Novo-nav

Tips, frågor och allmänt snack.
christian
Inlägg: 76
Blev medlem: 16 mar 2009, 00:00

Novo-nav

Inlägg av christian »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag håller på att renovera en Centrum damcykel från ca. 1945. Det innebärer byte av vevset, nya kulor i framnav, nya ekrar i hjulen, och upprensning av Novo-baknavet. Det sista lyckades fint, och den rullar fantastiskt. Bara två problemer:

1) Man ska trampa mycket långt bakåt för att den bromsar. Vad kan vara fel?
2) Kugghjulet är skadat, och jag måste ha tag i ett "nytt". Nogon som har ett, jag kan köpa? Jag har ett gammalt (NOS?) kugghjul som ögonmätligt är samma sort, bara för grövt - troligen från 20-talet - och eventuellt kan det bli tala om att byta över? <!-- </EdIndex> --></div>
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej! Novo-navet är ökänt för just detta, man trampar bakåt och det känns som bromsen inte tar. Faktum är att jag aldrig upplevt ett Novo-nav som INTE gör så, antingen är det konstruktionen som sådan eller så är alla som jag stött på slitna i bromshylsan alternativt brusten fjäder i kopplingshylsan.

Tyvärr är det mycket svårt att hitta delar till Novo-navet, de verkar inte ha den kvalitet som t.ex Torpedo-navet.

Lägg ut en bild på kedjedrevet, så ska jag se om jag har något över som passar! <!-- </EdIndex> --></div>
christian
Inlägg: 76
Blev medlem: 16 mar 2009, 00:00

Inlägg av christian »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild
Bild

Jag tror det är möjligt att se att ett av kuggen är sönder.

Bromshylsan är sliten, men borda fortfarande fungera, och fjädern är intakt. Kanske nogot med var man ska använda fett, och var olja? <!-- </EdIndex> --></div>
christian
Inlägg: 76
Blev medlem: 16 mar 2009, 00:00

Inlägg av christian »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Oj... hur förminskar man bilder? <!-- </EdIndex> --></div>
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok.hur många kuggar är det? Eller vill du ha en annan utväxling? <!-- </EdIndex> --></div>
christian
Inlägg: 76
Blev medlem: 16 mar 2009, 00:00

Inlägg av christian »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->21 kuggar. Men 20 skulla väl gå. Tyvärr tycks det vanligaste vara färre... <!-- </EdIndex> --></div>
christian
Inlägg: 76
Blev medlem: 16 mar 2009, 00:00

Inlägg av christian »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om det blir 19 kuggar går det väl ochså :) <!-- </EdIndex> --></div>
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har hittat ett NOS 21 kuggars HVA Novo nu . Jag skickar ett PM till dig! <!-- </EdIndex> --></div>
christian
Inlägg: 76
Blev medlem: 16 mar 2009, 00:00

Inlägg av christian »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Underbart! <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar