Sida 1 av 2

Ny på forumet och nybliven packisägare...

Postat: 25 nov 2012, 16:46
av oso
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Förts och främst, Hej alla mopedvänner och grattis till ett superbra forum! kan inte sluta läsa alla trådar. :D

Jag har fått tag på en gammal pack som var i ett bedrövligt skick men komlett. Eller egentligen kom jag över den för tre år sedan men i brist på tid med andra intressen och familj så har den blivit liggande tills nu.

Hur som helst så har jag gått och tittat på den länge och nu fick jag tummen ur och börja med den.

Det är en 3-vxl tramp, (heter väl 50/3 LS)
Började med att riva motorn då jag hade ett ganska styggt radiellt spel på vevaxeln, i synnerhet på svänghjulssidan. Det var ingen vidare kul läsning... Den har förmodligen stått med vatten i motorn och rosten hade gjort sitt på kopplingskorg och lameller. Vxl-lådan var dock i bra skick men kopplingslager, vevlager och packboxar var bortom räddning. Surast var nog kopplingslagret då det är ganska dyrt! :x Nåja, det är bara bita i det sura och byta!

Sist jag skruvade i en sachsmotor, eller någon annan mopedmotor för den delen var i slutet på sjuttiotalet och det känns skitkul att återknyta kontakten! :D

Cyllen på denna motor var bonntrimmad med sliten plugg och uppborrad med mer vilja än finess, både på avgas och insug... Detta blev gjort då man inte hade någon koll på durationer och porttider.. Jag har dock hårdlött igen delar av insug och försökt förbättra både insug och avgas. har också matchportat överströmmarna mot blocket och skall så fort jag satt ihop den kolla upp durationen.

Jag tackar för länken till bilden på gradskivan mopedmuseums hemsida. Kom upp med en bra idé som jag rekommenderar. Jag laminerade bilden med tre lager i en lamineringsmaskin så att den blev styv som en erigerad hundpenis. Sen zaplimmade jag fast tre st neodymmagneter frånb claes i sjön på baksidan så att den går lätt att anbringa på svänghjulet! Den sitter med ett SMACK och hur stadigt som helst! Kommer även att göra en visarnål med magnet som man kan fästa mot t.ex. cyllen.

Nu till det som kan bli intressant att testa. jag har ju som sagt originalcyllen som givetvis ska testas. MEN när jag kom över packen följde det med en flång ny cylinder som förre ägaren köpt. Han fick dock fel cylinder så den som kom var en shoppercylinder, med reedventilinsug.

Om jag har fattat rätt när jag kollat på nätet så är standardcylindern till shoppern på 3.5 hk??? Jag kunde i alla fall konstatera att det var en ful förträngning i kanalerna som går från insuget till överströmmarna. Det hålet var ca 6 mm på bägge sidor och hade ett styggt gjutskägg vid förträngningen.

Den slipades upp till samma diameter som det var på bägge sidor om förträngningen, ca, 12 mm skulle jag bedömma... Sen togs avgas upp ytterligare åt sidorna, även om den redan var bra mycket större än original. Givetvis matcning av överströmmarna mot vevhus. Jag borrade även upp tre 6 mm hål rakt in mot kolven genom cylinder väggen som boosterkanaler. Mätte på originalcyllen till insuget för att få ungfär samma duration på dessa. Det blir alltså en kombination av reed och kolvstyrt.

Vad tror den samlade akademien, kommer den cyllen att lira??
Jag har dock ett problem! Jag saknar reedventiler och framför allt insugningsröret som möjliggör att montera en förgasare på cyllen. Reedventilerna finns att köpa över allt för ca 250:-, men jag har inte hittat själva insuget någonstans.... Har bara sett det på en blid monterat på en cylinder där man kunde köpa hela kittet... PLEASE! är det någon som vet vart man kan få tag på ett??

Kommer att renovera packen i övrigt till nyskick, hoppas jag i alla fall :)

Är det någon som provat denna cylinder och har någon uppfattning om hur mycket åka man uppnår med den? Det kommer bilder lite senare!

Har också funderingar på en högkomptopp, men inte lyckats hitta någon för fläktkylt. Det kanske går att sätta dit en fartvindskyld topp men det ser nog inte så vackert ut.. Jag vill att det ska se original ut, om inte för att inte dra länsmans blickar åt mig om man passerar puttrande i 30 blås! :oops:

Därför blir det original förgasare som jag har borrat till14mm på luftsidan och 12mm i "röret". Ska bli djävligt kul och se om man lyckas vrida ur den mer än man gjorde på det glada sjuttiotalet när man egentligen inte visste alls vad man pysslade med.. Då var det liksom The bigger the better!

