Marknadsundersökning expansionskammare

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
G-son

Marknadsundersökning expansionskammare

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bankkontot ekar tomt och jobb lyser med sin frånvaro, så det är dags att börja fundera över alternativen inför meksäsongen. Undrar om det finns något intresse för att köpa avstämda rör helt enkelt, och vad ni i så fall skulle tycka vore ett rimligt pris.

Tänkte mig att bygga enligt köparens egna mått, som han får beräkna i valfritt datorprogram eller på annat vis - med andra ord, jag tänker inte beräkna grejerna själv utan följer bara dom mått jag får. Hjälp för dom med någorlunda koll på vad dom vill ha, men inte den tid/kunskap/verktyg som behövs för att bygga det alltså. Antingen enkla underliggande rör, eller kanske "helt raka" pipor som köparen sedan kan kapa och vinkla headern på tills det passar hojen och sedan svetsa det sista själv - blir ju betydligt mindre jobb än att bygga hela röret från grunden.

Skulle i så fall byggas med gassvets och ca 0,7mm plåt. Ger mjuka och hållbara tunna svetsfogar, är ihop med TIG de bästa svetstyperna för avstämda pipor. (T.ex. vanlig MAG ger ojämnare fogar som kanske inte är det bästa när man vill ha en jämn insida, och blir gärna för hårda så dom kan spricka av vibrationer.)

Kastar väl med en bild på nått jag byggde för 1½ år sedan, ett par månader efter jag börjat använda svetsen. Har ju tränat en hel del sedan dess, men har inga bra bilder på något sånt.

Bild

Så, skulle det finnas något intresse framåt våren-sommaren (när kallgaraget blivit användbart igen), och vad skulle ni i så fall tycka det kan vara rimligt att betala? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->bra tanke, fast en Simsonpipa med ljuddämpare kostar inte många kronor. <!-- </EdIndex> --></div>
Peppe^
Kontakt:

Inlägg av Peppe^ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du kommer aldrig få de pengarna för jobbet man lägger ned för att bygga pipa, man förstår varför Roffe och de andra tar 3000 och uppåt för en pipa. <!-- </EdIndex> --></div>
Bild
56:an
Forumsponsor

Re: Marknadsundersökning expansionskammare

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
G-son skrev:Bankkontot ekar tomt och jobb lyser med sin frånvaro, så det är dags att börja fundera över alternativen inför meksäsongen. Undrar om det finns något intresse för att köpa avstämda rör helt enkelt, och vad ni i så fall skulle tycka vore ett rimligt pris.

Tänkte mig att bygga enligt köparens egna mått, som han får beräkna i valfritt datorprogram eller på annat vis - med andra ord, jag tänker inte beräkna grejerna själv utan följer bara dom mått jag får. Hjälp för dom med någorlunda koll på vad dom vill ha, men inte den tid/kunskap/verktyg som behövs för att bygga det alltså. Antingen enkla underliggande rör, eller kanske "helt raka" pipor som köparen sedan kan kapa och vinkla headern på tills det passar hojen och sedan svetsa det sista själv - blir ju betydligt mindre jobb än att bygga hela röret från grunden.

Skulle i så fall byggas med gassvets och ca 0,7mm plåt. Ger mjuka och hållbara tunna svetsfogar, är ihop med TIG de bästa svetstyperna för avstämda pipor. (T.ex. vanlig MAG ger ojämnare fogar som kanske inte är det bästa när man vill ha en jämn insida, och blir gärna för hårda så dom kan spricka av vibrationer.)

Kastar väl med en bild på nått jag byggde för 1½ år sedan, ett par månader efter jag börjat använda svetsen. Har ju tränat en hel del sedan dess, men har inga bra bilder på något sånt.

Bild

Så, skulle det finnas något intresse framåt våren-sommaren (när kallgaraget blivit användbart igen), och vad skulle ni i så fall tycka det kan vara rimligt att betala?
G-son, det där låter jätteintressant. Tyvärr har jag också tunn plånbok men jag håller på att försöka sälja lite så inte plånkan försvinner helt...

Nu är det ingen pipa jag vill ha utan ljuddämpare för utseendets skull. Det handlar om rak rund mantel + kona i ena änden. Diameter som en vanlig moppeljuddämpare 60-70 mm eller vad dom nu brukar vara. Mantel inkl. kona c:a 50 cm långa.

