Sida 1 av 7
Kan denna funka?
Postat: 18 okt 2012, 20:44
av Kirre
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kommer att monteras med en 12 bing
lite "polerade" kanaler och avsvarvad kjol 7mm <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 okt 2012, 22:12
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag skulle gissa att du får en råstark motor, men inte så stor ökning av toppvarvet.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 okt 2012, 03:57
av Kirre
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:jag skulle gissa att du får en råstark motor, men inte så stor ökning av toppvarvet.
erlan
Ok då börjar jag närma mig men vad skall jag göra mer för att få upp farten lite? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 okt 2012, 07:50
av Mats T
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad har Cylindern för duration ?
Ser ut som avgasporten på bilden är hög,men lite svårt att avgöra.
Har du ökat durationen på överströmmarna eller bara kanalerna från blocket.
Hur ser insugs kanalen ut, cylindriskt hela vägen mot loppet eller ?
Ska du använda aktivt avgas system ?
Orginal topplock eller modifierat?
Svar på det så ska receptet kunna förädlas ytterligare.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 okt 2012, 08:35
av Kirre
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Mats T skrev:Vad har Cylindern för duration ?
Ser ut som avgasporten på bilden är hög,men lite svårt att avgöra.
Har du ökat durationen på överströmmarna eller bara kanalerna från blocket.
Hur ser insugs kanalen ut, cylindriskt hela vägen mot loppet eller ?
Ska du använda aktivt avgas system ?
Orginal topplock eller modifierat?
Svar på det så ska receptet kunna förädlas ytterligare.

Det lät omständigt så jag filade lite till

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 okt 2012, 09:05
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om du filar på måfå kan det bli sämre än vad det är nu. Det är viktigt att veta vart och hur mycket!

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 okt 2012, 10:09
av Mats T
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Kirre skrev:Mats T skrev:Vad har Cylindern för duration ?
Ser ut som avgasporten på bilden är hög,men lite svårt att avgöra.
Har du ökat durationen på överströmmarna eller bara kanalerna från blocket.
Hur ser insugs kanalen ut, cylindriskt hela vägen mot loppet eller ?
Ska du använda aktivt avgas system ?
Orginal topplock eller modifierat?
Svar på det så ska receptet kunna förädlas ytterligare.

Det lät omständigt så jag filade lite till

Ska du få något hugg i bitarna

över normal "borra större hål" trimning,så kan du inte slipa på chans ,hualigen !!!!!
Ta nu och skaffa en gradskiva och kolla avgasdurationen som är ett av dom grund läggande faktorerna i vässa moppe.
Har du fått för hög avgasduration och inte följer efter med övriga durationer och faktorer, och kör utan aktivt avgas system så får du en
Helt okörbar motor som bara varvar när du inte har växlar i och står still.
Är saker enkelt då går det att köpa på IKEA!!
Rexxy har inte du gradskiva på ditt prg ?????

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 okt 2012, 11:28
av Kirre
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skulle gärna räkna ut durations tider och mäta med gradskiva men vet ej hu jag skall göra.
Ex var skall jag utgå ifrånnär jag mäter med gradskivan?
Försökte ta hem beräkningsprogramet härom dagen men det gick åt hel...e

så försök förklara för mig hur man skall göra på rätt sätt.
JAG VILL FÅ BRA FART I BITARNA!

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 okt 2012, 17:01
av Mats T
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Kirre skrev:Skulle gärna räkna ut durations tider och mäta med gradskiva men vet ej hu jag skall göra.
Ex var skall jag utgå ifrånnär jag mäter med gradskivan?
Försökte ta hem beräkningsprogramet härom dagen men det gick åt hel...e

så försök förklara för mig hur man skall göra på rätt sätt.
JAG VILL FÅ BRA FART I BITARNA!

