Monark M36 -55
Postat: 04 sep 2012, 19:33
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan ju slänga upp en tråd om moppen här också 
För några månader sen så lurade en kompis på mig en Monark ram. Jag var egentligen inte i nåt större behov av några fler projekt men det såg ut att gå å göra nåt med den där ramen så jag bytte till mig den iaf. Ingen motor men annars var den väl relativt komplett och det mesta såg ut att gå att använda.
Den stod i ett hörn i garaget i några veckor och när Haradsdagen (nåt jippo vi har här i byn varje år) började närma sig så bestämde jag mig för att nu ska den ihop! Jag hade lite över en vecka på mig och det skulle väl gå bra.
Såhär har den sett ut en gång i tiden, med JLO 2 stegs automat och 0,8 hk.

Jag hade ett Puch E50 kickblock liggandes som känndes lämplig eftersom det finns gott om delar till dom. Tanken var en glidarmoppe och då är det skönt att inte behöva växla. Blocket hade jag redan delvis renoverat med ny vev, nya lager och en ny koppling så det känndes bra att bygga vidare på det blocket. Det jag behövde var en cylle och topp eller iaf en fräsch kolv för allt man hade på lager gav 4 kg komp som mest. Det blev att beställa en 75 kubiks Gilardoni när det äntligen hade kommit in ett lass igen.
Testade snabb lite möjligheter för utseendet, jag är 195 lång så plats för benen behövde jag och jag vill inte sticka upp 2½ meter ovanför vägen heller. Sänkte framgaffeln allt som gick genom att plocka ur fjädrarna helt o hållet (bara för å se hur låg den skulle bli alltså, hade inte tänkt köra med det). Sänkte sadeln och hedde på ett Nevada styre. Såg ju inte så tokig ut!

Bra då var det bestämt då.. Men nu fanns bara ett rätt stort problem: motorn fick inte plats i ramen! Även om jag plockade av framskärmen såg tog tändhatten fortfarende i framdäcket. Och bråttom var det ju.. Så man tänkte över det i några minuter och sen var det "no guts no glory" och så blev det såhär:

Svarvade ett förlängningsrör som jag fick banka i, passformen blev i det närmaste perfekt. Det går in en bra bit på båda sidor, skulle ha lagt lite punkter längre in också men nu glömde jag det. Svetsades såklart lite ordentligare sen.
Nu är den ju förlängd och om jag nu förstår det rätt så kommer det innebära att man måste köra i Pro Mod klassen om jag ska köra nåt race med den.. Känndes ju som att man låg bra till där med sveriges vingligaste moppe och 1 växlat automat
:doh:

Tanken gömmer ju skarven rätt bra annars så man kanske skulle ha hållt tyst om förlängningen

Motorupphängningen fick göras om så bort med det gamla och ditt med nåt nytt, här är prototyp 1.

Och så blev det då.. Hylsan på främre fästet ska även hålla ett kedjeskydd sen, därför blev den lite längre.

Sen landade cyllen och gasaren i brevlådan så då var det dags att sätta igång med motorn.
Man fick skotta ordentlig här för att få ner cyllen.

Och på plats.. Nu var det bara börja fixa ett insug

Jag bestämde att inte lita på att förlängningsbiten håller så det skulle dit ett rör för att styva upp ramen. Ett rakt rör såg förjävligt ut så jag böjde till det för att få lite mjukare form, blev ju rätt bra men sabbade totalt utseendet jag hade tänkt mig!

Jaja det löser sig nog tänkte jag, nu fortsätter vi med motorn..
Tillverkade ett insug

Det visade sig att min nya koppling inte var nån kick koppling så jag fick svarva en hylsa för att centrera kick drevet eller vad man ska kalla det.


Sen när jag hade limmat allt, satt dit kopplingen, kolven och allt, och skulle he dit det sista som var cyllen och toppen så upptäckte jag att kolven stod lite sne när den var i NDP.. Det visade sig att man har glömt att fila bort några små kanter längst ner i spolkanalerna som kolven tog i. Suck, bara riva isär hela skiten då....
Men efter det så var det dags för uppstart! Här utan dämpare.
<object width="425" height="350"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/wk-G93CTVKo"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/wk-G93CTVKo" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>
Dagen efter kom packningen till kopplingshuset så då kunde man faktiskt fylla olja och ge sig på en livsfarlig provsväng.. Det hade ösregnat hela dan, bara frambroms på moppen och inga fotstöd. Men är man sugen så är man.
<object width="425" height="350"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/OylIgEVWYfw"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/OylIgEVWYfw" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>
Såhär såg den ut då, ett annat styre gjorde susen för att få till utseendet igen, blev ett riktig fränt stuk på den tycker jag själv om än det inte riktig blev som det var tänkt från början.


