Sida 1 av 2

Klyva motor

Postat: 26 sep 2012, 16:16
av Robin9319
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tjena jag ska klyva min motor i vintern jag har en ysmaha dt50mx 91 och jag undrar om det är svårt att klyva motorn på den med växellådan och det där skitet hjälp tack :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 sep 2012, 16:21
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lättare att få hjälp om du berättar var du bor :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 sep 2012, 16:22
av Robin9319
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag bor på Värmdö :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 sep 2012, 16:33
av Cobra5000
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://moppeskroten.se/pdf/Yamaha/Yamaha_DT_50_1980_MX_Manual.pdf <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 sep 2012, 17:07
av Robin9319
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kommer det flyga saker när man delar motorn :/ <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 sep 2012, 17:48
av a@westman
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->inte om du inte kastar den i golvet.. mest bara axlar i drev i en moppe motor. :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 sep 2012, 18:14
av Robin9319
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Haha okej så det är bara vara lite försiktig :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 sep 2012, 19:06
av Robin9319
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När man kollar på bilder ser det skit svår ut att klyva skiten :/ <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 sep 2012, 19:14
av Neifelheim
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->svårt första gången, men gör man fel gör man om det :) ta kort på allt när du plockar isär.... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 sep 2012, 07:18
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Neifelheim skrev:svårt första gången, men gör man fel gör man om det :) ta kort på allt när du plockar isär....
Ja det brukar jag göra också, så fram med kameran :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 sep 2012, 11:14
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->DT50MX-motorn är en av de mest lättskruvade, så inget att vara orolig för. Bara diverse småsaker att tänka på, som att den svarta plastbulten (och grejerna den håller) på blocket under förgasaren måste bort innan det går sätta ihop motorn igen. Och så det uppenbara, försöker man bända isär blockhalvor gör man skador i tätningsytan och riskerar oljeläckage, använder man våld på annat (t.ex. hammare) är det stor risk att man skadar grejer då också... Hjärna är mer användbart än muskler. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 29 sep 2012, 16:33
av Robin9319
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Aa men det är väl bara ta 2 mejslar :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 29 sep 2012, 16:48
av Levve
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Robin9319 skrev:Aa men det är väl bara ta 2 mejslar :)
Har någon nånsin förklarat skillnaden mellan "laga" och "laga sönder"?
Använd "mjuka" verktyg å tänk efter före.... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 29 sep 2012, 17:02
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Robin9319 skrev:Aa men det är väl bara ta 2 mejslar :)
Om man bänder isär nått ömtåligt med två skruvmejslar, heter det nått annat än bända bara för att det är två skruvmejslar istället för en kofot och ett järnspett? :sorry: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 29 sep 2012, 17:04
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gräv ner hammaren nånstans i skogen innan du börjar att ta isär motorn och se istället till att du har plastklubba och träklubba redo för arbetet. :D <!-- </EdIndex> --></div>