Sida 1 av 1

Baklyse

Postat: 26 sep 2012, 17:03
av limporna
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Varför går lampan sönder på bakljuset hela tiden? Ska det vara 6v 3ah? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 sep 2012, 17:21
av Levve
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På vissa moppar är det hopplöst att få baklamporna at hålla. prova att få tag på 12 voltslampor .lyser svagare men håller bättre.
Eller så försöker du få dit diodlampor i malteserkorslampan. Håller hur länge som
helst. Jag har tagit dioder från sidomark.ljus på lastbil. Driftspänning 6-32 volt :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 sep 2012, 20:20
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För mig brukar det funka att gå upp lite i watt. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 sep 2012, 21:08
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Levve skrev:På vissa moppar är det hopplöst att få baklamporna at hålla. prova att få tag på 12 voltslampor .lyser svagare men håller bättre.
Eller så försöker du få dit diodlampor i malteserkorslampan. Håller hur länge som
helst. Jag har tagit dioder från sidomark.ljus på lastbil. Driftspänning 6-32 volt :wink:
du har väl inte "lånat" på jobbet va? :D :) :lol: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 sep 2012, 21:33
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:För mig brukar det funka att gå upp lite i watt.
Helt rätt metod. Högre strömuttag sänker spänningen, och lamporna bränns p.g.a. för hög spänning (eventuellt i kombination med vibrationer). Att byta till lampor för högre spänning (och samma effekt) förbrukar lägre ström och höjer istället spänningen, vilket dessutom ger instabilare spänning från denna typ av generator. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 29 sep 2012, 11:19
av limporna
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja det är ju på 1259 som det går sönder på :/ Ja jag har testat olika 12v och olika 6v funkar inte :( Det är väll "bara" byta baklampa stup i kvarten`:wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 29 sep 2012, 11:53
av volvomannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är viktigt att det är kopplat så att om du släcker fram så slocknar det bak också annars får du en strömspik varje gång du släcker eller ändrar från hel till halvljus.

Om du sen ska använda diod ljus så tror jag iallafal att det är bättre med separata spolar för fram o bakljus, jag har bara en spole oc det lyser rätt svagt bak med diod o 6 v framlampa med glötråd tar man väck framlampan lyser det aldeles utmärkt med dioden. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 29 sep 2012, 16:35
av Levve
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NiklasHögberg skrev:
Levve skrev:På vissa moppar är det hopplöst att få baklamporna at hålla. prova att få tag på 12 voltslampor .lyser svagare men håller bättre.
Eller så försöker du få dit diodlampor i malteserkorslampan. Håller hur länge som
helst. Jag har tagit dioder från sidomark.ljus på lastbil. Driftspänning 6-32 volt :wink:
du har väl inte "lånat" på jobbet va? :D :) :lol:
Nej förfasen! (Bara omfördelat äganderätten litegrann) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 29 sep 2012, 18:47
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Levve skrev:
NiklasHögberg skrev:
Levve skrev:På vissa moppar är det hopplöst att få baklamporna at hålla. prova att få tag på 12 voltslampor .lyser svagare men håller bättre.
Eller så försöker du få dit diodlampor i malteserkorslampan. Håller hur länge som
helst. Jag har tagit dioder från sidomark.ljus på lastbil. Driftspänning 6-32 volt :wink:
du har väl inte "lånat" på jobbet va? :D :) :lol:
Nej förfasen! (Bara omfördelat äganderätten litegrann)
ja de e viktigt att man gör på rättsätt om de e ngt man behöver!! <!-- </EdIndex> --></div>