Då kom den dära Haradsdagen och moppecruisingen avklarades utan problem. Jag levde om mest av alla trots ljuddämparinsats, och den gick hårdast och många ville provköra. Jag körde med nåt stort skumgummifilter och det var en som klagade på det, att det såg för modernt ut. Det hade han ju helt rätt i så när jag kom tillbaks till garaget så kollade jag om ett gammalt Tillotson filter kunde tänka sig passa. Efter några minuter i svarven så gjorde det det, mycket bättre

Lackade allt som var nytt, färgen blev inte riktig perfekt men i dagsljus syns det inte så mycket.

Sen fick jag för mig att det skulle vara kul att köra lite dragrace med den.. Så det blev att bygga en pipa..

Vilket genast gjorde sitt för kopplingen pajjade på första provsvängen.
Det blev att tillverka en förstärkningsplatta:

Kopplingen ville inte alls bete sig men till slut kom jag fram till att det var överhettning pga oljebrist som var orsaken.. Lite fler och större hål i kopplingsskålen gjorde att den inte kokade bort all olja på en gång iaf..

Nu funkade det mesta, dags för en till provsväng:
<object width="425" height="350"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/A68RS3Jjs9Y"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/A68RS3Jjs9Y" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>
97 km/t och motorn övervarvade
Den vill absolut inte varva mer än 12000, oavsett drevning och uppför/nedförsbacke.
Dagen efter var racet och min bästa tid för dagen blev 11,4 sek med 99,0 km/t slutfart. Jag kom på andra platsen vilket var mycket mer än vad jag hade räknat med så man kan väl säga att man var rätt nöjd
Jag testade massor med olika grejer under dagen men ingenting hjälpte. Dom problemen som ska lösas nu är först å främst att förgasaren är på tok för liten, det sitter en 21a där nu och jag tänkte testa en 28. Men blev lite sugen på testa en Tillotson HR också faktiskt bara för att dom är fräna. Sen är membranet inte så optimal för höga varv.
Och så vill kopplingen fortfarende överhetta lite vilket resulterar i att den tappar varv medans den slirar, så det ska testas lite olika oljor nu.
Här är en film från racet jag körde, jag kör på 4:14, 7:14, 10:34 (semifinal) och 13:23 (final).
<object width="425" height="350"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Za_62qqfUiI"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/Za_62qqfUiI" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object> <!-- </EdIndex> --></div>

För några månader sen så lurade en kompis på mig en Monark ram. Jag var egentligen inte i nåt större behov av några fler projekt men det såg ut att gå å göra nåt med den där ramen så jag bytte till mig den iaf. Ingen motor men annars var den väl relativt komplett och det mesta såg ut att gå att använda.
Den stod i ett hörn i garaget i några veckor och när Haradsdagen (nåt jippo vi har här i byn varje år) började närma sig så bestämde jag mig för att nu ska den ihop! Jag hade lite över en vecka på mig och det skulle väl gå bra.
Såhär har den sett ut en gång i tiden, med JLO 2 stegs automat och 0,8 hk.

Jag hade ett Puch E50 kickblock liggandes som känndes lämplig eftersom det finns gott om delar till dom. Tanken var en glidarmoppe och då är det skönt att inte behöva växla. Blocket hade jag redan delvis renoverat med ny vev, nya lager och en ny koppling så det känndes bra att bygga vidare på det blocket. Det jag behövde var en cylle och topp eller iaf en fräsch kolv för allt man hade på lager gav 4 kg komp som mest. Det blev att beställa en 75 kubiks Gilardoni när det äntligen hade kommit in ett lass igen.
Testade snabb lite möjligheter för utseendet, jag är 195 lång så plats för benen behövde jag och jag vill inte sticka upp 2½ meter ovanför vägen heller. Sänkte framgaffeln allt som gick genom att plocka ur fjädrarna helt o hållet (bara för å se hur låg den skulle bli alltså, hade inte tänkt köra med det). Sänkte sadeln och hedde på ett Nevada styre. Såg ju inte så tokig ut!

Bra då var det bestämt då.. Men nu fanns bara ett rätt stort problem: motorn fick inte plats i ramen! Även om jag plockade av framskärmen såg tog tändhatten fortfarende i framdäcket. Och bråttom var det ju.. Så man tänkte över det i några minuter och sen var det "no guts no glory" och så blev det såhär:

Svarvade ett förlängningsrör som jag fick banka i, passformen blev i det närmaste perfekt. Det går in en bra bit på båda sidor, skulle ha lagt lite punkter längre in också men nu glömde jag det. Svetsades såklart lite ordentligare sen.
Nu är den ju förlängd och om jag nu förstår det rätt så kommer det innebära att man måste köra i Pro Mod klassen om jag ska köra nåt race med den.. Känndes ju som att man låg bra till där med sveriges vingligaste moppe och 1 växlat automat


Tanken gömmer ju skarven rätt bra annars så man kanske skulle ha hållt tyst om förlängningen


Motorupphängningen fick göras om så bort med det gamla och ditt med nåt nytt, här är prototyp 1.

