Sida 1 av 1
vinterförvaring
Postat: 12 dec 2012, 20:38
av compacten73
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har en compact som jag tänkte förvara i ett kallgarage i vinter. Måste jag tänka på nått speciellt eller kan jag bara låta den stå och starta upp den nån gång då och då? Längtar till våren.. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 dec 2012, 20:41
av disktant
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fyll upp tanken helt eller töm den så att det inte bildas kondens och börjar rosta
stäng soppakranen och kör slut bensinen i förgasaren också <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 dec 2012, 21:19
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag brukar tanka full tank, tom tank brukar ge rost (iaf här).
I övrigt brukar jag inte göra så mycket förutom att rengöra förgasaren (så är det gjort och man slipper bry sig om sånt till våren) och pumpa däcken samt smörja kedjan och byta olja i motorn. (byter olja efter sista svängen och kör några minuter på den nya oljan) <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 dec 2012, 08:11
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag brukar tanka fullt och sen i med lite karburatorsprit.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 dec 2012, 17:44
av HSE
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eftersom all bensin idag är utspädd med etanol trodde jag att karburetorsprit hade gjort sitt...Mvh HSE. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 dec 2012, 17:51
av ilo55cc
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gör inget speciellt, tar ut den och åker en sväng då och då om vädret tillåter annar får den stå. Har aldrig varit nåt problem. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 dec 2012, 09:53
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min vinterförvaring...
Stockholmaren brukar jag använda på våran (HM) mellandags åkning
Och flakan åker vi med till grannen på nyårsafton <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 dec 2012, 09:57
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:Min vinterförvaring...
Stockholmaren brukar jag använda på våran (HM) mellandags åkning
Och flakan åker vi med till grannen på nyårsafton
händer väl att du tar fram Motorvärmarn va?

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 dec 2012, 10:02
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NiklasHögberg skrev:
händer väl att du tar fram Motorvärmarn va?

Jo den behövs på flakan... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 dec 2012, 10:42
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
HSE skrev:Eftersom all bensin idag är utspädd med etanol trodde jag att karburetorsprit hade gjort sitt...Mvh HSE.
Vet inte men det funkar, och så starar jag emellanåt

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 dec 2012, 19:03
av a@westman
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har ställt min i källaren. inte gjort ett skit mer. den stod utan bensin i 12 år innan utan o rosta i tanken så

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 dec 2012, 08:39
av HSE
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är temperaturväxlingarna som gör att det kondenserar vatten i tanken. Jämn temp:inga större problem med rosten men det bör ändå inte vara för fuktig luft där man förvarar sina pärlor. Men med full tank så är det inte så stor luftvolym i tanken, den luften andas ju via tanklockets venthål som måste finnas för att det inte skall bli undertryck i tanken när man kör och förbrukar bensin. Så bäst hade varit att försluta tanken helt när mopeden är parkerad. Husqvarnas gamla system med en en stängbar ventilation istället för bensinkran var faktiskt suveränt! Mvh HSE. <!-- </EdIndex> --></div>