Sida 1 av 2

Två millivolt !!!

Postat: 08 nov 2012, 20:43
av par_christensson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej
Ã￾dag var det dags för första uppstarten av Dakota -67an. Motorn gick fint, startade på första kicken efter välfylld förgasare. MEN...ingen spänning ut på "trådarna" varken fram eller bak. Om jag inte missminner mig helt så har jag testat med 6V batterielliminator ALLA sladdar och de fungerarde. Men jag lär ju testa detta igen.
Jag har finfin gnista, och "dödaren" svart tråd "dödar motorn" vid anslutning till jord.
Ja, tändplattan är ny från P-verkstan.

Så alla ni som har så mycket kunskap, vad skulle ni börja att undersöka?
Tack. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 08 nov 2012, 21:05
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Resistansmätning mellan strömkablarna ut från motorn och jord, för att se om det är kontakt alls. Om det inte är det, plocka ner det som behövs för att mäta fler platser och se hur långt det är kontakt - för att ringa in felet alltså. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 08 nov 2012, 22:36
av Puchen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har lyckats klämma en av kablarna till ljusspolen så pass att den jordade i godset, utan lyse blev man. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 nov 2012, 01:49
av Kuli
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kontrollera att voltmetern står inställd på att mäta växelspänning.

/Kuli... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 nov 2012, 21:22
av par_christensson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej igen.
Mellan jord och ut ifrån;
Grå sladd från spole 3,9 Ohm, bakljus.
Grön sladd från spole 1,0 Ohm, bromsljus.
Gul sladd från spole 0,9 Ohm, ljus fram.
Vad säger detta er?
Trevlig helg.
/
Pär <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 nov 2012, 22:08
av Sven
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är motorn riktigt jordad i ramen??
är framlyktan riktigt jordad
prova med en lös kabel ifrån motor till ram eller direkt till framlyktan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 09 nov 2012, 22:12
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
par_christensson skrev:Hej igen.
Mellan jord och ut ifrån;
Grå sladd från spole 3,9 Ohm, bakljus.
Grön sladd från spole 1,0 Ohm, bromsljus.
Gul sladd från spole 0,9 Ohm, ljus fram.
Vad säger detta er?
Trevlig helg.
/
Pär
Låter rimligt för friska grejer. Mätt spänning på samma plats? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 10 nov 2012, 11:49
av par_christensson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej.
I 1300 rpm (vad min batteridragare klarar) så ger; Framljusspolen 3V, bakljusspolen 1,2V. Finns det någon som har lust att mäta vad er ger ut i ca. 1300rpm? Vad är tomgångsvarvtalet på en Dakota, ungefär?
Hur påverkar svänghjulsmagneterna utspänningen från spolarna? Jag har inte bytt svänghjulet. Det är original från -66-67.

Anledningen att jag kör med skruvdragare och drar runt motorn är att jag bor i lägenhet och har inte jättelätt att släpa mopeden ut och in...

Ja, jag mäter växelspänning, allt är ordentligt jordat (0,3-0,4 Ohm) och alla kablar är hela och inte kontakt med jord.

Ska jag köpa ett nytt svänghjul?
Hoppas på många kloka svar!
/
P <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 10 nov 2012, 13:18
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag gissar att det är färg på fel ställe/ställen så du får spänningsfall på jordsidan.
om du sätter ena mätspetsen på jordskruven på lamphållaren och den andra på motorblocket eller ännu hellre på ankarplattan så skall det vbisa 0 volt där.
0,3 kan man acceptera på en otrimmad moppe, men är det mer så tycker man att det är dålgt lyse.
detta kallas för att mäta spänningsfallet. man sätter voltmätaren på båda sidor av den komponent/komponent man vill mäta.
ett annat exempel: plusspetsen på voltmätaren på pluspolen på batteriet och minusspetsen på anslutninsstiftet på strålkastarglödlampan på bilen.
även här är det perfekta värdet 0 v men 0,3 är bra och över 1,0 v så tycker man att det är dåligt lyse.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 10 nov 2012, 17:28
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om du kör med skruvdragare, måste du kortsluta tändkabeln. Eller ha stiftet löst på plats och mot gods. Annars vill gnistan hoppa över inne i tändspolen. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 10 nov 2012, 22:14
av par_christensson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej.
Ja, tändstiftet är på och jordat
Gul tråd ger 1V vid 300 rpm och 2,7V vid 810 rpm.
Grå tråd ger 0,4V vid 300rpm och 1,0V vid 810 rpm
Grön tråd ger 0,5V vid 300 rpm och 1,4V vid 810 rpm.

Vid de här varvtalen tänder inte baklampan alls (grå tråd)

Har någon teknisk information om Puch Dakota främst gällande tomgångsvarvtal och max varvtal (otrimmat).

En parantes, min nya bromsljuskontalt fungerade inte ens 2 veckor. Den leder inte i något läge. Var bromsljuskontakten delad original som de man nu köper?

/
Pär <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 10 nov 2012, 22:41
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->någonstans jordar strömmen som kommer i den gula kabeln, för annars blir det inte tillräkligt stort magnetfält för att inducera spänning i den grå kabeln.
bara att spänningsfallsmäta komponent för komponent till du hittar felet.

kabel till omkopplare - omkopplare - kabel till lamphållare - lampa - jordkabel - ram så det är kontakt mellan ram skärm motor osv -.

spänningsfallet ska vara över lampan. i ett perfekt elsystem är det 0v spänningsfall över dom andra komponenterna i elsystemet.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 10 nov 2012, 22:56
av par_christensson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej.
Spänningarna som är uppmätta är direkt ut från respektive spole.
/
P <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 10 nov 2012, 23:28
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den grå kabeln kan du inte mäta separat då den spolen saknar polskor och alstrar istället EMK från den gula kabeln via induktion.

Dom står så att säga i förbindelse med varandra endast med ett magnetfält. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 nov 2012, 12:32
av par_christensson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej.
I 1500 rpm ger den gröna 2V (bromsljus) obelastat. Med lampa ger den
bara 1,5V i samma varvtal. Vilket knappt gör att lampa knappt glöder. Jag tror inte att det kommer synas när jag bromsar. Fran och baklampa tror jag fungerar bra nu.
/
Pär <!-- </EdIndex> --></div>