Sida 1 av 1
Trimning av 60cc trimkit, 7 hk, till Sachs (NTS-cylinder)
Postat: 08 okt 2012, 17:22
av Quencher99
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har satt på detta trimkit på min Crescent Compact:
http://shop.ettansmopeder.se/trimkit-7hk-60cc-luftkyld-sachs/55-0
Moppen går bra med detta trimkit på men jag vill få den att gå ännu bättre. Jag vill få upp topphastigheten till 75 km/h utan att den blir märkbart svagare. Hur går jag vidare och trimmar detta trimkit på bästa sätt?
Lite detaljer om moppen just nu:
- Framdrev 14
- Bakdrev 28
- Topphastighet: 60-65 km/h
- NTS-cylinder <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 08 okt 2012, 17:28
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Testa korta ner kröken för att öka varvtalet i motorn. Annars går den inte så mycket fortare med köpestrim. Det blir att fila lite själv eller fixa något bättre avgasrör! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 08 okt 2012, 17:41
av Quencher99
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:Testa korta ner kröken för att öka varvtalet i motorn. Annars går den inte så mycket fortare med köpestrim. Det blir att fila lite själv eller fixa något bättre avgasrör!
Bara såga av en bit av avgasröret alltså? Hur mycket då och hur mycket kan det göra?
Jag läste detta, som du väl har skrivit:
http://hem.passagen.se/veteranarn/
Blir till att börja fundera på vart man vågar börja fila då
Inget speciellt man ska tänka på när man har NTS-cylinder? Jag har ett svagt minne av att jag läst något om att portarna inte låg helt perfekt (men jag kan ha fel) <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 08 okt 2012, 17:44
av Quencher99
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Sidan om portning under Sachs trimning, menade jag... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 08 okt 2012, 19:13
av glava
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ta bort insatsen ur ljuddämparen och montera ett bättre luftfilter så blir det skillnad.. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 08 okt 2012, 20:14
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
glava skrev:Ta bort insatsen ur ljuddämparen och montera ett bättre luftfilter så blir det skillnad..
Att ta ur insatsen gör ingen nytta, det bara brölar mer!
Quencher99 skrev:
Bara såga av en bit av avgasröret alltså? Hur mycket då och hur mycket kan det göra?
Jag läste detta, som du väl har skrivit:
http://hem.passagen.se/veteranarn/
Blir till att börja fundera på vart man vågar börja fila då
Inget speciellt man ska tänka på när man har NTS-cylinder? Jag har ett svagt minne av att jag läst något om att portarna inte låg helt perfekt (men jag kan ha fel)
Jag brukar korta ner någon decimeter. Det brukar göra några kilometer till!
NTS har nog ingen vidare gjutning om jag minns rätt. Så du kanske vinner lite till om du putsar upp kanalerna och ser till så allt är rakt och fint, samt så spol öppnar/stänger samtidigt. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 09 okt 2012, 18:01
av glava
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gjorde skillnad för mig iaf

på just en sån där sachs-jamarcoldämpare.. och gick ännu bättre sen med kortare krök och filad cylinder

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 09 okt 2012, 20:07
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
glava skrev:Gjorde skillnad för mig iaf

på just en sån där sachs-jamarcoldämpare.. och gick ännu bättre sen med kortare krök och filad cylinder

Kör med Jamarcol på Athena 80cc, med insatts. Går inte fortare utan den, bara låter mer.

<!-- </EdIndex> --></div>