I skogen

Här kan du lägga upp bilder från mopedturer, museum, rally eller skapa en bildtråd om något speciellt
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

I skogen

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har varit en vacker dag på senhösten idag. Fick tillfälle att vara ute i skogen och där hade någon byggt ett vattenhjul vid en bäck och sånt är roligt och titta på tycker jag. Dock tror jag inte hjulet är så effektivt för då ser skovlarna se annorlunda ut. Även för mycket länge sedan fanns ingenjörer tänk bara vad romarna kunde göra jättelika akvedukter och anläggningar säkert bra effektiva vattenhjul också för att inte tala om Egypten och faraonernas pyramider där :shock:
  • Bild


    Bild


    Bild
Fullständigt myggfritt... :nod: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sånt där är roligt att hitta.
Hösten är nästa bästa tiden för att vara ute och röra på sig i skog och mark. Har själv ägnat mig åt arbete på gården i veckan. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Nymans2013
Inlägg: 801
Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var ett fint ställe 56an, vart hittade du detta? <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
herdware
Inlägg: 51
Blev medlem: 22 okt 2011, 23:00
Ort: Nordvästra Småland

Inlägg av herdware »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild
Så här bygger man ett vattenhjul för att ha i sin lokala bäck. :)

Dessa fungerar också: http://www.youtube.com/watch?v=N1cMHdz5DDU och http://www.youtube.com/watch?v=R7fjc63WhoU
(Lite lokalpatriotisk reklam) <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var en jättefin gammal bild :D jag har något liknande i bildförrådet på datorn....

Det är ett stort hjul så det blir nog bra kraft. Dom skovlarna tror jag mer på för dom är kupformade och vattnet måste komma i rätt vinkel mot skovelkupan så det blir ett jämnt flöde genom hjulet och därför får det inte vara platta skovlar där vattnet inte får någon styrning utan sprutar och skvätter hit och dit för det är då förlusterna uppstår.

Vi har väl alla någon gång hört en vältrimmad tvåtaktsmotor som är väldigt rapp på gasen och man kan förnimma ett perfekt flöde mellan förgasarens insug och ljuddämparens avgaspip :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kul å spännande bild..56:an... :D <!-- </EdIndex> --></div>
herdware
Inlägg: 51
Blev medlem: 22 okt 2011, 23:00
Ort: Nordvästra Småland

Inlägg av herdware »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Det var en jättefin gammal bild :D jag har något liknande i bildförrådet på datorn....
Den får du gärna leta fram vid tillfälle.
56:an skrev: Det är ett stort hjul så det blir nog bra kraft. Dom skovlarna tror jag mer på för dom är kupformade och vattnet måste komma i rätt vinkel mot skovelkupan så det blir ett jämnt flöde genom hjulet och därför får det inte vara platta skovlar där vattnet inte får någon styrning utan sprutar och skvätter hit och dit för det är då förlusterna uppstår.
Ja, det är bra kraft vill jag lova. Såna här hjul är (precis som du säger) mycket bättre än vanliga "underfallshjul". Med mediokra fallhöjder kan man bygga hjul med bra kraft och driftsäkerhet (mittfallshjul, se första filmen). I den andra filmen ser ni hur man bygger om man har ett högre vattenfall att nyttja (överfallshjul). Att nyttja vattenkraft med vattenhjul var ju typ våran grej här i trakten på 1800-talet.
56:an skrev: Vi har väl alla någon gång hört en vältrimmad tvåtaktsmotor som är väldigt rapp på gasen och man kan förnimma ett perfekt flöde mellan förgasarens insug och ljuddämparens avgaspip :wink:
Exakt. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag kollat på filmerna lite som hastigast och utan ljud. Det var fina filmer och jag ska kolla mer noga senare. Kände heller inte till det finns Vattenhjulens Dag något som jag också måste kolla upp. Den enda "dag" jag brukar besöka är Motorns Dag i Målilla och det är året höjdpunkt för mej.

