Sida 1 av 13

Dakota 3000 originalrenovering [KLAR]

Postat: 03 nov 2012, 10:53
av JK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hejhej, jag är ny här, har försökt hitta ett forum med lite liv i som rör veteranmopeder och nu verkar jag ha lyckats :)
Arbetskamraterna började prata mopeder en dag och plötsligt stod vi där allihop med varsett renoveringsobjekt, jag arbetar med bilar till vardags och har bara pysslat med bilhobby under en längre tid så nu känns det skönt att ha hittat mopedhobbyn som är betydligt mer lättsam och framförallt inte lika dyr och tidskrävande.

Bifogar en bild på utgångsobjektet, det är en Puch Dakota 3000 från 77 om jag tolkar ramnumret rätt, matching numbers, oöppnad originalmotor osv, så det känns som ett bra utgångsprojekt.

Bild

Moppen ska enligt uppgift stått orörd i ett garage i 18 år, ett ramlager var generalrasat så gissningsvis har någon kört tills det rasat och sedan ställt in mopeden.

Har hunnit pyssla med en del som jag tyvärr inte har bilder på, motorn är helrenoverad, nya lager, tätningar och packningar, ny cylinder, kolv, koppling och vevparti, skämde även bort motorn med en ny tändplatta.
En arbetskompis försåg mig med fläktkåporna som fattades, så nu återstår i stort sett bara resten :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 nov 2012, 11:49
av Pierre
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett bra ut gångs objekt <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 nov 2012, 12:22
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Välkommen till forumet, vore trevligt att veta var i sverige du finns :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 nov 2012, 13:32
av JK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tackar, jag håller till i Markaryd i södra småland, norra skåne :)

Känner att jag har hyfsad koll på det mesta gällande denna renovering, har dock några frågetecken.

Pakethållaren, nån som vet om det ens är lönsamt att lämna in sånt på omkroming?, vad jag förstått är det pg.a diverse miljölagar inte så många som gör sånt i Sverige?
Har även två skärmfästen som verkar omöjliga att hitta med bra krom, jag köpte från ebay Österrike för snart tre veckor sedan utan att grejerna kommit så jag börjar utgå ifrån att jag aldrig kommer att få dem :(

Originallack?
Jag har aldrig sett en 3000 i originalskick är därför fundersam till färgen, en del säger guld en del orange
Någon som känner till någon billack som kan tänkas passa`? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 nov 2012, 14:04
av Ola O
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://www.puch-hobby.se/dakota_3000.html

Kolla hans tips angående lackering och renovering.

Han håller till runt Söderåsen, vid Klippan så det är inte så långt till honom.

Omkromning kan man få utfört hos t.ex. www.kromteknik.se i Eskilstuna, det kostar en slant men om man inte kan finna delen som reservdel så är det bättre att köpa nytt. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 nov 2012, 14:08
av flora
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla på Puchverkstan där finns mycket tips.
http://puchverkstan.se/ <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 nov 2012, 16:58
av JK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jodå, jag har redan hunnit med att bli flera tusenlappar fattigare på puchverkstan :)

Så här ser motorn ut i nuläget, att slipa och polera aluminium är inget vidare skoj.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 nov 2012, 17:41
av patricw
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Välkommen! <!-- </EdIndex> --></div>

puch

Postat: 03 nov 2012, 19:08
av puch m flera
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej! Köper en del på Ebay. Leveranstider från Österrike är ofta upp till 4 veckor, så ge inte upp. När dom skickar försäkrade grejer går det lite snabbare, ibland mindre än en vecka och leverans hem till dörren. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 nov 2012, 09:37
av HSE
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett sådant där vrak har jag också i min samling! Så jag följer ditt prodjekt med intresse. Min står dock rätt långt ned på listan över renoveringar, kommer väl dit om två år om jag inte proriterar om på vägen. Mvh HSE. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 nov 2012, 10:11
av JanneL
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JK skrev:
Pakethållaren, nån som vet om det ens är lönsamt att lämna in sånt på omkroming?, vad jag förstått är det pg.a diverse miljölagar inte så många som gör sånt i Sverige?

Det finns hundratals kromfirmor i Sverige som kan hjälpa dig så det ska inte vara några problem, kromar du i Sverige får du dessutom krom som håller flera år i stället för asienkrom som håller flera veckor 8)
dom 2 firmor jag lämnar till tar ca 500:-/tim och runt en 50-70:-/krok som dom hänger på


Lönsamt?
ska du sälja med förtjänst eller?

:lol: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 nov 2012, 10:36
av JK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Haha, nej det var väl lite fel ordval, men det för oss dock genast in på ett intressant ämne, det där med människor som inte förstår tjusningen i att lägga pengar på en "gammal skrotig moppe".

Det roliga är att det är alla andra förutom jag själv som har ont av att det läggs mycket pengar.

Avundsjuka?

Råkar ni också ut för detta? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 nov 2012, 12:35
av reggaefisken
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kvinnan: Vad har du nu köpt?
Jag: en cylinder!
Kvinna: Vad ska du ha den till? har du inte redan flera stycken såna?
Jag: vad ska du ha fler skor/handväskor/sjalar/jackor till?
Du vet det är roligt att byta lite i bland....... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 nov 2012, 12:39
av Ola O
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror inte riktigt på att det finns 100-tals firmor som kromar ordentligt med surkoppargrund först. I Malmö hade vi Diamantkrom som lade kromet direkt på järnet t.ex. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 nov 2012, 17:36
av JK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag trillade min nyblästrade ram in från pulverlack, blev ruskigt fint, har även pulvemålat, styrkrona, stötdämparben, sving, sadelbotten, kedjeskydd och en drös annat.

Nu väntar lite efterlängtad montering. <!-- </EdIndex> --></div>