Sida 1 av 4
Gilera touring renovering
Postat: 16 sep 2012, 21:40
av compactrookie
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här kommer sommar/höst projektet. Gileran var i bra skick när jag köpte den, förutom 30 års smuts, någon hade penselmålat gaffelkronorna och gaffelbena svart, dessutom utan att maskera, tanken hade några bucklor, samt lite skav här och där, i örigt ganska kompett. Motorn har fått nya packboxar, lagren var mkt fina. Kopplingen fick starkare fjäder.
Hittade en ihoprullad engångsgrill i ljuddämparn, kanske någon pappa som tyckte att den lät för mycket
Fan ingen lek att hitta grejor och hittar man så är de dyrare än guld, underskattade detta innan jag började. Får bra mektips på annat forum, kanske kommer med frågor här också, finns ju lite samlad erfarenhet.
Fatchance blandade färgen och lyckades på pricken igen, man tackar.
Kommer antagligen att pågå ända in på vintern, har bara mekmöjligheter på stugan

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 sep 2012, 21:49
av disktant
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Alltid spännande att följa projekt, men tagga gärna bilderna så att dom visas i ditt inlägg i stället för att man skall behöva klicka på varje länk
[img]*****[/img] <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 sep 2012, 22:07
av compactrookie
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok, taggar gärna om jag bara visste hur man gör, ser din beskrivning men förstår inte, höll på en halvtimme med dessa bilder och det blev ju sådär. Dataklant= du måste prata barnspråk

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 sep 2012, 22:15
av disktant
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skriv så här
Ex.
Kod: Markera allt
[img]http://imageshack.us/a/img84/5205/img2012080100181.jpg[/img]
[img]http://imageshack.us/a/img502/7892/img2012083000023.jpg[/img]
[img]http://imageshack.us/a/img855/5240/img0259s.jpg[/img]
[img]http://imageshack.us/a/img705/377/img0260yl.jpg[/img]
[img]http://imageshack.us/a/img7/1927/img2012082800013.jpg[/img]
[/quote]
SÅ visas bilden
[img]http://imageshack.us/a/img84/5205/img2012080100181.jpg[/img] <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 sep 2012, 22:31
av compactrookie
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sådär ja, nu fattar även jag, Disktant vilken pedagog, många har försökt lära mig datatrix innan utan att lyckas

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 sep 2012, 23:43
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mycket originell ram men den ser samtidigt stabil ut.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 sep 2012, 05:24
av volvomannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vadå origenell? är ju värsta racingbygget tål hur mycket som helst, haede en sån när jag var 16 en med upplagt avgas. Tror jag har bbrännmärken ännu
Å vad jag blir avis nu. Men idag hämtas ett objekt hem

dock inte en gilera men ändå <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 sep 2012, 05:27
av volvomannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->du vet om denna va?
http://modandrocker.jetshop.se/ehr-motor--reservdelar-c-267-1.aspx <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 sep 2012, 06:46
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det där blir riktigt bra, Gilera är mopedernas RR, jag har haft två stycken , Lycka till

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 sep 2012, 08:39
av compactrookie
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, känner till EHR motor, alias vespa service, köpt lite smågrejor där. Verkar bara vara en som har allt, Bob Wright i England, men beställningarna blir fel över hälften av gångerna enl. de som har provat samt hutlösa priser.
Volvomannen du är också brännmärkt sen fjortistiden, jag med, insidan hö lår

Hade en likadan med motivlack, Palm i solnedgång
Ramen tål nog nästan vad som helst, trots det blir det bara orginaluppsättningen, 1 vild hk, till att börja med. Den levererades till norska marknaden med 2,5 vilda och övriga Europa med 6,3 om jag förstått saken rätt. Har precis fått tag på en norsk cylle och en tillhörande gasare, gasaren är samma som orginal 14 mm mot insug men på luftsidan är orginal 9 mm och norsk gasaren 14. Fick också tag i en högkomp topp. Borde bli lagom med knuff för mig, får mitt lystmäte av prestanda på annat sätt, mc.
Mvh <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 sep 2012, 12:41
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu blev man ju sugen att plocka ihop mina Gileror
Har 2 st i delar en touring och en trial
]

Har måttat lite med suzukigaffel och skivbroms
Men Marianne kanske blir sur eftersom touringhjulen sitter på hennes lilarosa
Men det finns några projekt före i kön... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 sep 2012, 18:01
av compactrookie
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sedär, där fanns det resurser i bodarna, en trail kan man ju bara drömma om, ta tillbaka däcken genast och sätt några smådäck på lilarosa, kanske behöver ta lite ovett men kan det vara värt

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 sep 2012, 18:30
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
alf-johan skrev:Det där blir riktigt bra, Gilera är mopedernas RR, jag har haft två stycken , Lycka till

Håller med ! Men har haft en bara
Lycka till, ska bli kul att följa tråden

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 sep 2012, 20:51
av tture
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men fan vad kul med ett Gilera bygge .Ser grymt bra ut .

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 sep 2012, 21:45
av compactrookie
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för glada tillrop, kan behövas.
Behöver kroma om växelpedal, kicken samt kröken, går inte få i acceptabelt skick, är man polerb_g så är man, bara gilla läget. Ringde runt på firmor här i Stockholmstrakten, de skulle ha mellan 3 - 4 tusen, dvs inte tänkbart, fick ett tips om en firma i götet, Göteborgs förnickling, de skulle göra det för 800 ink slipning innan. Kan vara ett tips för de med samma läggning.
Har mkt svårt att hitta kopplings- och bromshandtag, bara själva "spakarna" kopplings handtaget är lite mer än halvt och bromshandtaget är krokigt. Om någon har och vill sälja är jag intresserad. Det är typen som inte har svetsade fästen i styret utan lösa som på bilderna.

Mvh <!-- </EdIndex> --></div>