Vidare förstår jag nu att du är hemma i det här med vattenhjul och gamla maskiner... :wink:

Jag var och besökte Varetorps kvarn ovan Växjö för ett par år sedan och där var väldigt fint och intressant må du tro.... thumb_up

Jag tog också många bilder... Om jag inte minns fel är där Smålands största vattenhjul, kan det vara så tror du?? <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
billykid skrev:Kul å spännande bild..56:an... :D
Tack för det billykid, kul och se dej här igen.... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här finns flera bilder på gamla hjulkvarnar :D

http://www.nostalgisidan.se/industribilder.shtml


Men här nedan är bilden som jag tänkte på... Det är Alsterån och platsen är Hornsö strax väster om Blomstermåla och anläggningen på bilden dränktes när dom byggde kraftverksdammen där i början av 1900-talet

http://klmfoto.kalmarlansmuseum.se/blanketter/cgipict-img?Table=050&IMGID=KLM_L%E5ngem%E5la11&Imgnr=1

Källa:
http://klmfoto.kalmarlansmuseum.se/

Skriv cykelaffär i sökrutan för fritextsökning. Klicka sedan på sök och och första bilden som kommer upp tillägnas raketsports administration :D

Har också för mig det finns en JLO F48 i skyltfönstret. I slutet av sjuttiotalet var jag där och det låg rader med avgasrör och fiskstjärtljuddämpare på hyllorna till höger inne i butiken. Till Nymans 2013 vill jag säga det är "farbror snäll" på Unionsgatan eller rättare sagt cykelaffären Cenells som du säkert har hört talas om... :wink:

För dom som vill veta hur det ser ut idag kan kolla på bilden nedan. Säkert finns det mopedramar, hjul och cykeldelar under det vita huset... :lol:
  • Bild
<!-- </EdIndex> --></div>
Tillman
Inlägg: 82
Blev medlem: 22 aug 2012, 23:00
Ort: skogen

Inlägg av Tillman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->är någon som har byggt ett litet vatten hjul efter vägen här hemma, varje gång man kommer när det är mörkt tror man att det är något djur på väg ut framför en. för det sitter reflexer på det. mycket effektfullt dock 8) <!-- </EdIndex> --></div>
herdware
Inlägg: 51
Blev medlem: 22 okt 2011, 23:00
Ort: Nordvästra Småland

Inlägg av herdware »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Nu har jag kollat på filmerna lite som hastigast och utan ljud. Det var fina filmer och jag ska kolla mer noga senare. Kände heller inte till det finns Vattenhjulens Dag något som jag också måste kolla upp. Den enda "dag" jag brukar besöka är Motorns Dag i Målilla och det är året höjdpunkt för mej.
Här är länk till museet: http://www.hembygd.se/gnosjo/gnosjo-hembygdsforening-och-hembygdspark-historik/
Vattenhjulens dag inträffar alltid tredje söndagen i augusti. Annars är museet öppet för guidade turer på sommarhalvåret. Övriga året kan man boka tid (så länge det inte är bottenfruset i dammarna förstås. :D ) Om du har tur så kan det till och med vara min far som guidar runt dig. :)
I år (och framåt) har vi även en råoljemotor som driver en stickhyvel. Motorn är dock enbart där på vattenhjulens dag.
56:an skrev: Vidare förstår jag nu att du är hemma i det här med vattenhjul och gamla maskiner... :wink:
Joråsåatt... många timmar av min barn- och ungdom har spenderats på det museet... <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, i nordvästra Småland ligger Gnosjö så det måste vara där någonstans du finns. I vart fall finns vattenhjulens dag där för jag hittade en affisch om det evenemanget på hembygdsföreningens webbplats. Jag såg det var tredje söndagen i augusti och det brukar vara en fin tid på året. Jag har cirka 20 mil dit så det är inte omöjligt och det är väl hälften, tio mil, till Motorns Dag i Målilla. Jaaa.... Det här blir nåt och fundera vidare på... Det är ju kul å se vattenhjul i drift, dom jag hittills sett har bara stått stilla. Sen förstår jag det är mer än vattenhjul att titta på för det verkar också finnas någon gammal industriby. Tror bara jag varit i Gnosjö en enda gång om ens det och då skulle jag till Borås men minns inte om vägen gick genom samhället eller utanför. Skulle det bli någon sådan här resa framöver så ses vi nog där. :D <!-- </EdIndex> --></div>
carl76
Inlägg: 1010
Blev medlem: 12 sep 2009, 23:00
Ort: Söderköping

Inlägg av carl76 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja kvarnar o vattenhjul är alltid spännande,jag har själv kort på en
gammal kvarn som min morfar ägde,kvarnen revs på 40-talet
men nu ligger det ett litet sommarställe på tomten bredvid bäcken som jag numera äger. <!-- </EdIndex> --></div>
Letar efter Mustang anaconda, , cross, , cross b och cross special och TT!
Skriv svar