Puchlo Monarped, Puchlo Monarscoot och Rostig Fs1Monarscoot

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Gamla synder och 60cc Monarped och en Fs1 dx Bigbore -79

Inlägg av Micke S »

Bra att du är envis och inte gav upp !

Tjusig Bimmer slider_cheers.gif
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
bmw02touring
Inlägg: 245
Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Gamla synder och 60cc Monarped och en Fs1 dx Bigbore -79

Inlägg av bmw02touring »

Under gårdagen blev det eldprovet för Fs1an och revansch för Monarpeden då vi körde Rally med ett gäng glada entusiaster från Stan.
Vi lyckades avverka 10mil med landsväg/grusväg/gräsmattor/leriga skogsstigar. Det enda problemet som uppstod var att stingern på Monarpedens ljuddämpare bestämde sig för att ge upp, i övrigt gick det fint.
En stor eloge till Clas som lyckades manövrera rund den enpetade Monarpeden genom alla hinder och uppförsbackar. slider_score.gif
bmw02touring
Inlägg: 245
Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Gamla synder och 60cc Monarped och en Fs1 dx Bigbore -79

Inlägg av bmw02touring »

Lite bilder från gårdagen.
Första servicestoppet, efter 1mil. :lol:
Bild
Avfärd 10mil kvar.
Bild
Gruppfoto
Bild
Kafferast
Bild
Avgasservice
Bild
Luftfilterservice
Bild
Avgasservice igen, nu med silvertejp, stingern gick av . :cry:
Bild

Samtliga moppar kom i mål, dock fick en av gamlingarna puttas sista kilometern då lödningen på Kondingen lossnade.
bmw02touring
Inlägg: 245
Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Gamla synder och 60cc Monarped och en Fs1 dx Bigbore -79

Inlägg av bmw02touring »

Efter en skön tur ikväll med några kompisar så går det inte att blunda för kopplingsproblemen längre. Har provat med förstärkta fjädrar och riktigt klistrig olja men problemet kvarstår när pipan jobbar och effekten kommer på höga varv så slirar det hejdlöst.

Är det någon som har koll på exakt vad som ska göras för att få till en trelammellskoppling, kanske någon har något som är tillsalu?
Tacksam för tips.
bmw02touring
Inlägg: 245
Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Gamla synder och 60cc Monarped och en Fs1 dx Bigbore -79

Inlägg av bmw02touring »

Då har Fs1an begåvats med en extra lamell och stålskiva, nu vore det väl faan om det slirar på kopplingen.

Följde MickeS recept och svarvade av hela baksidan på den inre tryckplattan 2mm och 3mm på ytan där det sitter en 17mm bricka.
Jag förlängde kopplingspinnen med 5mm (totala tjockleken på lamell och stålskiva).
Stålskivorna glasblästrades.
Vid provmontering så visade det sig att kopplingfjädrarna bottnade, så dessa schimsades ut 2.5mm.
Nästa problem är att yttre tryckplattan tar i yttre kåpan, monterade och drog runt korgen, så man ser var det tar i. Sedan var det bara att slipa ur lite försiktigt.

Nu är det återmonterat och provkörning återstår under morgondagen när packningsklistret torkat.
Passade även på att byta en irriterande läckande packbox vid växelaxeln och kapade av den nedre reedventilen som inte längre används, den sticker in och förstör inpassagen till högra spolkanalen, men inte nu längre. mistick_yes.gif

Bild
Monterat med förstärkta fjädrar.
Bild
bmw02touring
Inlägg: 245
Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Gamla synder och 60cc Monarped och en Fs1 dx Bigbore -79

Inlägg av bmw02touring »

Operation Avgasport fortskrider.
Efter att kopplingen fixats till med extra lamell och stålskiva så kändes det som om det var dags att byta ut den halvskurna kolven som hängt med alldeles för länge.
Lyckades få till en värmenypning när soppatillförseln försvann i samband med att gängtätning åkte ner och satte igen filtret för ett par måndader sedan, slängde i en gammal kolv som har fått tjänstgöra en tid, nu var det läge för ny kolv hur som helst.

Diskuterade även en del med Micke på Trimbutiken.se om porttider på framför allt avgasporten och på initiativ av honom så arbetades det fram en form på avgasporten som liknanr en svensk Muffins. (inte en amerikansk översvälld variant).

Jag har behållit avgasdurationen på 195grader, dock har porten breddats från 29,24mm till 32,2mm detta är dock på bredaste stället inte riktigt högst upp i radien.
Höjden på porten har ökats lite från 19,0 till 20,0.

Sedan har spolkanalerna rensats upp från instickande packningar/packningsklister.

Ska bli grymt intressant att prova hur det blir nu.
Har dessutom ett nytt 14 kugg drev fram som ligger och väntar. Kanske kan bli en lagom kompromiss mellan det rappa 13 och det trötta 15 drevet.
Bild
Färdig
Bild

Bild
Hittade en Grym vintage hjälm igår, dessutom nyproducerade och DOT godkänd. Kanske kan funka även vid bankörning med bilen. Tycker att min gamla hjälm begränsade synfältet för mycket.
Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Gamla synder och 60cc Monarped och en Fs1 dx Bigbore -79

Inlägg av Micke S »

Kul att det fungerar med kopplingen.

Om du har ökat höjden på avgasporten med 1 mm ökar durationen ungefär 5 grader med det grundtrim du har. Du kommer nog att få fin snurr i maskinen genom att du breddar avgasporten en hel del också.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
bmw02touring
Inlägg: 245
Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Gamla synder och 60cc Monarped och en Fs1 dx Bigbore -79

Inlägg av bmw02touring »

Micke S skrev:Kul att det fungerar med kopplingen.

