Sida 1 av 2
Sachs 3-vxl hand till fotvxl
Postat: 14 jan 2013, 21:54
av bryggaren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad är skillnaden mellan Sachs 3-vxl hand och 3-vxl fot? Går det att bygga om från hand till fot, dvs är det samma block o vxl? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 jan 2013, 00:11
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det finns två olika 3vxl hand.
den vanliga packmoppemotorn stämmer inte och bultdelningen mot växelkåpan skiljer.
men det finns en motor i tyskland med typbet 50/3D som har samma block som vår svenska 3vxl fot. där är det bara att montera växelkåpan. och den är pedalstartad som svenska paackmoppemotorn.
det finns även motorer med pedalstart och fotväxel från fabrik. bl.a. i holland.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 jan 2013, 00:12
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej inte på motorerna som kom till Sverige, det är två helt olika motortyper trots dom ser rätt lika ut från höger- eller transmissionsidan

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 jan 2013, 19:26
av bryggaren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det står 0,8 hkr på plåten, så den borde vara före -61. Den är treväxlad med "växelpinnen" genom drevaxeln, men jag saknar växelkåpan o magnetkåpan så jag vet inte om den är hand- eller fotväxlad, tippar på hand. Vad kan den ha suttit på för moped? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 jan 2013, 20:29
av HUSQVARNA SPORT
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Utgående axel är kortare på handvxl ska mäta skillnaden i morgon om jag kommer ihåg. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 jan 2013, 21:24
av bryggaren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilken service! Tack på förhand.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 jan 2013, 21:35
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om drevetvsitter kvar, är det kupit på handväxlade. Vevaxeln är 15 mm på tjockaste innanför svänghjulet. Ändan på växelpinnen är gängad M5 <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 jan 2013, 22:33
av bryggaren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för tipsen, ska kolla det i morgon. Är det L15-lager på den då? Vilka mopeder satt den motorn på? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 jan 2013, 22:39
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Crescent Raket, Crescent 2000 och den 3-hjuliga transportmopeden men säkert flera modeller jag kan inte alla...
Tänk på att motorn fanns både som fläkt- och fartkyld

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 jan 2013, 23:07
av ughla
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den tillverkades inte under allt för många år som fartvindskyld va? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 jan 2013, 00:39
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nä det tror jag inte... men tillverkad vill jag låta vara osagt men Nymanbolagen tror jag bara använde den motorn i slutet av femtio- och kanske något år inpå 60-talet. Sedan föll ju pedalmotorerna bort och kickstartad 3-växlad handväxlad har jag inte sett någon sådan motor vad jag kan minnas.... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 jan 2013, 12:52
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Nä det tror jag inte... men tillverkad vill jag låta vara osagt men Nymanbolagen tror jag bara använde den motorn i slutet av femtio- och kanske något år inpå 60-talet. Sedan föll ju pedalmotorerna bort och kickstartad 3-växlad handväxlad har jag inte sett någon sådan motor vad jag kan minnas....
Jag har 2. Egenbygge. Fast dom fins har sett på Ibay. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 jan 2013, 13:36
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->dom fartvindkylda gjordes nog in på 70-talet i alla fall. med päron-cylindrar t.o.m.
men dom kom inte till sverige.
jag har en fabriksbygd kickmotor av lilla modellen men vet inte var den kommer ifrån, tror dom även förekom i norge.
han du typplåten på blocket nar den nog varit fartvindkyld. alla fläktkylda sådana jag sett har haft typskylten på fläktkåpan.
är motorn så gammal saknar du förmodligen det utstickande örat längst fram att skruva fast växelkåpan i. matchande vxl-kåpa kan nog vara lite svår att hitta. det har varit tomt på sådana kåpor på tradera senate 2 månaderna.
både nya som gamla modeller.
Tack Simme42 för en smidig affär föresten. kåpan var jättefin, resten av motorn har jag bara ställt i braatthahyllan, men den såg bra ut.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 jan 2013, 13:46
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->en sak till: om motorn är så gammal att det är kedjetrans vid kopplingen och du vill byta till kuggtrans så måste du byta vevaxel och svänghjul också.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 jan 2013, 20:29
av selma
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Uploaded with
ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>