Sida 1 av 1
Trött Sachs
Postat: 21 okt 2012, 18:32
av Lolle1943
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej! Har en Cresent "Raket" 1148 med 2-växl Sachs.
Den är helt original och oskruvad.
Mitt problem är att den är slö, får växla ner i minsta uppförsbacke.
Varvar ur rätt skapligt när den inte belastas, har justerbart munstycke.
Har sotat avgassystemet och tagit bort den sista insatsen i ljuddämparen.
Bytt tändstift och gjort ren förgasaren.
Skulle vilja att den va starkare med mera kraft i motlut.
Tacksam för tips
Återfallsmopedist

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 okt 2012, 18:41
av Säcken
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Trimma

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 okt 2012, 18:45
av Lolle1943
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack Säcken!
Kan Du ge mej tips på lite lagom trim? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 okt 2012, 18:52
av layout
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tror det sitter en plugg i insuget, tog bort pluggen på min husqvarna iallafall å de gjorde den starkare! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 okt 2012, 19:45
av reggaefisken
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->De motorerna är bara såna, inget att göra.... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 okt 2012, 19:49
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->är den oskruvad är det förmodligen slut på kolvringar.
kanske på vevaxeltätningar med.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 okt 2012, 22:42
av Roos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ser att erlan redan har skrivit det, men testa med att byta ut kolvringarna.
Du skriver att du får växla ner i minsta uppförsbacke, så slöa är de inte original, så det är troligtvis något i din motor som behöver fixas till. <!-- </EdIndex> --></div>
Re: Trött Sachs
Postat: 05 nov 2012, 20:31
av brylles
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lolle1943 skrev:Hej! Har en Cresent "Raket" 1148 med 2-växl Sachs.
Den är helt original och oskruvad.
Mitt problem är att den är slö, får växla ner i minsta uppförsbacke.
Varvar ur rätt skapligt när den inte belastas, har justerbart munstycke.
Har sotat avgassystemet och tagit bort den sista insatsen i ljuddämparen.
Bytt tändstift och gjort ren förgasaren.
Skulle vilja att den va starkare med mera kraft i motlut.
Tacksam för tips
Återfallsmopedist

Jag har en likadan raket,1148-61 som gått över 2000mil . Sachs`en är på 1,5 hv. Skall testa den till våren, få se hur den orkar gå. Motorn är ej skruvad !
Jag är också återfallsmopedist

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 24 nov 2012, 00:06
av Ufosos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har samma symtom på min flaka, har hunnit plocka av motor för renovering men inte kommit längre i felsökningen. Min uppfattning är att det har med tändnigen att göra.
Ingen som har erfarenhet av det?
Den går kanon på platten med fullkomligt stannar i backen. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 24 nov 2012, 08:52
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då är min CR2000s 1960 tvärt om, o-rörd 507mil stark som en oxe uppför , trots mina 110kg ! åker på tvåan i så gott som alla uppförsbackar

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 24 nov 2012, 11:51
av a@westman
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->sätt tillbaka insattsen. dånar bara mer o ger i princip ingenting om du frågar mig. kan ju tom gå sämre.

<!-- </EdIndex> --></div>
Re: Trött Sachs
Postat: 24 nov 2012, 12:07
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lolle1943 skrev:Hej! Har en Cresent "Raket" 1148 med 2-växl Sachs.
Den är helt original och oskruvad.
Mitt problem är att den är slö, får växla ner i minsta uppförsbacke.
Varvar ur rätt skapligt när den inte belastas, har justerbart munstycke.
Har sotat avgassystemet och tagit bort den sista insatsen i ljuddämparen.
Bytt tändstift och gjort ren förgasaren.
Skulle vilja att den va starkare med mera kraft i motlut.
Tacksam för tips
Återfallsmopedist

experimenterat lite med insatser. jag har tagit bort den främre insatsen
och har en modifierad insats kvar från 70-talet som alltid funkat bäst.
kapat röret på framsidan av insatsen och borrat 4 extra 6mm hål i den.
har du päronet med det lösa röret i så tänk på att sätta den lilla ovala brickan vänd med kupan utåt!!! annars blir det nästan tätt.
du skriver inte vilken årsmodell du har, men är det en 0,8 hästare så ÄR den slö. i så fall rekomenderar jag en nyare kolv och en topp med nya/lilla förbränningsrummet. väldigt svår att hitta, men har du alla kåpor så syns det inte så mycket om du provar med en till t,ex. en packmoppemotor, lilla fläktkylda.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>