Om du har ökat höjden på avgasporten med 1 mm ökar durationen ungefär 5 grader med det grundtrim du har. Du kommer nog att få fin snurr i maskinen genom att du breddar avgasporten en hel del också.
Jo kopplingen är ju numera rena drömmen, känns bara surt att man inte gjorde det på en gång bara. slider_score.gif

Provkörde en sväng idag, dock missade jag att justera bränsleskruven så den kändes onödigt högvarvig och lite orkeslös i botten, så jag gjorde som dig och plockade bort cylinderfotspackningen (jag hade en ganska tjock variant ca1mm tjock när den var dragen). Så när jag plockat bort den och packningsmassan härdat blev det provstart, Som gick så där!!! Kolven tog i topplocket cocos_acc.gif hate-wall.gif hate-wall.gif slider_anon.gif staff_shutup9ou.gif .
Bara plocka fram modelleran och börja om, det visade sig att Polinin inte alls gillade maxplanat 50cc topplock. Så det blev till att ta fram Dremeln igen och fräsa ur förbränningsrummet, efter 6st försök så gick det fritt. Provmätte med lera igen och nu ser det ut att fungera.
Justerade blandningsskruven och jäklars vilken skillnad i ryt! :twisted: Nu lyfter framhjulet när 2an åker i, känns som ett rätt gott betyg för både motorn och kopplingen. Längre provkörning kommer imorgon.

Har ikväll oxå passat på att byta från 11kugg fram till 13kugg på monarpeden (enpetaren), blev efter lite justerande med kedjor etc så jäkla bra.
Hade tyvärr inte med mig telefonen (hastighetsmätaren) men nu känns det som om Puchcyllen 56cc kommer till sin rätt, tidigare var den för stark och det varvade hejdlöst, nu känns det lite mer komfortabelt, eller Dödslängtan när man åker uppemot 60km/h med en växel och med utan fjädring! :shock: Men det går att cruisa lugnt i 45 nu, och det är ju skönt.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Gamla synder och 60cc Monarped och en Fs1 dx Bigbore -79

Inlägg av Micke S »

Inressant rapport ! Då går den nog nu ungefär som min gjorde. Det ska bli intressant att höra om du klarar 100 km/h. Min gjorde det med jag tror att din kan klara lite mer genom att du har bredare avgasport och lite mer duration.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
bmw02touring
Inlägg: 245
Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Gamla synder och 60cc Monarped och en Fs1 dx Bigbore -79

Inlägg av bmw02touring »

Micke S skrev:Inressant rapport ! Då går den nog nu ungefär som min gjorde. Det ska bli intressant att höra om du klarar 100 km/h. Min gjorde det med jag tror att din kan klara lite mer genom att du har bredare avgasport och lite mer duration.
Tveksamt om den fixar 100km/h.
Jag är riktigt nöjd om jag klarar 90km/h. Känns som om det är lite skillnad mellan de tysk kvalitetsmotorernas trimcylindrar (Athena) och våra Japanska (läs Italienska Polini).
Men mer än 70 borde den orka med.
bmw02touring
Inlägg: 245
Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Gamla synder och 60cc Monarped och en Fs1 dx Bigbore -79

Inlägg av bmw02touring »

Vad körde du för drevning Micke?
Jag kör nu 13/45 och har ett 14kugg som ska provmonteras.
Jag tyckte den blev alldeles för slö med 15/45. Det var iofs innan senaste "filningen". :lol:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Gamla synder och 60cc Monarped och en Fs1 dx Bigbore -79

Inlägg av Micke S »

Min trivdes bäst med 15/45. Då var den hyfsat snabb, strax över 100, utan att vara slö på lägre växlar. Men det gick lite trögt på slutet på 4an.
14/45 kommer säkert att fungera bra för dig.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Re: Gamla synder och 60cc Monarped och en Fs1 dx Bigbore -79

Inlägg av Braxmatte »

bmw02touring skrev:Hade tyvärr inte med mig telefonen (hastighetsmätaren) men nu känns det som om Puchcyllen 56cc kommer till sin rätt, tidigare var den för stark och det varvade hejdlöst, nu känns det lite mer komfortabelt, eller Dödslängtan när man åker uppemot 60km/h med en växel och med utan fjädring! :shock: Men det går att cruisa lugnt i 45 nu, och det är ju skönt.
Har du ilo orginalstake i den så var beredd med kopplingen när du närmar dig 60
Normalt så slirar ju kopplingen på fp50n men när min stake gav upp i 60 knyck då greppade den minsann.
Det blev långt svart spår innan jag hann "koppla ur"
bmw02touring
Inlägg: 245
Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Gamla synder och 60cc Monarped och en Fs1 dx Bigbore -79

Inlägg av bmw02touring »

Har redan fått uppleva när det slår tvärstopp på Ilon när den värmenöp på full mutter i en utförsbacke, blev ett skapligt långt mörkt spår både på vägen och i mina kallingar. staff_shutup9ou.gif staff_shutup9ou.gif staff_shutup9ou.gif
Nu känns det som en mer lagom drevning för Ilon, den slipper varva ihjäl sig.
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Re: Gamla synder och 60cc Monarped och en Fs1 dx Bigbore -79

Inlägg av Braxmatte »

Undrar när det kommer Ritovevar till fp50 :D
Skriv svar