Vilken motor är bäst
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
Vilken motor är bäst
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->De flesta har ett motorfabrikat som det gillar allra bäst och sällan sviker. Men vilket är populärast på forumet?
Rösta och skriv vilken ni tycker bäst om och varför. <!-- </EdIndex> --></div>
Rösta och skriv vilken ni tycker bäst om och varför. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Självfallet Ilo 
Driftsäker och enkel, och fint utseende.
(sen kanske jag är präglad då det var den första motor jag hade och tog isär för mååånga år sedan)
Var nog med Ilo jag lärde mig Mopedmotorer från första början.
sen ä väl Zundapp inte så tokig heller om jag ska va ärlig
<!-- </EdIndex> --></div>

Driftsäker och enkel, och fint utseende.
(sen kanske jag är präglad då det var den första motor jag hade och tog isär för mååånga år sedan)
Var nog med Ilo jag lärde mig Mopedmotorer från första början.
sen ä väl Zundapp inte så tokig heller om jag ska va ärlig

- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag valde mellan honda och suzuki. Tycker bägge är rätt fina motorer med potential och suzuki iaf är rätt lättarbetad´honda har jag inte haft i molekyler utan endast cylinder byte och liknande. Det fina är att man inte behöver byta ut koppling vev eller liknande för att man ska kunna köra 70+ utan besvär. Har en MT50 med 5½:a, trimm avgas och drevning och den gör lite över 70 så det är ju kul. Ska man välja en gammelmotor så har alla sina kära brister men just nu känns det som zündapp. <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag väljer självklart Sachs.
Det finns säkert lika bra motorer eller t.o.m bättre, men det är den jag fastnat för. Stadig konstruktion och lite som krånglar. Speciellt den 2-växlade sachsmotor som nästintill är outslitbar, och inte har den något sköra mellankåpan/växelkåpan. En del klagar på slirade koppling, men jag har själv inte upplevt det problemet.
Minus är att det är magnesium i motorblockens legering.
Om man får önska, så skulle jag vilja ha likvärdig kvalitet som original på vissa nytillverkade delar. <!-- </EdIndex> --></div>
Det finns säkert lika bra motorer eller t.o.m bättre, men det är den jag fastnat för. Stadig konstruktion och lite som krånglar. Speciellt den 2-växlade sachsmotor som nästintill är outslitbar, och inte har den något sköra mellankåpan/växelkåpan. En del klagar på slirade koppling, men jag har själv inte upplevt det problemet.
Minus är att det är magnesium i motorblockens legering.
Om man får önska, så skulle jag vilja ha likvärdig kvalitet som original på vissa nytillverkade delar. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För mig stod det mellan qvarna & suzuki, båda är riktigt fina MOPEDmotorer, men det går att få bra fart i dom!
Första mopeden jag hade var en k50, helt sjukt att den höll såpass bra som den gjorde så mycket som jag misshandlade den!
Jag körde i ca. en månad innan jag tyckte att den verkade lite trött, jag hade ju cyklat hela livet innan så den kändes som en hayabusa i början. Fick tipset att byta kolvringar, sagt och gjort orädd som man var lyfte jag på cylindern, tyckte allt såg skitbra ut och satt dit det igen, men den var fortfarande lika trött, då kom en äldre polare och kikade på den, det fanns inte ens några kolvringar, kolvringspåren var fyllda med sot, men den startade alltid på första kicken för det!
vi bytte kolv och honade cylindern och då vart det EXTREMT skjut i den! den gjorde hela 35 ½ på mätaren! 
Första halvåret ''stylade'' jag den som faan, tog bort skärmarna, satt på ett rakt tomasellistyre och lackade tanken i tre olika kulörer. Den var blå, primer o mattsvart ett tag. Köpte en kromad framlykta hos den lokala fartkiosken och monterade, elen blev aldrig sig lik efter det. Får ej förglömma dom blåa ventilhattarna från biltema! Dessutom portade rexxy cylindern som satt på med dom fantastiskt fina avgasgängorna men det löstes snabbt och effektivt med grön ståltråd alla trädgård.

Jag skruvade bort fuggen MINST en gång per dag bara för att se så att inget hade strulat till sig sen sist jag kollade..
egentligen var det för att impa på brudarna i klassen när dom gick förbi ''garaget''...! 
Något jag aldrig rörde var tändsystemet för det förstod jag mig inte på liknade någonting man sett på dokumentärerna i skolan om nasa men det krånglade heller aldrig! Körde ut i skogen eller härjade på byn o skrämde gamla tanter med polarna varenda lunchrast, det var liksom obligatoriskt.
Den första vintern fick jag och mina kompanjoner den superba idén att borra ett hål i ramen o knyta fast en bobb och dra efter, det var vårat nya lunchfördriv på vintrarna
lärarna ÄLSKADE oss! 
Och till slut efter extremt hård körning varje dag gick fotbryggan av...
trodde det var slutkört med min älskling men då kom jag på den briljanta lösningen att svetsa fast bryggan direkt i ramen! sagt och gjort, viste att rexxy hade en svets så jag och polaren åkte hem till honom och han stekte dit skiten! vart sportigt som tusan då! 
jag bytte pärlan med turbouffe mot en treväxlad sachs, och när vi bytte såg den ut såhär, jag kallade den nyrenoverad vill jag minnas..