Gradskiva
http://www.mopedmuseum.se/recept/recept.htm
Sätt fast gradskivan på vevaxeln på lämpligt vis,böj till en ståltråd som visare, skruvas fast på lämpligt ställe på motorn nära gradskivan.
Tryck ner kolven i botten läge med tummen,när du har tryck på kolven så står den absolut längst ner.
Böj till ståltråds visaren på 0 på gradskivan.Obs noga !!
1-2 grader är mycket i vissa fall.
Stoppa i ett tunt bladmått i utblåset som kolven går upp mot och nudda.
Lättare och se när kolven stängt avagasporten.
Nu när du snurrat upp kolven mot bladmåttet så läser du av gradskivan
och tar det x2.(Kolven går förbi 2 vändor på 360 grader)
Då har du avgas durationen !!!
Vad som är lämpligt beror på vad du ska använda moppen till.
Finns massor på det om du söker på nätet.
Men kom i håg att superhöga durationer ger bra effekt under en grisblink.(och ger inte alltid den ballaste moppen)
på 12000-16000 RPM.Men moppen ska orka ta sig dit genom växlarna också.Så med mycket växlar går det att få mycket pullver.
Så allt är en kompromiss beroende på växlar och karaktär på motorn du bygger.
Men att återge "Vässa moppe på riktigt" så här på några rader är omöjligt !!
Finns flera böker i ämnet,skaffa och läs på !!

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 okt 2012, 18:36
av Kirre
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Mats T skrev:Kirre skrev:Skulle gärna räkna ut durations tider och mäta med gradskiva men vet ej hu jag skall göra.
Ex var skall jag utgå ifrånnär jag mäter med gradskivan?
Försökte ta hem beräkningsprogramet härom dagen men det gick åt hel...e

så försök förklara för mig hur man skall göra på rätt sätt.
JAG VILL FÅ BRA FART I BITARNA!

Gradskiva
http://www.mopedmuseum.se/recept/recept.htm
Sätt fast gradskivan på vevaxeln på lämpligt vis,böj till en ståltråd som visare, skruvas fast på lämpligt ställe på motorn nära gradskivan.
Tryck ner kolven i botten läge med tummen,när du har tryck på kolven så står den absolut längst ner.
Böj till ståltråds visaren på 0 på gradskivan.Obs noga !!
1-2 grader är mycket i vissa fall.
Stoppa i ett tunt bladmått i utblåset som kolven går upp mot och nudda.
Lättare och se när kolven stängt avagasporten.
Nu när du snurrat upp kolven mot bladmåttet så läser du av gradskivan
och tar det x2.(Kolven går förbi 2 vändor på 360 grader)
Då har du avgas durationen !!!
Vad som är lämpligt beror på vad du ska använda moppen till.
Finns massor på det om du söker på nätet.
Men kom i håg att superhöga durationer ger bra effekt under en grisblink.(och ger inte alltid den ballaste moppen)
på 12000-16000 RPM.Men moppen ska orka ta sig dit genom växlarna också.Så med mycket växlar går det att få mycket pullver.
Så allt är en kompromiss beroende på växlar och karaktär på motorn du bygger.
Men att återge "Vässa moppe på riktigt" så här på några rader är omöjligt !!
Finns flera böker i ämnet,skaffa och läs på !!

Jag tackar och bugar för en kanon bra förklaring, även för gradskivan.
Bara en "liten" sak, cylindern kommer att sitta på en 2-vxl motor med 12mm förgasare och utan avstämt rör (kortad krök om det rekomenderas fixsas omgående, hur mycket skall tas bort) och med original topp.
Jag är ute efter en motor som är råstark med ett gott bottenvrid men vill ju även höja toppfarten "lite" ca 15km/h.
Vad bör avgasdurationen hamna på? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 okt 2012, 19:37
av Mats T
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Kirre skrev:Mats T skrev:Kirre skrev:Skulle gärna räkna ut durations tider och mäta med gradskiva men vet ej hu jag skall göra.
Ex var skall jag utgå ifrånnär jag mäter med gradskivan?
Försökte ta hem beräkningsprogramet härom dagen men det gick åt hel...e

så försök förklara för mig hur man skall göra på rätt sätt.
JAG VILL FÅ BRA FART I BITARNA!

