Sida 1 av 1
Mer sprutt på en HVA Flinta?
Postat: 07 nov 2012, 09:47
av JRA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur har ni gjort för att få mer kraft i era HVA flinta? Tänkte "uppgradera"min Skoterett....om det går med tanke på värmeproblem på Skoteretten

Mvh <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 nov 2012, 10:19
av reggaefisken
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->köp denna:
http://www.norscand.com/cylinder-med-kolv-hva-39mm-p-15170-c-2457.aspx
Borra inte i sönder original cylindern (original med plugg växer inte på trä)
Sen köp en 15mm förgasare, typ den här.
http://www.bikenet.se/produktinfo.asp?id=598&katid=15
Fungerar fint på min skoterett.
Se till att sota ut avgassystemet ordentligt och kör med bra 2tolja som sotar lite och smörjer bra och gärna en 3% (istället för 2%) <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 nov 2012, 16:37
av Monarscoot
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Instämmer, var snäll åt cylindern om du har en helt original! Har också funderat på förgasaren som länkades till istället för mitt hempul från en motorsåg, men får den plats då den är spegelvänd mot original encarwi?
Sedan är frågan, hur långt vill du gå med trimmet? Det finns en lång fin steg för steg manual hur man får bättre flås i en Flinta! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 nov 2012, 16:56
av reggaefisken
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Förgasaren får plats, om det känns lite trångt så kan man göra en distans på 1-2cm så blir risken för ånglås mindre. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 nov 2012, 17:08
av Monarscoot
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Trimmanual:
http://www.veteranmopeder.com/Tekniska_tips_mm/Trimningsatgarder_50cc.pdf <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 nov 2012, 17:56
av JRA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Monarscoot skrev:Instämmer, var snäll åt cylindern om du har en helt original! Har också funderat på förgasaren som länkades till istället för mitt hempul från en motorsåg, men får den plats då den är spegelvänd mot original encarwi?
Sedan är frågan, hur långt vill du gå med trimmet? Det finns en lång fin steg för steg manual hur man får bättre flås i en Flinta!
Hej! Tack för alla svar!
Ingen supertrimning för mig utan det räcker om jag kör ifrån kompisens Monarped som gör 36 km/h

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 nov 2012, 18:00
av JRA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Super! Har nu skrivit upp detta på min önskelista som lämnas till tomten inför Jul

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 08 nov 2012, 10:36
av Husqvarna1963
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har här i Finland (ursäkta min dålig svenska) Husqvarna Lyx -63 med E "Flinta" -motor (4342, finsk exportmodell, 2 vxl hand, original 1,5 hk@5000rpm (hastighet på toppeffekt 30 km/h), 12mm förgasare, original i=20.0, drev fram 14 kuggar, bak 37 kuggar, original topp hastighet kanske ca. 37 km/h tack vare övervarv)
Jag har gjort följande trimningsåtgärder:
- nytillverkat vevparti med 42 mm slag
- planat toppen 1mm
- borrat insugningskanalen till 14 mm
- monterat större 15mm BING förgasare
- ökat av insugsperioden genom filning av kolvskörtet 3mm
- ökat av avgasperioden genom filning avgasporten 1mm uppåt
- förkortat kröken före ljuddämpare ca 11 cm. Kröken är nu ca. 41 cm lång.
- borrat större hål till den lösa instasen i ljuddämparen och ocksä hål i hålskivan (som är fast inne i ljuddämparen)
- drevat till 15 fram / 28 bak.
Nu moppen är urstark (också på låga varvtal) och varvar bra och topp hastigheten är 60 km/h på vågrät väg, mätat med gps.
Om du har original vevparti med 40mm slag, det är viktigt att plana toppen ca. 2mm, jacka kolvskörtet mot insugsporten 4 mm och också fila avgasporten 2 (-3) mm uppåt. Det verkar bra!
Se video här:
http://www.youtube.com/watch?v=AFPZTtmyTvo <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 nov 2012, 21:55
av JRA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->[quote="reggaefisken"]köp denna:
http://www.norscand.com/cylinder-med-kolv-hva-39mm-p-15170-c-2457.aspx
Borra inte i sönder original cylindern (original med plugg växer inte på trä)
Sen köp en 15mm förgasare, typ den här.
http://www.bikenet.se/produktinfo.asp?id=598&katid=15
Fungerar fint på min skoterett.
Intressant! Har du detta på din skoterett? Har du gjort ngt med kolven också? Hur fort går den då? För mig räcker en drygt 42 km/h... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 nov 2012, 22:25
av reggaefisken
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bara monterat och smörjt upp ordentligt.
Om du menar att jacka kolven så har jag inte gjort det.
Har ingen gps och hmätar wiren gick i sönder i somras så vet ingen exakt hastighet men gissar på 45-50
Om du vill hålla hastigheten under 42 så räcker det nog med att byta cylindern eller så kör du hela kittet och drevar om tills du får den topphastighet du vill ha. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 nov 2012, 09:05
av JRA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
reggaefisken skrev:Bara monterat och smörjt upp ordentligt.
Om du menar att jacka kolven så har jag inte gjort det.
Har ingen gps och hmätar wiren gick i sönder i somras så vet ingen exakt hastighet men gissar på 45-50
Om du vill hålla hastigheten under 42 så räcker det nog med att byta cylindern eller så kör du hela kittet och drevar om tills du får den topphastighet du vill ha.
Man kanske ska skaffa denna cylle o förgasare... Vill inte börja slipa i min org.cylinder... Har du några värmeproblem med denna uppsättning? Vad kör du för drevning? Behöver jag plana toppen? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 nov 2012, 10:06
av reggaefisken
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har inga värmeproblem.
Men om jag inte har helt fel så har du skoteretten med padd ljuddämparen?
Och då kan det bli otroligt varmt!
Jag har den nyare modellen som de har löst större delen av värmeproblemet.
jag har inte planat toppen. men det skulle man kanske göra! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 nov 2012, 10:13
av JRA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
reggaefisken skrev:Har inga värmeproblem.
Men om jag inte har helt fel så har du skoteretten med padd ljuddämparen?
Och då kan det bli otroligt varmt!
Jag har den nyare modellen som de har löst större delen av värmeproblemet.
jag har inte planat toppen. men det skulle man kanske göra!
Då har du stora fläkten också? "ökenfläkt"
Jo jag inser att det blir lite småvarmt pga paddan... Jagar därför en nyare krök så jag kan lägga"paddan"på hyllan.... Vill gärna spara den så man har orginal kvar!
Är den 13 el. 14 kuggars drev orginal? Man kanske ska sätta dit 14 el.15 kuggars så man får ner varven lite? <!-- </EdIndex> --></div>