Sida 1 av 1
"plugga ur" Flinta
Postat: 15 maj 2009, 20:11
av landqvist
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->slider_help2.gif

Finns det något smidigt sätt att "dra pluggen" på en flintamotor... har redan slitit ut ett borr och började med att dreva om så nu är hon trött som en finnig tonåring.

<!-- </EdIndex> --></div>
Re
Postat: 15 maj 2009, 20:32
av HillBilly
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dremel eller något liknande <!-- </EdIndex> --></div>
Re: Re
Postat: 15 maj 2009, 21:05
av landqvist
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
HillBilly skrev:Dremel eller något liknande
Tack... ska provas.
Funderat på om man kan "gänga" pluggen, sätta en skruv i och sen ta med glidhammaren... frågan är om pluggen är för hård för att gängas? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 maj 2009, 21:11
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Använd skärbrännare

Ja faktiskt, Pluggen är smide och härdad och brinner i syrgas. Cylindern däremot är gjutjern och smälter inte med skärbrännaren.
Man kan ta ut härdningen genom att värma den ca 600 grader och gräva ner den i torr sand. När den kallnat sakta är pluggen mjuk och kan filas ut.
Om du har en hel HVA cylinder skall du inte trimma den, spara den, den är värd guld. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 maj 2009, 21:31
av Kirre
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du kan få byta med mig
Jag har en urpluggad <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 maj 2009, 11:08
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Använd skärbrännare

Ja faktiskt, Pluggen är smide och härdad och brinner i syrgas. Cylindern däremot är gjutjern och smälter inte med skärbrännaren.
Man kan ta ut härdningen genom att värma den ca 600 grader och gräva ner den i torr sand. När den kallnat sakta är pluggen mjuk och kan filas ut.
Om du har en hel HVA cylinder skall du inte trimma den, spara den, den är värd guld.
WORD! Är den både pluggad och fräsch i loppet är den RARE!

<!-- </EdIndex> --></div>