Sida 1 av 1
Vilken cylinder?
Postat: 30 okt 2012, 21:56
av Coolvette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har en cylinder som följde med min Monark vid köpet, den ser inte riktigt ut som originalcyllarna då jag var 15:
Insuget ser ut att sakna pluggen, ingen tvekan om det väl?
Öppningen i loppet ser annorlunda ut mot vad jag minns från enhästarna som jag minns dom, där var bara ett litet hål i fodret, stort som pluggen ungefär, denna är annorlunda. Notera den gjutna luckan i kolven.
Även avgasporten ser större ut än vad jag minns från min gamla Monark:
Spolportarna ser inte särskilt stora ut, liknar väl de enhästare jag minns:
Kolvens skört med den gjutna luckan:
Någon som känner igen denna cylinder?
Finns det något kommersiellt intresse för en sådan cylinder med original-borr och en fin kolv samt 8,5-förgasare? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 30 okt 2012, 22:02
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ren gissning. 3½ cylinder?
Originaluckan i kolven är det på alla originalkolvar som säljs idag! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 30 okt 2012, 22:29
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du någon text/siffra i gjutningen på cylinderfoten?
Visst finns det kommersiellt intresse. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 30 okt 2012, 23:00
av Coolvette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Har du någon text/siffra i gjutningen på cylinderfoten?
Visst finns det kommersiellt intresse.
Jo, det står något på högersidan men jag är inte människa att tyda det, trots en omgång med stålborsten.
Inget syns på vänstersidan men det är väl inte där det brukar stå något heller?
Kolven ser fin ut, loppet har enbart marginell vändkant och jag har en 8,5-förgasare samt en fin vevaxel som kommer att läggas ut till försäljning som ett paket inom kort. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 30 okt 2012, 23:21
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror det är en gammal italientillverkad cylle från sjuttiotalet. De fanns även som otrimmade enhästare och var betydligt billigare än en originalcylle. Dom fanns att köpa lite överallt och kanske dom går att hitta i någon gammal katalog från Hobbex eller Hobby Förlaget.
Man kan se det på den lite taskiga gjutningen och porösare material. Kolla de översta gängerna vid topplocksbulthålen så ser ni godset brustit där. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 okt 2012, 00:51
av umekille
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Googlade bilder på ordet "Hobbyförlaget" då denna
dök upp

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 okt 2012, 01:27
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:Ren gissning. 3½ cylinder?
Originaluckan i kolven är det på alla originalkolvar som säljs idag!
jag tycker insuget ser för litet ut för att vara 3 1/2a. ser mer ut som dom tyska 1,5 / 1,6 hk cylindrarna.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 okt 2012, 01:41
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
umekille skrev:Googlade bilder på ordet "Hobbyförlaget" då denna
dök upp

de e ju ja som kollar oljan i bragen

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 okt 2012, 21:19
av Coolvette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det står ett ganska otydligt F och man kan ana ett S, synd dåligt på bilden men lite bättre i verkligheten:
Det tror jag står för F&S så det är nog någon form av fabrikscylinder. <!-- </EdIndex> --></div>