Gradskiva
http://www.mopedmuseum.se/recept/recept.htm
Sätt fast gradskivan på vevaxeln på lämpligt vis,böj till en ståltråd som visare, skruvas fast på lämpligt ställe på motorn nära gradskivan.
Tryck ner kolven i botten läge med tummen,när du har tryck på kolven så står den absolut längst ner.
Böj till ståltråds visaren på 0 på gradskivan.Obs noga !!
1-2 grader är mycket i vissa fall.
Stoppa i ett tunt bladmått i utblåset som kolven går upp mot och nudda.
Lättare och se när kolven stängt avagasporten.
Nu när du snurrat upp kolven mot bladmåttet så läser du av gradskivan
och tar det x2.(Kolven går förbi 2 vändor på 360 grader)
Då har du avgas durationen !!!
Vad som är lämpligt beror på vad du ska använda moppen till.
Finns massor på det om du söker på nätet.
Men kom i håg att superhöga durationer ger bra effekt under en grisblink.(och ger inte alltid den ballaste moppen)
på 12000-16000 RPM.Men moppen ska orka ta sig dit genom växlarna också.Så med mycket växlar går det att få mycket pullver.
Så allt är en kompromiss beroende på växlar och karaktär på motorn du bygger.
Men att återge "Vässa moppe på riktigt" så här på några rader är omöjligt !!
Finns flera böker i ämnet,skaffa och läs på !!

Jag tackar och bugar för en kanon bra förklaring, även för gradskivan.
Bara en "liten" sak, cylindern kommer att sitta på en 2-vxl motor med 12mm förgasare och utan avstämt rör (kortad krök om det rekomenderas fixsas omgående, hur mycket skall tas bort) och med original topp.
Jag är ute efter en motor som är råstark med ett gott bottenvrid men vill ju även höja toppfarten "lite" ca 15km/h.
Vad bör avgasdurationen hamna på?
Höja toppfarten 15 km/h !!
Trodde vi snackade trim här

Då behöver du inte höja durationen i cylindern .
En bra klämmspalt i toppen med stygg kompression och drevning så är du där du vill vara.
Att enbart höja durationen tar död på bottenvrid i kvadrat.
Endera bygger du en avstämd pipa eller också kan du ha orginal avgasystem.Att korta kröken hit eller dit gör ingen skillnad så man blir glad över draget direkt !!
Kolla din aktuella avgas duration, så vet vi hur vi ska gå vidare beroende på vad den blivit lite hoppsan sådär
Åker själv en 2 växlad motor av kvalitets märket Sachs ! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 okt 2012, 20:35
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Han Mats T åker med tvåpetade 104 km/tim

Jag har filat en fyrpet Puch nu under ett par dagar. Jag har höjt cylindern 5 mm och höjt utblåset dessutin 4 mm på det . För att kompensera insuget har jag en "lucka" på ca 10 mm. Nytt förbränningsrum som går ner i cylindern med en klämmspalt på 0, 54 mm. Insugningsrör och förgasare 17 mm Beräknad för 9000 varv. Dessutom blir det Kokusan tändning.
Mins inte tiderna. Motorn är inte min. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 okt 2012, 20:48
av cobra karlsson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tror Conrad har blivit gammal kommer inte ihåg några tider eller är gubben lite hemlige arne ja jag tror det lämnar inte ut något till oss andra idioter men vi får väl betala vi med fast med dyra tyskcyllar som blir sönderportade av optimister <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 okt 2012, 20:49
av Mats T
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Han Mats T åker med tvåpetade 104 km/tim

Jag har filat en fyrpet Puch nu under ett par dagar. Jag har höjt cylindern 5 mm och höjt utblåset dessutin 4 mm på det . För att kompensera insuget har jag en "lucka" på ca 10 mm. Nytt förbränningsrum som går ner i cylindern med en klämmspalt på 0, 54 mm. Insugningsrör och förgasare 17 mm Beräknad för 9000 varv. Dessutom blir det Kokusan tändning.
Mins inte tiderna. Motorn är inte min.
Conrad vad händer !!
Sachs Jesus skruvar Puch

Låter som det blir en trevlig maskin !!
Jo jag har också svikit vid ett tillfälle

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 okt 2012, 21:04
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ägaren råkar vara min ungdomskompis sedan jag var 12 år.
Snurran sitter på en Tunturi. <!-- </EdIndex> --></div>