Och så blev det då.. Hylsan på främre fästet ska även hålla ett kedjeskydd sen, därför blev den lite längre.

Sen landade cyllen och gasaren i brevlådan så då var det dags att sätta igång med motorn.
Man fick skotta ordentlig här för att få ner cyllen.

Och på plats.. Nu var det bara börja fixa ett insug

Jag bestämde att inte lita på att förlängningsbiten håller så det skulle dit ett rör för att styva upp ramen. Ett rakt rör såg förjävligt ut så jag böjde till det för att få lite mjukare form, blev ju rätt bra men sabbade totalt utseendet jag hade tänkt mig!

Jaja det löser sig nog tänkte jag, nu fortsätter vi med motorn..
Tillverkade ett insug

Det visade sig att min nya koppling inte var nån kick koppling så jag fick svarva en hylsa för att centrera kick drevet eller vad man ska kalla det.


Sen när jag hade limmat allt, satt dit kopplingen, kolven och allt, och skulle he dit det sista som var cyllen och toppen så upptäckte jag att kolven stod lite sne när den var i NDP.. Det visade sig att man har glömt att fila bort några små kanter längst ner i spolkanalerna som kolven tog i. Suck, bara riva isär hela skiten då....
Men efter det så var det dags för uppstart! Här utan dämpare.
<object width="425" height="350"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/wk-G93CTVKo"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/wk-G93CTVKo" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>
Dagen efter kom packningen till kopplingshuset så då kunde man faktiskt fylla olja och ge sig på en livsfarlig provsväng.. Det hade ösregnat hela dan, bara frambroms på moppen och inga fotstöd. Men är man sugen så är man.
<object width="425" height="350"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/OylIgEVWYfw"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/OylIgEVWYfw" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>
Såhär såg den ut då, ett annat styre gjorde susen för att få till utseendet igen, blev ett riktig fränt stuk på den tycker jag själv om än det inte riktig blev som det var tänkt från början.


Då kom den dära Haradsdagen och moppecruisingen avklarades utan problem. Jag levde om mest av alla trots ljuddämparinsats, och den gick hårdast och många ville provköra. Jag körde med nåt stort skumgummifilter och det var en som klagade på det, att det såg för modernt ut. Det hade han ju helt rätt i så när jag kom tillbaks till garaget så kollade jag om ett gammalt Tillotson filter kunde tänka sig passa. Efter några minuter i svarven så gjorde det det, mycket bättre


Lackade allt som var nytt, färgen blev inte riktig perfekt men i dagsljus syns det inte så mycket.

Sen fick jag för mig att det skulle vara kul att köra lite dragrace med den.. Så det blev att bygga en pipa..

Vilket genast gjorde sitt för kopplingen pajjade på första provsvängen.
Det blev att tillverka en förstärkningsplatta:

Kopplingen ville inte alls bete sig men till slut kom jag fram till att det var överhettning pga oljebrist som var orsaken.. Lite fler och större hål i kopplingsskålen gjorde att den inte kokade bort all olja på en gång iaf..
Nu funkade det mesta, dags för en till provsväng:
<object width="425" height="350"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/A68RS3Jjs9Y"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/A68RS3Jjs9Y" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>
97 km/t och motorn övervarvade

Dagen efter var racet och min bästa tid för dagen blev 11,4 sek med 99,0 km/t slutfart. Jag kom på andra platsen vilket var mycket mer än vad jag hade räknat med så man kan väl säga att man var rätt nöjd

Jag testade massor med olika grejer under dagen men ingenting hjälpte. Dom problemen som ska lösas nu är först å främst att förgasaren är på tok för liten, det sitter en 21a där nu och jag tänkte testa en 28. Men blev lite sugen på testa en Tillotson HR också faktiskt bara för att dom är fräna. Sen är membranet inte så optimal för höga varv.
Och så vill kopplingen fortfarende överhetta lite vilket resulterar i att den tappar varv medans den slirar, så det ska testas lite olika oljor nu.
Här är en film från racet jag körde, jag kör på 4:14, 7:14, 10:34 (semifinal) och 13:23 (final).
<object width="425" height="350"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Za_62qqfUiI"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/Za_62qqfUiI" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object> <!-- </EdIndex> --></div>