Puch i grönt och orange
Puch i grönt och orange
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->2 dagar med tomt på arbetsbänken. Idag har Albin även provkört sin Gulddakota, han verkar klart nöjd. Kommentaren efteråt var : "Pappa jag fattar inte hur du kan göra en körbar moppe av bara skrot."
Hög tid för nya projekt.
Två på en gång, det brukar aldrig funka för mig, men jag försöker ändå. Har ägnat eftermiddagen åt att rota runt efter delar.
1966 års Dakota, började på den för 4 år sen, men tappade orken när lacken började krackelera mitt i hopsättningen. Har ändå samlat delar sen dess, och tror mig nu ha det mesta, så det blir en omlack och sen ihopmontering.
1971/72 års Orange Florida. Har en NOS ram utan ramnummer, rotade bland skräpmotorerna och hittade en sen 70 Floridamotor så den får det bli. Får väl inbilla mig att det är en mycket tidig orange.
Har sving och framgaffel, en mycket fin tank och hjul finns det i mängd under altanen. Nytillverkat uppsvängt avgasrör ligger också och väntar.
Nåt slags nyskick är det tänkt, även om båda ska vara åkbara. Och så rätt det bara går ner till minsta skruv. Med så lite nytillverkat som är möjligt.
Planen är: Klart till nästa sommar.
Bilder kommer såklart, men nu skall jag förbereda morgondagens mopperally i Täby, ni kommer väl ? <!-- </EdIndex> --></div>
Hög tid för nya projekt.
Två på en gång, det brukar aldrig funka för mig, men jag försöker ändå. Har ägnat eftermiddagen åt att rota runt efter delar.
1966 års Dakota, började på den för 4 år sen, men tappade orken när lacken började krackelera mitt i hopsättningen. Har ändå samlat delar sen dess, och tror mig nu ha det mesta, så det blir en omlack och sen ihopmontering.
1971/72 års Orange Florida. Har en NOS ram utan ramnummer, rotade bland skräpmotorerna och hittade en sen 70 Floridamotor så den får det bli. Får väl inbilla mig att det är en mycket tidig orange.
Har sving och framgaffel, en mycket fin tank och hjul finns det i mängd under altanen. Nytillverkat uppsvängt avgasrör ligger också och väntar.
Nåt slags nyskick är det tänkt, även om båda ska vara åkbara. Och så rätt det bara går ner till minsta skruv. Med så lite nytillverkat som är möjligt.
Planen är: Klart till nästa sommar.
Bilder kommer såklart, men nu skall jag förbereda morgondagens mopperally i Täby, ni kommer väl ? <!-- </EdIndex> --></div>
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län
Leta delar
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Räcker detta till en Dakota ? Glömde visst tanken, den ligger inne.

Nos styre, inte illa. Ett tack till Dan L. Nu är det bara att börja.

Men jag börjar i en annan ände, ville se om min Floridamotor var nåt att ha. Helt ok, lite nya lager och packboxar så är den igång. Ska försöka rädda veven då den inte glappar i vevstaken. Så motorrenovering får bli det första jobbet.
<!-- </EdIndex> --></div>

Nos styre, inte illa. Ett tack till Dan L. Nu är det bara att börja.

Men jag börjar i en annan ände, ville se om min Floridamotor var nåt att ha. Helt ok, lite nya lager och packboxar så är den igång. Ska försöka rädda veven då den inte glappar i vevstaken. Så motorrenovering får bli det första jobbet.

Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Block
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mycket jobb med blocket till Floridan. så här matt ska mittdelarna vara. Alla gängorna är rensade, fick sätta på en del gänginsatser. märkligt hur vissa saker kan vara sönderskruvade. Nu åker nya lager i, Britta är borta, så jag kan använda ugnen och frysen så mycket jag vill.
<!-- </EdIndex> --></div>

Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
- Lasse väss
- Forumsponsor
- Inlägg: 5504
- Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
- Ort: Mora/Nusnäs, Sverige
Re: Block
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag stod och läste Lenas schema häromdagen, hon frågade varför: Jo jag ska byta lager i en motor
<!-- </EdIndex> --></div>
Caddylasse skrev:Mycket jobb med blocket till Floridan. så här matt ska mittdelarna vara. Alla gängorna är rensade, fick sätta på en del gänginsatser. märkligt hur vissa saker kan vara sönderskruvade. Nu åker nya lager i, Britta är borta, så jag kan använda ugnen och frysen så mycket jag vill.



