Fjädrande framgaffel
Fjädrande framgaffel
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här kommer en detaljbild på min 1939 års Crescent med det för tiden ovanliga tillvalet "fjädrande framgaffel", gaffeln ser ut att vara fabriksmonterad. Skärmarna är ett litet mysterium då dom är av Fram-typ men lackerade i samma färg som cykeln, jag har sett en annan Crescent ute på stan med samma kombination (gröna "Fram" skärmar) men den hade vanlig gaffel med ornament.
<!-- </EdIndex> --></div>
<!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Vem som tillverkade gaffeln har jag ingen aning om, bara att det fanns som tillval i Lindblads katalog, alltså ett "original"-tillbehör även om Nymans inte producerade. Vad gäller Fram så är det bara skärmarna på cykeln som i profilen påminner om Fram skärmar, Cresecent hade väl metallbeslagen "kammen" vid den här tiden? <!-- </EdIndex> --></div>Rolle skrev:Oj, en sån där detalj har jag sett i en skrift för länge sedan. Jag kommer dock inte ihåg vad den hette och vem som tillverkade den (liten enskild tillverkare). Alltså ej tillverkad av Nymans eller Fram, som nämner i texten.
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skärmarna är jag säker på att de inte är original. Det är vanligt att skärmar har blivit bytta genom årens lopp.
Funderar på din datering, har du kollat navets årtalsstämpling för att komma fram till 1939? Om du ger mig ramnumret kan jag se ungefärligt när den är tillverkad.
Gaffeln har samma färgnyans och patina som ramen, så den är nog originalmonterad.
Jag tittade i mina crescent broschyrer, denna gaffeltyp omnämns inte förrän 1941, då som lindblads- gaffeln för 11:50 kr
Man ser att gaffeln är special för denna fjädring då den inte har ornament. Har du fler bilder på hela cykeln?
Mycket ovanligt och trevligt tillbehör iaf! <!-- </EdIndex> --></div>
Funderar på din datering, har du kollat navets årtalsstämpling för att komma fram till 1939? Om du ger mig ramnumret kan jag se ungefärligt när den är tillverkad.
Gaffeln har samma färgnyans och patina som ramen, så den är nog originalmonterad.
Jag tittade i mina crescent broschyrer, denna gaffeltyp omnämns inte förrän 1941, då som lindblads- gaffeln för 11:50 kr
Man ser att gaffeln är special för denna fjädring då den inte har ornament. Har du fler bilder på hela cykeln?
Mycket ovanligt och trevligt tillbehör iaf! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag ska kolla ramnummret nästa gång jag kommer åt cykeln. Dateringen fick jag hjälp med en gång och det var utifrån detaljer på ramen, bakhjul var borta när jag tog hand om cykeln. Själv kan jag för lite om skillnader på sent 30-tal eller tidigt 40, är det några skillnader? Cykeln kan absolut vara en 41:a. Har du fabrikens listor med ramnummer och år eller är det en lista framtagen i efterhand? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När det gäller ramnr finns inga kända listor kvar från någon svensk cykelfabrik kvar alls, förutom Husqvarna.
Min egen ramnrlista är gjord genom att kolla ramnr, kolla årtal på baknav, garantibevis samt jämföra med broschyrer gällande detaljskillnader. Jag har fått nummer från andra intresserade också.
Ramnr förteckningen utgår från 30-talet eftersom jag har ett känt datum att utgå från. Det är nämligen nymans reklam att ramnr 1000000 tillv. under juli 1937.
Det betyder dock inte automatiskt att cykeln kan dateras till just 1937, bara att ramen är tillverkad då. Om man försöker se ett mönster i det hela upptäcker man att cyklar kan varan nyare med äldre ramnr och tvärtom. Troligen för att man inte tillverkade " on demand" utan man gjorde ett visst antal av en viss modell av ram som sen lagrades. Den slutmonterades sedan när beställningarna för modellen kom.
Därför kan man ofta se lägre ramnr på udda modeller då som t.ex högre ramar
Ang skillnader mellan åren: Till 1940 års modell ersattes skärmmascoten med damen i halvmånen med den kromade "listen" på framskärmen. Kedjeskyddet blev heltäckande.
Skärmar och fälgar blev silverfärgade med randing i ramens färg. Senare kom även styrlås. Det finns fler detaljer som skiljer som jag inte orka skriva just nu... <!-- </EdIndex> --></div>
Min egen ramnrlista är gjord genom att kolla ramnr, kolla årtal på baknav, garantibevis samt jämföra med broschyrer gällande detaljskillnader. Jag har fått nummer från andra intresserade också.
Ramnr förteckningen utgår från 30-talet eftersom jag har ett känt datum att utgå från. Det är nämligen nymans reklam att ramnr 1000000 tillv. under juli 1937.
Det betyder dock inte automatiskt att cykeln kan dateras till just 1937, bara att ramen är tillverkad då. Om man försöker se ett mönster i det hela upptäcker man att cyklar kan varan nyare med äldre ramnr och tvärtom. Troligen för att man inte tillverkade " on demand" utan man gjorde ett visst antal av en viss modell av ram som sen lagrades. Den slutmonterades sedan när beställningarna för modellen kom.
