<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Boshboo skrev:Det är inte produktionstekniska anledningar till att insug och avgas hål är missanpassade som vissa tror, man CNC fräser/borrar styrningar, hål och passningar på motorer på 100 dels millimetern, vore det en effektökning att port matcha så skulle man ha gjort detta redan i början på 1900 talet.
Nu ska vi kanske inte jämföra päron och äpplen (2 - 4-takt) för där finns ju väldigt stora skillnader, vilket du mkt riktigt påpekar.
Däremot skulle jag akta mig för att generalisera riktigt lika grovt som du gör, iaf om man inte specar lite mer exakt vad man talar om för specifikt fall. (Läs: Produktions/racemotor, 2/4-takt, dragracing/rally etc etc)
Sen ska vi även komma ihåg att det inte alltid finns ett svar på frågan utan olika personer bland den absoluta världseliten inom ämnet har olika grundsyn och erfarenhet vad de anser funka.
På rena produktionsmotorer har man som du även säger enorma resurser att göra saker till väldigt tighta toleranser, lik förbenat drar sig ingen tillverkare idag från att skippa vissa steg i bearbetningen som vi entusiaster anser vara självklarheter att "få till". För i slutändan så styr pengarna och kan man inte vinna tillräkligt på en operation finns den inte med i slutprodukten. Sen kan det helt klart se lite underligt ut när en "super-CNC-del" sitter skruvad intill en som ser mer "slarvig" ut. Detta är dock ingen garant för att det är ngt bra, bara det att vinsten är för liten i förhållande till tiden (läs: pengar) det tar att "fixa" även den "slarviga" delen. Slutproduktens fördefinerade krav nås ändå och all övrig tid nedlagd ger enbart en fördyrande produkt.
Däremot på racemotorer eller sådant vi snor ihop hemma i garaget, där är det en helt annan sak. På fyrtaktare blev jag mkt förvånad när jag såg ett stegat utblås första gången, men förklaringen till varför lät rimlig och idag är det nog ganska vanligt på vissa motortyper.
Jag tror inte vi tycker så olika egentligen, men man måste skillja mellan olika områden då det är så helt olika saker som styr, att grova generaliseringar inte blir så bra alltid.
Så jag håller med dig helt, det är inte produktionstekniken som styr eller begränsar, det sköter våra ekonomer om så bra åt oss.
Åter till ämnet:
Garaggrannens 1185-1 (Flinta 2vxl fot alltså) gjorde hejdlösa 31km/h (GPS) om den var på skapligt humör.
Numera är insuget upptaget till ca 16mm, lite ovalt.
Avgas fick sig en duvning av slipstiftet det oxå men bör ses över igen då ngn idiot (

) filade "på känn" pga tidsbrist. (Man lever inte alltid som man lär.

) Det blev nog i vassaste laget för att harmonera med övriga motorn.
Toppen är planad 2,5mm vilket känns ganska mkt men det verkar funka.
Filad kolv vid insuget, 2mm.
Kolvtoppen filad vid spolportarna ca 0,8mm. (Som sagt, man lever inte alltid som man lär...)
Förgasaren är en original 10mm Bing.
Kröken kortad till 410mm och insatsen urtagen.
Reulstatet på samma teststräcka är 49,7km/h (GPS).
Saker som borde ses över:
- Drevningen är original (14-37?) så det varvar lite väl bra just nu.

- Nytt topplock med squish och beräknat kompförhållande. Borde hjälpa på botten/mellan.
- 15mm Bingkopia då det troligen inte är fööör stort och priset tilltalar ägarens plånbok i kombination med originallook.
- Justering av kolven i nederkant då ovandelen av insuget inte riktigt friläggs helt vid TDC. (Ev onödigt, se nedan)
- Port map på befintlig cyl och därefter ev justeringar för bättre harmoni mellan motorn olika delar. (Planen är att plasta/limma/löda ilägg i portarna om det visar sig behövas.)
- Justera tändningen då den troligen inte är optimal. Std 2mm BTDC idag.
Den sak som stör mig mest är den nållösa förgasaren som inte alls är glad åt snabba fullgasningar från stillastående eller dellast. Bölar fint, men om man släpper av lite lagom och ökar progressivt märker man att motorn är urstark även på botten. Ovanstående modifieringar på önskelistan bör hjälpa till oavsett förgasare så hela skulden ska den inte få bara för att jag troligen "tog i lite mkt" med slipstiftet.
Oj och förlåt. det blev som vanligt allt för långt och spretigt.
Hoppas ni hänger med och tar det på rätt sätt. <!-- </EdIndex> --></div>