog lite hälften hälften. P.g.a centrifugalkraften slungas ju oljan bort ifrån lamellerna. Men dom är ju aldrig 100% torra.

När jag rivit kopplingar har dom alltid varit oljiga. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 aug 2012, 18:32
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En torrlamellkoppling tål ingen olja alls där sätter jag gränsen mellan våtlamell och torrlamell.

En fiber/korklamell blir aldrig torr igen om den en gång varit i olja eftersom det är ett poröst material. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 aug 2012, 20:17
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:En torrlamellkoppling tål ingen olja alls där sätter jag gränsen mellan våtlamell och torrlamell.

En fiber/korklamell blir aldrig torr igen om den en gång varit i olja eftersom det är ett poröst material.

För att krångla till det lite. Har man för mycket olja i en sachsmotor kan kopplingen börja slira. Även om rätt sorts används.

Hade det varit en ren våtkoppling skulle den fortfarande funka bra, eller? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 aug 2012, 20:19
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:
56:an skrev:En torrlamellkoppling tål ingen olja alls där sätter jag gränsen mellan våtlamell och torrlamell.

En fiber/korklamell blir aldrig torr igen om den en gång varit i olja eftersom det är ett poröst material.

För att krångla till det lite. Har man för mycket olja i en sachsmotor kan kopplingen börja slira. Även om rätt sorts används.

Hade det varit en ren våtkoppling skulle den fortfarande funka bra, eller?
Jag stöder påståendet !! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 aug 2012, 20:42
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:Hade det varit en ren våtkoppling skulle den fortfarande funka bra, eller?
Inget säger att den ska fungera som det är tänkt om den dränks i aldeles för mycket olja, ens om den är avsedd att konstant utsättas för oljestänk etc. Jämför en automatlåda på bil, bara för att det ska vara olja i dom betyder inte det att den kommer fortsätta fungera korrekt med för hög eller för låg oljenivå - tvärt om, dom brukar inte alls gilla sånt. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 aug 2012, 21:34
av Jerka_59
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Torrkoppling ingen olja överhuvudtaget, bilden visar en Ducatti koppling
som är en torrkoppling.

Bild

Våtkoppling går i ett oljebad som täcker lammellerna delvis, ungefär där det röda strecket är när motorn är avstängd,
tror att alla känner igen denna koppling.


Bild

Deltagit i en liknande diskusion i en annan tråd och förstår inte att det skall vara så svårt med begreppen
torrkoppling = ingen olja, slirar om det kommer olja på den
Våtkoppling = olja, bränns/ slits ner fort om den går utan olja

Det här får man lära sig ganska snart när man går och utbildar sig till
fordonsmekaniker, det är inga nyheter precis, kunskapen fanns i
mina läroböcker för 35 år sedan när jag gick på fordonsteknisk linje <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 aug 2012, 21:35
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->men snälla rexxy...

Kopplingen är gjord för att fungera under sådana omständigheter som fabrikanten anvisar och där kan det skilja mycket från motor till motor.

Ta en gammal engelsk motorcykel t.ex. där skulle det vara en mindre mängd olja längst ned i kedjelådan precis så mycket för att smörja transkedjan. Likväl spred sig oljan till lamellerna som blev kladdiga och oljeinpregnerade i fibrerna eller korkarna men kopplingen fungerade som det var tänkt ändå. Jämför då en bil som har torrlamellkoppling. Får du där olja på lamellen är den körd direkt och det går inte att fixa vad jag vet. Resultatet blir en huggande koppling så man tror motorn ska hoppa ur bilen när man ska köra iväg. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 aug 2012, 21:40
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:men snälla rexxy...

Kopplingen är gjord för att fungera under sådana omständigheter som fabrikanten anvisar och där kan det skilja mycket från motor till motor.

Ta en gammal engelsk motorcykel t.ex. där skulle det vara en mindre mängd olja längst ned i kedjelådan precis så mycket för att smörja transkedjan. Likväl spred sig oljan till lamellerna som blev kladdiga och oljeinpregnerade i fibrerna eller korkarna men kopplingen fungerade som det var tänkt ändå. Jämför då en bil som har torrlamellkoppling. Får du där olja på lamellen är den körd direkt och det går inte att fixa vad jag vet. Resultatet blir en huggande koppling så man tror motorn ska hoppa ur bilen när man ska köra iväg. :wink:
Det var en fråga, inget påstående! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 aug 2012, 21:41
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Oki doki.... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 aug 2012, 20:15
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men om Sachs kopplingen går i olja så slirar den. Vad beror det på ? <!-- </EdIndex> --></div>