Därför kan man ofta se lägre ramnr på udda modeller då som t.ex högre ramar
Ang skillnader mellan åren: Till 1940 års modell ersattes skärmmascoten med damen i halvmånen med den kromade "listen" på framskärmen. Kedjeskyddet blev heltäckande.
Skärmar och fälgar blev silverfärgade med randing i ramens färg. Senare kom även styrlås. Det finns fler detaljer som skiljer som jag inte orka skriva just nu... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man hade ingen speciell nummerserie för enskilda märken, utan bara löpande för tillverkade ramar, oavsett märke. Så nymans-tillv märken såsom Crescent, Hermes, Drott, Nordstjernan, Vega, Rambler mfl har aldrig samma nummer.
Sen kan det ju förstås krocka med andra stora tillv. som HVA eller monark.
På tal om din framgaffel, hade precis besök av herr Roos som är en gemensam bekant? Det var han som sa åldern på din cykel, va?
Undrar om inte du och jag träffades på CHF: årsmöte förra året <!-- </EdIndex> --></div>
Sen kan det ju förstås krocka med andra stora tillv. som HVA eller monark.
På tal om din framgaffel, hade precis besök av herr Roos som är en gemensam bekant? Det var han som sa åldern på din cykel, va?
Undrar om inte du och jag träffades på CHF: årsmöte förra året <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Tyvärr har jag inte varit på något årsmöte, ses vi på Bike in Tweed? <!-- </EdIndex> --></div>
Stämmer att herr Roos har sett bilder på cykeln, kommer inte ihåg om det var han som sa -39, det var några år sedan, det är andra CHF:are som har sett den och kommenterat cykeln. Jag reserverar mig för egna minnet också men du ska få svaret när jag har ramnummer.andybee skrev:Man hade ingen speciell nummerserie för enskilda märken, utan bara löpande för tillverkade ramar, oavsett märke. Så nymans-tillv märken såsom Crescent, Hermes, Drott, Nordstjernan, Vega, Rambler mfl har aldrig samma nummer.
Sen kan det ju förstås krocka med andra stora tillv. som HVA eller monark.
På tal om din framgaffel, hade precis besök av herr Roos som är en gemensam bekant? Det var han som sa åldern på din cykel, va?
Undrar om inte du och jag träffades på CHF: årsmöte förra året
Tyvärr har jag inte varit på något årsmöte, ses vi på Bike in Tweed? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Precis en sån cykel fastän blå hade jag som brukscykel väldigt läääänge. Jag fick tag i den 1977 och gjorde den helt i ordning och gav till slut bort den till en kompis 2007. Det är trettio år det. Kanske jag var den ägaren som haft cykeln längst?
Cykeln var hög i ramen trots det kortaste styrhuvudet jag vet om på herrcyklar. Jag hann och slita ut flera däck och ett blocklås som blev för glappt till slut så nyckeln inte passade. Gänga på styrröret var för liten så både lagerskål och muttrar glappade och jag letade febrilt efter skål och mutter med något mindre gänga. Tidigt våren 2005 gick det inte längre utan allt bara lossnade och cykeln gick knappt att använda. Jag bytte då gaffel till en bättre och jag tror det var Husqvarna med dom där tre plattorna som håller ihop gaffelbenen mot röret.
Den cykeln hade också samma typ av vevparti och kedjehjul som cykeln på bilden och hjulet var det stora 52 kuggars sen tror jag hade 17 kugg bak och det gav en utväxling som gjorde cykeln snabb men något tungtrampad.
Gaffelfästet till bakhjulet var av den äldre typen med sträckarskruvar och där man drar hjulet bakåt för att få loss det från ramen.
Parkeringsstödet var ett tillbehörsstöd som fanns till 98:or och som jag hittade nytt på åttitalet. Stödet bytte jag innan jag gav bort cykeln men det hade tyvärr med tiden blivit något glappt och slitet. <!-- </EdIndex> --></div>
Cykeln var hög i ramen trots det kortaste styrhuvudet jag vet om på herrcyklar. Jag hann och slita ut flera däck och ett blocklås som blev för glappt till slut så nyckeln inte passade. Gänga på styrröret var för liten så både lagerskål och muttrar glappade och jag letade febrilt efter skål och mutter med något mindre gänga. Tidigt våren 2005 gick det inte längre utan allt bara lossnade och cykeln gick knappt att använda. Jag bytte då gaffel till en bättre och jag tror det var Husqvarna med dom där tre plattorna som håller ihop gaffelbenen mot röret.
Den cykeln hade också samma typ av vevparti och kedjehjul som cykeln på bilden och hjulet var det stora 52 kuggars sen tror jag hade 17 kugg bak och det gav en utväxling som gjorde cykeln snabb men något tungtrampad.
Gaffelfästet till bakhjulet var av den äldre typen med sträckarskruvar och där man drar hjulet bakåt för att få loss det från ramen.
Parkeringsstödet var ett tillbehörsstöd som fanns till 98:or och som jag hittade nytt på åttitalet. Stödet bytte jag innan jag gav bort cykeln men det hade tyvärr med tiden blivit något glappt och slitet. <!-- </EdIndex> --></div>