Re: Block
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
ta av dig kjolen LasseLasse väss skrev:Caddylasse skrev:Mycket jobb med blocket till Floridan. så här matt ska mittdelarna vara. Alla gängorna är rensade, fick sätta på en del gänginsatser. märkligt hur vissa saker kan vara sönderskruvade. Nu åker nya lager i, Britta är borta, så jag kan använda ugnen och frysen så mycket jag vill.Jag stod och läste Lenas schema häromdagen, hon frågade varför: Jo jag ska byta lager i en motor
![]()


Motor på G
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Motorn ihopsatt, bara glanspoleringen kvar på kåpan, sen åker den på. Det är roligt när det blir blankt. Men jag måste skaffa fler vita bomullshandskar.

<!-- </EdIndex> --></div>


Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Klart
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu blir inte Floridamotorn mer klar än så här, saknar visserligen växelgummi och 4 st M6x70 men det kommer hem i veckan. Och en gummitätning på tändhatten ser jag när jag tittar på bilderna.
Provstart blir det också, håller på och snickrar på en ny mackapär, få se om jag får till det.
Nästa del i projektet blir hjulen till den gröne, vill gärna att det står Puch i fälgbanorna, så efter mycket letande har jag rotat fram 2 framhjul med fint krom. En av dem får bli bakhjul istället.
Ser att motorn ser lite mörk ut på bilderna, verkligheten är roligare.


<!-- </EdIndex> --></div>
Provstart blir det också, håller på och snickrar på en ny mackapär, få se om jag får till det.
Nästa del i projektet blir hjulen till den gröne, vill gärna att det står Puch i fälgbanorna, så efter mycket letande har jag rotat fram 2 framhjul med fint krom. En av dem får bli bakhjul istället.
Ser att motorn ser lite mörk ut på bilderna, verkligheten är roligare.



Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Motorn blev kanonbra. Hoppas bara att den startar också 
Visst är det smart att man kan bygga om puch hjulen bara genom
att skifta axelhylsan,ett bakhjul med taskiga hål för drevet kan bli ett ok framhjul. <!-- </EdIndex> --></div>

Visst är det smart att man kan bygga om puch hjulen bara genom
att skifta axelhylsan,ett bakhjul med taskiga hål för drevet kan bli ett ok framhjul. <!-- </EdIndex> --></div>
VS50 lyx-60
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Roade mig med att använda NOS packningar till hela motorn, tycker inte det är snyggt med de gröna som säljs som nytillverkade, bruna ska de vara. Kul att vara petig när grejorna ligger på hyllan.
Ja Puch tänkte till när de gjorde naven, eller så ville de bara ha det så billigt som möjligt. Har nyförzinkade ekrar av den lite tunnare modellen som var på 66an hemma, så de får det bli. Så nära orginal som jag kan, med så få nytillverkade delar som möjligt var ju parollen. <!-- </EdIndex> --></div>
Ja Puch tänkte till när de gjorde naven, eller så ville de bara ha det så billigt som möjligt. Har nyförzinkade ekrar av den lite tunnare modellen som var på 66an hemma, så de får det bli. Så nära orginal som jag kan, med så få nytillverkade delar som möjligt var ju parollen. <!-- </EdIndex> --></div>
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
- Lasse väss
- Forumsponsor
- Inlägg: 5504
- Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
- Ort: Mora/Nusnäs, Sverige
Första fälgen färdigpolerad
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hann med några timmar ikväll igen. Första navet och fälgen färdig. Andra är nedplockad, men sen fick det räcka, ska upp tidigt i morgon.
Tänk att den lilla Puchmärkningen på fälgen kan bli så viktig. Tror jag även har 2 hyfsade Semperitdäck att kränga på. Visst de är kanske lite hala, men så rätt det blir. Tror ni det går att få tag på luft från 1966 också för att fylla innerslangen ?
<!-- </EdIndex> --></div>
Tänk att den lilla Puchmärkningen på fälgen kan bli så viktig. Tror jag även har 2 hyfsade Semperitdäck att kränga på. Visst de är kanske lite hala, men så rätt det blir. Tror ni det går att få tag på luft från 1966 också för att fylla innerslangen ?

Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89