Sida 1 av 1
Hö eller vä gänga på kopplings axel Victoria EM 50
Postat: 25 nov 2012, 23:01
av kga
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Någon som vet om det är höger eller vänstergänga på axeln till kopplingscentrumet ( nr 2C )
http://i272.photobucket.com/albums/jj182/kga80/vic_em5020002.jpg
Har även en nybörjarfråga

har förstått att det enklaste är att ta mutterpickan men hela kopplingscentrumet snurrar och jag vet inte hur jag ska hålla emot utan att skada det. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 nov 2012, 10:15
av HSE
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du kvar cylinder och topp på så matar du in en bit snöre genom tändstiftshålet. Är motorn demonterad så fungerar ett oljefilterverktyg av typen som har en remm som läggs runt korgen och spänns med ett tillhörande handtag bram Man kan göra något liknande av en bit rem och tx en liten rörtång om man funderar lite...Mvh HSE. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 nov 2012, 10:24
av kga
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
HSE skrev:Har du kvar cylinder och topp på så matar du in en bit snöre genom tändstiftshålet. Är motorn demonterad så fungerar ett oljefilterverktyg av typen som har en remm som läggs runt korgen och spänns med ett tillhörande handtag bram Man kan göra något liknande av en bit rem och tx en liten rörtång om man funderar lite...Mvh HSE.
Tack

då blir det att testa med oljefilterverktyg. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 nov 2012, 12:54
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
HSE skrev:Har du kvar cylinder och topp på så matar du in en bit snöre genom tändstiftshålet. Är motorn demonterad så fungerar ett oljefilterverktyg av typen som har en remm som läggs runt korgen och spänns med ett tillhörande handtag bram Man kan göra något liknande av en bit rem och tx en liten rörtång om man funderar lite...Mvh HSE.
Jag tror ingen av dessa metoder fungerar
kopplingskorgen har ju ingen kontakt med "navet" när lamellerna är urplockade <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 nov 2012, 16:39
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det blir till att slakta en kopplingsplåt, eller tillverka en snarlika och svetsa ett handtag på. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 nov 2012, 17:42
av fatchance
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här är en bra länk till en EM50-kille som dokumenterat bra!
http://www.ljungdell.se/Ljungdell/Victoria_Em50.html <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 nov 2012, 20:39
av kga
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Tack!! otroligt bra

Om muttern är höger eller vänster gängad får vi inte veta denna gång då jag slapp ta bort kopplingskorgen.
Behöver inte klyva motorn som jag trodde då det visade sig att den fastsittande veven berodde på att tändplattan tog i svänghjulet och inte skurna ramlager. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 nov 2012, 22:15
av PUCH-60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Muttern på kopplingen är vänstergängad
Muttern på vevaxeldrevet är högergängad
brukar gå enkelt att lossa med mutterdragare
utan något mothåll om man kör små korta intervaller. <!-- </EdIndex> --></div>