Sida 1 av 5

Sachsmotorn - the resurection

Postat: 29 maj 2009, 11:19
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som en del kanske sett har jag köpt på mig en fartvindskyld, handväxlad Sachsrova som jag hade tänkt skulle ersätta Flintaeländet i min Scoterette. Vid urmonteringen av Flintan verkade dock nypningen inte vara så farlig så vips kanske Sachsen blir ett nytt projekt istället.
:D
Steg 1 blir i alla fall att provstarta den. Men eftersom jag inte jobbat med Sachs förut har jag några funderingar:
- Hur ligger växellägen? Har dragit lite i armen på motorn utan att bli klok på det. Är det, från helt återfjädrat, 1-0-2 eller 0-1-2?
- Vad är det för ventil som sitter bredvid tändstiftet? Är det en pys före att stanna motorn?
- Jag kan inte hitt någon chokeanordning på förgasaren. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 29 maj 2009, 14:30
av Esso
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->växellägena: helt återfjädrad armen längst bakåt 2an sen friläge längst framåt 1an, ventilen på toppen är pysen å nån choke ska det inte vara. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 29 maj 2009, 15:37
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->just de ingen choke, bara flöda och kör, :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 30 maj 2009, 14:20
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->OK, tack, men hur gör jag vid kallstart, då? :shock: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 30 maj 2009, 14:29
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vid Varm start flöda inte, vid kallstart flöda :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 30 maj 2009, 23:35
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kollade in flödesknappen och upptäckte då att flottörlocket inte var ordentligt fastskruvat. Blev misstänksam och öppnade och visst fanns där flottör, men den satt nästan hela vägen ner på nålen och nålens spets var riktad mot botten på flottörhuset. Nog ska väl den vara uppåt? Och hur högt ska flottören sitta på nålen? Själva flottören är gjord av typ mässing och har två trådar inlödda på ena sidan, antar att det är för att låsa nålen. Funkar dock dåligt, den glider mest... :? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 31 maj 2009, 07:14
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Flotören verkar vara felvänd, ja, trådarna är till för att låsa nålen, man får prova sej fram, ställ nålen i mittenhacket först :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 31 maj 2009, 12:25
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nästa grej: Har hittat avtappnings- och påfyllningspluggar till transmissionsoljan, men någon nivåplugg finns inte? Ska det vara olja ända upp till påfyllningen (det är det inte)? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 31 maj 2009, 12:57
av bodda
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->2 dl :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 31 maj 2009, 13:51
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JanneHagnell skrev:Nästa grej: Har hittat avtappnings- och påfyllningspluggar till transmissionsoljan, men någon nivåplugg finns inte? Ska det vara olja ända upp till påfyllningen (det är det inte)?
<!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 31 maj 2009, 15:50
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack! Upptäckte vid en närmare inspektion att förgasaren som skulle vara "plug'n'play" saknar såväl tomgångsskruv som munstycek och trottelnål, mm. :( Allt finns ju att köpa men var ser jag om jag har en 8,5, 12 eller 17 mm-modell? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 31 maj 2009, 15:57
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mät insugshålet :D i cylindern <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 31 maj 2009, 21:21
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->du menar väl i förgasaren? :shaking shocked: (annars är det väl instansat på förgasaren närmast flänsen som skruvas mot cylindern..) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 31 maj 2009, 21:22
av CR1151
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JanneHagnell skrev:Tack! Upptäckte vid en närmare inspektion att förgasaren som skulle vara "plug'n'play" saknar såväl tomgångsskruv som munstycek och trottelnål, mm. :( Allt finns ju att köpa men var ser jag om jag har en 8,5, 12 eller 17 mm-modell?
Står på förgasaren vid anslutningen till cylindern. Annars är det väl så att 8,5 & 12(som har samma grejer) har runda hål och 17mm kvadratiskt. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 31 maj 2009, 21:22
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaha, den "enkla" kollen av förgasaren var lite av en kalldusch... :(
På halsen stod 1/8,575 så då var väl den saken klar, tänkte jag. Men jag skruvade loss för säkerhets skull och blev misstänksam när utloppet mot cylindern var ovalt... Mätte och det är mellan 13 och 15 mm! Så det verkar som en trimputte varit i farten... :cry:
Inloppet i cylinder är också ovalt och mäter mellan 15 och 17 mm.
Puh, hur gör jag NU då? Vågar jag tro att delar till en 8,5 mm-förgasare passar även i denna? Och så är ju frågan hur det ser ut inuti cylindern... Det ser i alla fall ut som om ingen gjort brutaljackning, alltså stuckit in en skruvmejsel i insuget och drämt till på vinst och förlust - kolvkanten är jäm,n och fin.
Får fundera på detta och ger mig väl på Flintan så länge... :roll:
Bild

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>