Sen har jag också en fundering kring vevlager.. Det sitter en 15mm vev i den och jag har sett att vissa byter ut de sk magnetlagrena och sätter vanliga kullager. Hur ska jag göra? Finns det nedslipade lager till 15mm-veven, för jag har i alla fall inte hittat några som är 35x15x7 original...

Om man monterar vanliga lager är det inte då ett elände att få ihop eller isär motorhalvorna, det är ju ganska trång passning på lagrena.
Skulle dock vara skönt att slippa shimsa och jag är också av uppfattningen att två vanliga skf borde hålla bättre än två nsk shimslager, eller...?

Lång första post, men hoppas att någon orkar plöja igenom den och kan hjälpa mig... :?

Ha det bra och på med dubbdäcken! :D

Ps, lite om mig!
Jag är 49 år, bor i norrland och har jobbat i ca 20 år som flygtekniker.
Jag är alltså definitivt inte rädd för att skruva i prylar och det har varit ett intresse hela livet.

Har familj med två döttrar som är i början av tonåren vilket innebär att jag inte behövs så mycket längre. Nu är man ju bara i vägen och är pinsam! :roll: Nåja, det gör ju att man får lite tid över till annat... något man inte hade under småbarnstiden!

Vi hörs igen!

OSO <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 nov 2012, 16:54
av Norman
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad gäller lagren, så är det inga som helst problem att köra med magnetlager under förutsättning att det är bra shimsat. Som du säger är det betydligt mycket enklare att klyva motorn med såna lager. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 nov 2012, 17:05
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Välkommen OSO, vore hemskt kul att veta var i detta avlånga land du hör hemma :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 nov 2012, 18:28
av f50glx
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->välkommen oso det håller ca 700-800mil med vanliga magnetlagger om du har en bra 2t-olja <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 nov 2012, 20:31
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Angående 3,5hk i en Shoppercylinder (Membrancylinder alltså) så är det en skröna, dom var 1,5hk, varken mer eller mindre :)

Kul att läsa och att du hittat hit, Välkommen, men saknar bild/bilder på packisen :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 nov 2012, 20:31
av Roos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Välkommen hit! :)

Ser fram emot att se bilder på projektet. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 nov 2012, 21:01
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->insug och reedventiler brukar finnas ofta på tyska ebay. cylindrar med för den delen.
jag anser att det är mindre besvär att schimsa magnetlagren än att montera/demontera en sachs med presspassning på lager.

och var glad att inte blockhalvorna var skadade av vattnet. jag har 2 par blockhalvor i skrotlådan som är sönderfrätta av vatten.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 nov 2012, 21:04
av HUSQVARNA SPORT
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Alltid kul med fler sachs åkare på forumet insuget kan finnas på rössebäckens eller är det tradera och marknader som gäller. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 nov 2012, 21:31
av PUCH-60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag vet var det finns ett insug med membran :whistle2: <!-- </EdIndex> --></div>

re

Postat: 25 nov 2012, 21:39
av HillBilly
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ang reedcyllarna finns det 0.8 1.5 2.4 2.6
jag har själv en på 2.6
mvh HillBilly <!-- </EdIndex> --></div>

Re: re

Postat: 25 nov 2012, 21:45
av JanneL
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
HillBilly skrev:Ang reedcyllarna finns det 0.8 1.5 2.4 2.6
jag har själv en på 2.6
mvh HillBilly
hur kan man avgöra vilken som är vad??
skulle vara kula att lära sig <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 nov 2012, 21:47
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Håller med! thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 nov 2012, 21:53
av HUSQVARNA SPORT
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det ligger en komplett cyll på tradera nu. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 nov 2012, 22:08
av Jerka_59
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här är en portmap med effektkurvor på membrancylindrar, 2,6 hk har jag inte lyckats hitta
någon portmap på och inte några uppgifter på vilka länder den såldes till,
sen finns det så vitt jag vet två membran 11 och 13 mm hål

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Jag har också hittat ett diagram med effektkurvor som jag tror hör till
membrancylindrar, i det omnämns 2,6hk cylindern, det visar också
mått på original avgassystem

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Som lite kuriosa i sammanhanget kan jag nämna att spolportarna på 2,4 hk cylindern är större än på tyska 4,3 hk cylindern, lägger in den portmapen här också

Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 nov 2012, 22:09
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En fläktkyld topp men nytt förbränningsrum går ju att fixa :roll: <!-- </EdIndex> --></div>