Stosar och sånt fixar jag själv, jobbet gäller göra mantel och kona och sedan sammanfoga dem lika snyggt som du gjort på bilden. :P

Det gäller två stycken likadana. Kan du fixa det framåt våren eller så? <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Conrad: En snabb googling ledde till diverse olika simsonrör för relativt måttliga priser på tyska Ebay, men skulle samma sak gälla för ett specialbygge efter egna önskemål? Jag har absolut inte räknat med att kunna konkurrera med priset på de flesta serietillverkade rören, det är givetvis omöjligt med dom tillverkningsmetoder jag kan använda jämfört med fabrikernas.

Peppe^: Nej, det är ju helt klart ingen genväg till att bli rik, och det tar ett gäng timmar att få ihop en hyfsad pipa - särskilt när det gäller enstaka exemplar. Men lika gärna som att sitta och pilla sig i naveln kan man försöka hålla sig sysselsatt med något aningen mer konstruktivt, om inte annat så ger det en anledning att åka ut till garaget och andas lite frisk luft och svetsrök.

56:an: Så länge du är nöjd med vanlig järnplåt så låter det fullt genomförbart, om jag förstår din beskrivning rätt. Låter lagom avancerat för att värma upp med. :wink:
Kan svetsa rostfritt också förvisso och det har visat sig hålla bättre än vissa taiwanesiska originalsvetsfogar, men jag är inte helt nöjd med mina fogar i rostfritt och är en aning osäker på hur dom skulle fungera i längden på ett sånt bygge. Jag tror jag vet vad som skulle ge mig bra fogar även i rostfritt, men det kostar mig en bit över 300kr att ta reda på om jag gissar rätt... :(

Medan jag ändå pratar om vad det går svetsa i så är det kanske lika bra att nämna gjutjärn. Har haft ett par gamla cylindrar som fått stå ut med mycket för att visa hur det beter sig, kylflänsar har slagits bort för att sedan svetsas fast igen, bortslagna flänsbitar har svetsats ihop med varann, "hörnen" på insuget slogs bort och byggdes upp helt med nytt material... Helt nöjd med resultaten hittills, men med det sagt betyder inte det att allt som heter gjutjärn går svetsa. Det finns mängder av olika innehåll i olika varianter av gjutjärn, några är omöjliga att svetsa i ens från början och andra kan bli omöjliga av att utsättas för höga temperaturer långa tider (som i en vedspis exempelvis). Man vet inte om det går innan man provat helt enkelt... <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Visst, vanlig järnplåt blir jättebra den ska ändå målas. Jag får bara ändra mig lite det ska vara kona i båda ändar inte jättelånga och extremt korta utan något mittemellan.

Jag kan tänka mig att den ena konan bör vara 15 cm lång och den andra c:a 12 cm och manteln 30 cm så hopsatt blir den c:a 57 cm totalt.

I den längre konan ska det vara så litet hål som möjligt, helst inget alls, för det ska bli en rörpip som avgaserna ska gå ut genom. Den kortare konan ska avgasröret fästas så där kan hålet vara cirka 25 millimeter. :) <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den långa konan helst utan hål i änden låter som en utmaning, det är svårt att forma plåt utan något lämpligt att jobba mot på insidan och ju närmre spetsen på konan man kommer, desto tajtare måste plåten böjas för att få rätt form... Nåja, vad vore livet utan utmaningar? 8) I övrigt låter det inte avancerat, bara lite tidskrävande. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så där max 15 mm är okej... Det ska bli en liten rödmålad knopp där i änden... :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dåså, inga problem! <!-- </EdIndex> --></div>
Olle881

Inlägg av Olle881 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad vill du ha för ett rör :lol: ? <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jadu... Som du säkert såg så var en fråga i tråden vad folk tycker att det skulle kunna vara rimligt att betala. Har sett andra sälja välbyggda rör för nånstans runt 800kr, man jag har också sett riktigt hemska flusstrådssvetsade rör säljas för en bra bit över tusenlappen. Vet inte om det är säljaren som blir blåst i det första fallet eller köparen i det andra... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar