Sida 1 av 2
Lameller till Ilo
Postat: 15 dec 2012, 13:34
av h.krusell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finns det några lameller som passar från något annat märke till piano motorn?
Har letat men ej funnit nytillverkade lameller. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 dec 2012, 13:49
av disktant
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tror inte det ?
Jag har köpt fina på Tradera ett par gånger för någon hundring <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 dec 2012, 15:08
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Varför finns det andra kända gamla mopedmotorer men inte till JLO

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 dec 2012, 16:16
av disktant
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det finns för få JLO så det är inte värt att ta upp tillverkning ?
Skulle vara intressant att veta hur stor andel Pianos det rullade ut
jämfört med Sachs och annat skräp

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 dec 2012, 17:17
av Mopedersen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jeg har bestillt lameller til min Ilo G50 Piano fra Victoria-Oldtimer.
http://www.victoria-oldtimer.de/webshop/product_info.php?info=p9712_130---Kupplungslamelle.html
Det står ILO M50. Vet ikke hva som skiller M50 fra G50 Piano, men det ser ut som de passer i G50. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 dec 2012, 17:58
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Ca 70 Euro

Dryga 600 kronor med frakt för fyra.
Kanske man ska börja sälja av.....?

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 dec 2012, 18:08
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
För att dom sällan nöts ut ill Ilo
Jag har faktiskt aldrig haft en Ilo med dåliga lameller, o jag har ändå haft rätt så många.
Sen är det väl som sades, det är för liten marknad för nytillverkning. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 dec 2012, 18:18
av Patrik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Mopedersen skrev:
Det står ILO M50. Vet ikke hva som skiller M50 fra G50 Piano, men det ser ut som de passer i G50.
Ilo M50:
http://www.jlomuseum.nl/images/DSC01207_2.jpg
Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 dec 2012, 18:20
av h.krusell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Får kanske kolla över dom jag har.
Tänkte mest köpa nya då allt annat blir nytt i motorn..
Glasblästra mellanskivorna blir de också... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 dec 2012, 21:57
av disktant
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla annars med Rösebäckens Cykel & Motor <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 dec 2012, 23:07
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:
För att dom sällan nöts ut ill Ilo
Jag har faktiskt aldrig haft en Ilo med dåliga lameller, o jag har ändå haft rätt så många.
Sen är det väl som sades, det är för liten marknad för nytillverkning.
Det där vet alla men jämförelsen haltar ändå. Jag har varit och kollat på flera ställen där det finns beg JLO delar och oftast är just lamellerna borta. Plåtskivorna kan finnas kvar men fiberlamellerna saknas. I bland har jag sett det ligger bitar av lameller kvar eller någon sprucken så jag tror dom med åldern går sönder på det viset. Ibland kan det säkert ha varit vatten i motorerna som spränger sönder lamellen då den inte har någon plats att vidgas ut.
Visst lamellerna där var dyra men då är det säkert NOS istället för nytillverkade. NOS grejer är dyra.
Jag kollade Brattis Mustang & Husqvarna Center
http://www.mustangohusqvarnacenter.se/Produkt/ProduktKatalog?katalogid=69
men där fanns heller inga lameller och finns det inga där så är nog läget för nya ganska kört.
Sen är det väl upp till tillverkarna och bestämma om det finns tillräcklig avsättning för produkten men ett är säkert och det är om det inte finns idag tillgängligt idag så kan det finnas imorgon eller om ett år.
Mopedersen varför vill du ha nya lameller förresten?
Går det inte använda dom gamla? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 dec 2012, 23:32
av Mopedersen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo det går bra å anvende de gamle lamellene. Jeg tenkte bare det var greit å bytte lameller når jeg først skulle renovere motoren. Jeg kjøpte lamellene før jeg delte motoren, men ser at motoren var ganske bra innvendig etter demontering, også lamellene. Det er nok ikke nødvendig å bytte dem, men nå er de jo kjøpt. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 dec 2012, 23:40
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->OK, dom nya lamellerna ser faktiskt ut att passa för det verkar vara samma typ av koppling på G50 och M50 motorerna.
Om du inte vill spara dom gamla lamellerna som reservdelar kan du säkert sälja dem och få tillbaka en hygglig slant innan någon startar nytillverkning för då blir läget sämre...

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 dec 2012, 03:44
av Johan Lat
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Motorn håller väl i regel inte tillräckligt länge för att det skall vara värt att byta lameller
Nu skämtade jag hoppas jag att alla förstår, alla motorer med fyra lameller håller i regel väldigt bra <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 dec 2012, 13:58
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du tänker väl på Zyndapp då förståss....
KS100 hade fyra lamellskivor medan KS50 hade tre kommer jag ihåg.... <!-- </EdIndex> --></div>