Det jag vill komma fram till är att jag lärde mig allt om hur man INTE ska göra på den mopeden!
Första mopeden jag hade var en k50, helt sjukt att den höll såpass bra som den gjorde så mycket som jag misshandlade den!

Jag körde i ca. en månad innan jag tyckte att den verkade lite trött, jag hade ju cyklat hela livet innan så den kändes som en hayabusa i början. Fick tipset att byta kolvringar, sagt och gjort orädd som man var lyfte jag på cylindern, tyckte allt såg skitbra ut och satt dit det igen, men den var fortfarande lika trött, då kom en äldre polare och kikade på den, det fanns inte ens några kolvringar, kolvringspåren var fyllda med sot, men den startade alltid på första kicken för det!

Första halvåret ''stylade'' jag den som faan, tog bort skärmarna, satt på ett rakt tomasellistyre och lackade tanken i tre olika kulörer. Den var blå, primer o mattsvart ett tag. Köpte en kromad framlykta hos den lokala fartkiosken och monterade, elen blev aldrig sig lik efter det. Får ej förglömma dom blåa ventilhattarna från biltema! Dessutom portade rexxy cylindern som satt på med dom fantastiskt fina avgasgängorna men det löstes snabbt och effektivt med grön ståltråd alla trädgård.

Jag skruvade bort fuggen MINST en gång per dag bara för att se så att inget hade strulat till sig sen sist jag kollade..

Något jag aldrig rörde var tändsystemet för det förstod jag mig inte på liknade någonting man sett på dokumentärerna i skolan om nasa men det krånglade heller aldrig! Körde ut i skogen eller härjade på byn o skrämde gamla tanter med polarna varenda lunchrast, det var liksom obligatoriskt.
Den första vintern fick jag och mina kompanjoner den superba idén att borra ett hål i ramen o knyta fast en bobb och dra efter, det var vårat nya lunchfördriv på vintrarna

Och till slut efter extremt hård körning varje dag gick fotbryggan av...

jag bytte pärlan med turbouffe mot en treväxlad sachs, och när vi bytte såg den ut såhär, jag kallade den nyrenoverad vill jag minnas..

Det jag vill komma fram till är att jag lärde mig allt om hur man INTE ska göra på den mopeden!

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag röstar på ilo. det på grund av den yrkesskicklighet som ligger bakom dom motorerna. det borde ligga många fler timmar bakom dom motorerna än en sachs t.ex. första gången jag öppnade en ilo så stod jag länge och beundrade det fina maskinarbetet.
det finns säkert många motorer som kan trimmas till högre effekt och är hållbarare. men dom är tillverkade av folk som byter bit ovh trycker på startknappen, eller laddar i en ny stång med stål och hämtar en låda drev i andra ändan av maskinen. jag blir inte lika imponerad av en sån motor.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
det finns säkert många motorer som kan trimmas till högre effekt och är hållbarare. men dom är tillverkade av folk som byter bit ovh trycker på startknappen, eller laddar i en ny stång med stål och hämtar en låda drev i andra ändan av maskinen. jag blir inte lika imponerad av en sån motor.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag håller på Minarelli, en italiensk motsvarighet till Sachs men utan tyskens rassel...Finns inte så många här så det är väl därför den saknas i listan. Jag tänker givetvis inte på de moderna plastmoppemotorerna då men de motorerna är ju okså väldigt bra! Mvh HSE. <!-- </EdIndex> --></div>
-
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Varför står SACHS överst på listan? 
Håller med conrad. Gäller det enhästare måste det bli JLO....
Den här frågan är ju näst intill omöjlig att svara på.
Själv är jag ju barnsligt förtjust i GILERA , men jag har aldrig rivit isär
nån sån motor så jag vet fasen inte...

Håller med conrad. Gäller det enhästare måste det bli JLO....
Den här frågan är ju näst intill omöjlig att svara på.
Själv är jag ju barnsligt förtjust i GILERA , men jag har aldrig rivit isär
nån sån motor så jag vet fasen inte...

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var ju frågan Vilken motor är bäst? som var en stor anledning till att Alabamas drog i gång sitt årliga 3timmars stubbrace.
Första året var det med två mopeder med Sachsmotorer men efter det så har de ej synts till...
Zündapp, Puch, Yamaha å Honda finns dock forfarande med i startfältet.
/ Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Första året var det med två mopeder med Sachsmotorer men efter det så har de ej synts till...
Zündapp, Puch, Yamaha å Honda finns dock forfarande med i startfältet.

/ Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.